Welke is de beste???

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Janvis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke is de beste???

Bericht door Janvis » di okt 25 2016 11:23 pm

Hallo allemaal,

Heb vandaag tijdens een wandeling onder andere onderstaande kikken gefotografeerd. Ik heb de kikker gefotografeerd met mijn 55-300 (de enige lens die ik heb naast de standaard 18-55) maar kreeg de kikker er met een brandpunt van 280mm en de dichtstbijzijnde scherpstel-afstand van een kleine 1,5 meter niet mooi close op. Heb dus flink moeten croppen in lightroom om er een plaatje van te maken die me naar de zin is.

Maar nu de vraag, de eerste foto had ik als eerste geëxporteerd maar na er een poosje naar te zitten kijken begon ik te twijfelen aan de compositie. Omdat je heel vaak de zogenaamde "regel van derden" leest heb ik met die regel in het achterhoofd er een tweede uitsnede van gemaakt. Het centrum van het lichaam is geplaatst op de linker lijn en de ogen op de bovenste lijn. Welke vinden jullie het beste qua compositie

Afbeelding

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Welke is de beste???

Bericht door Nikkormaat » wo okt 26 2016 1:09 am

Helaas geen van twee. Had je niet beter iets meer naar links kunnen gaan staan om die in mijn ogen storende grassprieten uit beeld te kunnen krijgen? Die nemen meer plaats in dan de hele kikker.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo okt 26 2016 9:32 am

Het maakt niet veel uit.
Mijn tip: hou je wat minder bezig met theorie, die heb je al aardig onder de knie. Maar je gaat er geen betere foto's door maken. Alleen technisch beter. Ga vooral foto's maken en vind er zelf wat van, ontwikkel je eigen smaak / kijk. Leer om zelf te beoordelen. Dat heeft tijd nodig. Plaats én reageer wat vaker op foto's op dit forum, daar doe je ervaring mee op. Dit is vooral een technisch en apparatuurforum. Het middel (de camera) als doel. Daar is niets mis mee maar als je fotografie als doel hebt, durf dan de techniek en 'regels' (een tijd) op de tweede plaats te zetten.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » wo okt 26 2016 10:28 am

Goede morgen heren,

@Nikkormaat: Helaas is de grote tekortkoming van mijn 55-300 lens dat de kortste scherpstel-afstand 1,5 meter is en dit was binnen een straal van 1,5 de enige lijn om de kikker er enigszins acceptabel op te krijgen, maar ben het wel met je eens dat het mooier was geweest zonder die storende grassprieten. Ik wil al een poosje een macrolens aanschaffen om niet altijd zo ver van het onderwerp vandaan te hoeven zitten, ook met paddenstoelen is die 1,5 meter namelijk soms best lastig, wil je een paddenstoel er netjes op hebben zonder al te veel rommel in beeld ben je eerst een lijn van 1,5 meter tussen paddenstoel en lens aan het opruimen en wieden :-)

@Frankie: Het eerste deel beschouw ik maar als een compliment ;-) En de tip van het plaatsen van foto's neem ik ter harte en zal eens wat foto's gaan plaatsen en kijken wat voor tips en adviezen daar uit komen rollen. Bedankt in ieder geval voor je reactie.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo okt 26 2016 10:39 am

Was zeker bedoeld als compliment, gaaf om je enthousiasme voor fotografie te zien. Je zit al snel op een hoog kennisniveau.
Een kikker die half zichtbaar is achter onscherpe grassprieten, daar is trouwens niets mis mee. Met een lichtsterk teleobjectief kan daar een heel mooi beeld uitkomen. Hier loop je tegen de beperking van jouw materiaal op, ook goed om te weten.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » wo okt 26 2016 10:42 am

Ik zit er al langer aan te denken om een macro lens te kopen omdat je daar toch beduidend minder afstand hoeft te houden. Komende glasdag dan ga ik de 105mm macro uitproberen, ben reuze benieuwd wat het effect daarvan zal zijn.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo okt 26 2016 10:51 am

Weinig aan toe te voegen. Eerst letten op belichting, dan scherpte en vervolgens compositie

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » do okt 27 2016 10:05 am

Eerst compositie, dan belichting en daarna scherpte mag ook ? :wink:

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » do okt 27 2016 10:16 am

Dat hangt volledig van je scherpstel-techniek af inderdaad

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » do okt 27 2016 1:02 pm

Wat bedoel je met "hangt van je scherpsteltechniek af" ? Bij deze kikker heb ik automatisch gefocust, single point.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » do okt 27 2016 1:12 pm

met name waar je scherpstel-blokjes zitten / ingesteld zijn. in jouw geval je singlepoint:

zit deze altijd in het midden, dan moet je eerst scherpstellen, en daarna ( halfingedrukt of AF-ON knop loslaten ) compositie bepalen.

Wat ook kan is je singlepoint scherpstel blokje eerst in je zoeker verplaatsen ( compositie bepalen ) en vervolgens je foto nemen/scherpstellen.

Daarnaast is er nog een mogelijkheid om bv 3D scherpstellen of automatisch ( 51 punten? ) scherp te stellen, maar geeft niet 100% controle

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » do okt 27 2016 1:18 pm

Mijn d3100 heeft maar 11 punten ;-) ik bepaal normalieter eerst de compositie en bepaal met de rode stip waar het scherpstelpunt komt te liggen. Doordat ik niet veel punten heb probeer ik dan de dichtstbijliggende rode punt op het punt te leggen die ik scherp wil hebben. Bij paddenstoelen stel ik alleen nog maar handmatig scherp.

Het eerst scherpstellen, dan de scherpstelling vast zetten en dan kaderen wil ik ook nog eens mee gaan oefenen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » do okt 27 2016 1:54 pm

Nu je de techniek onder de knie begint te krijgen wordt het tijd voor de esthetiek. Het eerst is easy, de tweede daar ben je de rest van je leven mee bezig :oohh:

Kijk voor de grap eens naar wat foto's hierzo. Kies er een paar uit die je aanspreken, zet jouw kikkerfoto ernaast en probeer de verschillen te benoemen. Voor mij is dat de beste manier om uit te vinden wat ik mooi vind en me bewust te worden van wat het is dat voor mij een foto beter maakt.

Waar techniek een kwestie is van nadenken is esthetiek vooral een kwestie van gevoel. Om goed naar je gevoel te kunnen luisteren is het juist belangrijk dat je stopt met nadenken :D

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » do okt 27 2016 8:42 pm

Kijk ook eens op http://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/index.page
Handige tips, voorbeeldfoto's, de apparatuur waarmee ze gemaakt zijn en de manier waarop.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”