Meervoudige belichting.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Meervoudige belichting.
Vraagje.
Wat of welke foto is dominant bij een meervoudige opname.
Bepaald de scherpte de dominantie of laatst genomen foto ?
Winnen de lichtere partijen in een opname van de donkere ?
Ik kom er met mijn testopnames niet uit.
Graag hoor ik van jullie.
Vrgr
Tiny
Wat of welke foto is dominant bij een meervoudige opname.
Bepaald de scherpte de dominantie of laatst genomen foto ?
Winnen de lichtere partijen in een opname van de donkere ?
Ik kom er met mijn testopnames niet uit.
Graag hoor ik van jullie.
Vrgr
Tiny
Re: Meervoudige belichting.
Licht zal schaduw laten verdwijnen en de aandacht opeisen, zoals het dat altijd al doet en heeft gedaan.
Licht domineert over schaduw.
Kun je iets laten zien? Eventueel via link in PB.
Licht domineert over schaduw.
Kun je iets laten zien? Eventueel via link in PB.
Geen.
Bij film (en in de donkere kamer had je dat effect). Waar de chemische reactie al heeft plaats gevonden blokkeren de gevormde zilver-deeltjes het licht. Zo krijg je bijvoorbeeld ook solarisatie-effecten. Maar bij digitaal is dat allemaal vervangen door optellen en vermenigvuldigen. Zolang je niet ergens onderweg uit het dynamisch bereik loopt maakt het niet uit welke opname je eerst maakt.
Overigens is nauwelijks een reden te bedenken om meervoudige belichtingen in de camera te maken. Maak 'm in de nabewerking, dan heb je veel meer controle over het resultaat.
Bij film (en in de donkere kamer had je dat effect). Waar de chemische reactie al heeft plaats gevonden blokkeren de gevormde zilver-deeltjes het licht. Zo krijg je bijvoorbeeld ook solarisatie-effecten. Maar bij digitaal is dat allemaal vervangen door optellen en vermenigvuldigen. Zolang je niet ergens onderweg uit het dynamisch bereik loopt maakt het niet uit welke opname je eerst maakt.
Overigens is nauwelijks een reden te bedenken om meervoudige belichtingen in de camera te maken. Maak 'm in de nabewerking, dan heb je veel meer controle over het resultaat.
- Nikkormaat
- Clublid
Waarom wordt er dan nog wel gebruik gemaakt van HDR?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Wellicht omdat het dynamisch bereik van de eerdere digitale camera's nogal beperkt was? Met mijn D300s gebruikte ik HDR nogal eens om verschillen in belichting tussen bijv. een heldere wolkenlucht en een donkere voorgrond te compenseren, oftewel om de gehele foto goed te laten belichten. Sinds ik de D750 heb is dat bijna nooit meer nodig, omdat de RAW's een dusdanig groot dynamisch bereik hebben dat je de meest waanzinnige correcties op de belichting kunt toepassen. Op het oog witte (net niet uitgebeten) wolkenlucht? Geen probleem die haal je zo terug. Bijna dichtgelopen schaduw? Vaak ook niet zo'n probleem. Alleen bij hele hoge ISO's of extreme verschillen heb ik nog wel eens meerdere belichtingen nodig.
HDR gebruik ik nog maar zeer incidenteel voor bepaalde effecten. Maar ik denk dat dit draadje niet zozeer over HDR gaat?
HDR gebruik ik nog maar zeer incidenteel voor bepaalde effecten. Maar ik denk dat dit draadje niet zozeer over HDR gaat?
Spul waarmee je foto's maakt...
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hdr maak je toch juist met 3 of meer aparte opnamen? Is dus echt iets heel anders.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Even een vraag van een onwetende, maar wat houdt die "meervoudige belichting" eigenlijk in? Ik moest namelijk in eerste instantie meteen aan HDR opnamen denken mar dat is het dus niet.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
"Meerdere opnames in 1 foto vastleggen". Zo omschrijft de handleiding van mijn D750 het.wat houdt die "meervoudige belichting" eigenlijk in?
Terug naar de vraag van TS; de sensor wordt 2 keer achtereenvolgens belicht en telt de belichtingen bij elkaar op en maakt er 1 foto van.
Schaduwen zullen altijd lichter worden afhankelijk hoeveel licht 'erbij' komt.Dat geldt ook voor de lichtere partijen omdat er nu eenmaal geen licht kan worden weggenomen.
Voor zover ik terug kan vinden is er geen geavanceerd algoritme dat kijkt naar scherpte en hier rekening mee houdt.
Wel zit er bij de D750 een optie op die 'Automatische versterking' wordt genoemd.
Hierbij wordt de belichting automatisch aangepast aan het aantal opnames;
"Versterking voor elke opname wordt ingesteld op 1/2 voor 2 opnames".
Er wordt dus een gemiddelde van de 2 opnames gemaakt.
Twee exact dezelfde opnames leiden tot een samengestelde opname die niet verschilt van 1 enkele opname.
"Meervoudige belichting maakt gebruik van de RAW-gegevens van de beeldsensor van de camera om kleuren te produceren die zichtbaar superieur zijn ten opzichte van software gegenereerde beeld-op-beeld fotografie." (Handleiding D750).Overigens is nauwelijks een reden te bedenken om meervoudige belichtingen in de camera te maken. Maak 'm in de nabewerking, dan heb je veel meer controle over het resultaat.
Kwaliteit zou dus beter zijn volgens Nikon. Persoonlijk vind ik het direct kunnen toepassen van deze creatieve 'in-camera' functie wel prettig al vergt het wel wat oefening. Resultaten zijn direct zichtbaar. Wel ben je minder flexibel tov meerdere losse foto's in photoshop als lagen combineren tot een meervoudige belichting.
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dank je wel,
Mijn d3100 heeft dergelijke opties niet, daarom had ik dus werkelijk geen idee wat het was
Mijn d3100 heeft dergelijke opties niet, daarom had ik dus werkelijk geen idee wat het was

-
- Forumlid
- Contacteer:
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ben vanmiddag aan het oefenen geweest, en het lijkt er in grote lijnen op dat lichte partijen donkere overstemmen.
Vanavond niet meer in de gelegenheid foto's te selecteren cq bewerken, ga ik morgen doen.
Wordt vervolgd
Vrgr
Tiny
Ik ben vanmiddag aan het oefenen geweest, en het lijkt er in grote lijnen op dat lichte partijen donkere overstemmen.
Vanavond niet meer in de gelegenheid foto's te selecteren cq bewerken, ga ik morgen doen.
Wordt vervolgd

Vrgr
Tiny
-
- Forumlid
- Contacteer:
Zoals beloofd een paar opnames meervoudige belichting.
1. Foto van vorig jaar, eerst het station gefotografeerd daarna gewacht totdat er een trein voorbij kwam, een beetje geluk twee treinen. Vanaf statief.

2. Foto van gisteren, eerst te stoplichten gefotografeerd daarna de trein. ( geen wereldfoto, het is maar een test )

Als ik de foto zo bekijk lijkt het erop dat de lichtere partijen het winnen van de donkere partijen.
Wat denken jullie ?
Vrgr
Tiny
1. Foto van vorig jaar, eerst het station gefotografeerd daarna gewacht totdat er een trein voorbij kwam, een beetje geluk twee treinen. Vanaf statief.

2. Foto van gisteren, eerst te stoplichten gefotografeerd daarna de trein. ( geen wereldfoto, het is maar een test )

Als ik de foto zo bekijk lijkt het erop dat de lichtere partijen het winnen van de donkere partijen.
Wat denken jullie ?
Vrgr
Tiny
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik vind het wel tof 

-
- Forumlid
- Contacteer:
Toch nog een fan van deze foto
Vrgr
Tiny

Vrgr
Tiny
-
- Forumlid
Afgezien het feit dat dit erg mooie foto's zijn, valt me op dat wanneer je een spiegeling simuleert, de teksten in spiegelbeeld zouden moeten staan.
Echter het creatieve idee is prima. Groet Harry
Echter het creatieve idee is prima. Groet Harry
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie Harry.
Ik heb met deze foto's niet gepoogd een spiegeling te simuleren, het is enkel een poging een wat aparte foto te verkrijgen door een meervoudige foto te maken en te zien wat dat oplevert
Vrgr
Tiny
Ik heb met deze foto's niet gepoogd een spiegeling te simuleren, het is enkel een poging een wat aparte foto te verkrijgen door een meervoudige foto te maken en te zien wat dat oplevert

Vrgr
Tiny