Tuihanti schreef:
Ik maak niet de hele wetenschap belachelijk. Ik heb er maar 1 bij naam genoemd die verkeert zat. Die ging meer voor gokkenschap dan wetenschap.
Tja zwaarte kracht. Kan ik het zien? nee maar ik pretendeer ook niet dat zwaartekracht een deeltje is. Dat is de clou.
Dat is bij de veronderstelling van het bestaan van de photon wel het geval. Deeltjes kun je zien, vandaar dat ik er een foto van wil zien als bewijs van het bestaan er van. Einstein heeft de photon wel bedacht als een deeltje. Zwaartekracht vergelijken met een deeltje is ook wel heel erg appels en peren, niet? Materie en straling vergelijkt niet zo lekker met elkaar, niet?
Algemeen:
Is er iemand dermate wiskundig onderlegd dat deze eens wil proberen de formule voor het berekenen van de DOF dermate aan te passen dat de CoC en dus de sensor totaal buiten de berekening kan worden gehouden? Daarmee scoor je big time in de wereld van fotografie en wiskunde. Niemand is daar mee bezig, denk ik.
Sorry, alles behalve 1 is off topic, maar ik kan het echt niet laten en ja, ik heb het echt geprobeerd):
1. DOF berekening zonder CoC te definieren gaat niet, je moet immers ergens vastleggen welke mate van onscherpte nog als scherp ervaren wordt. Leuk om door te nemen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field
2. Licht heeft, wetenschappelijk, een duaal karakter. Enerzijds golf, anderzijds deeltje. Dat deeltjeskarakter werd geintroduceerd door Max Planck en definitief benoemd door Einstein in 1905 (waarbij het woord foton pas na 1926 wordt gebruikt). Zowel het deeltjes als het golfkarakter wordt nog steeds gebruikt om bepaalde waarnemingen te verklaren (= het doel van wetenschap). Of licht uit deeltjes of golven (die zijn ook moeilijk te fotograferen) bestaat is meer een filosofische vraag. De wiskundige beschrijving van beide werkt uitstekend. Dat die wiskundige beschrijving zo goed aansluit bij wat wij als werkelijkheid ervaren, wordt ook door wetenschappers als een wonder gezien.
3. Als je bedoelt dat Einstein verkeert zat, kan dat best zo zijn. De wetenschap staat daar meer dan open voor. Maar laat dan even weten hoe dat precies zat. Besef dan wel dat zowel de speciale als de algemene relativiteitstheorie nog steeds, meer dan 100 jaar later, perfect aansluiten bij ontelbare waarnemingen.
4. Zwaartekracht wordt voorgesteld door kromming van ruimtetijd (volgens de algemene relativiteitstheorie, dat dan weer wel), met bijpassende gravitatiegolven, maar ook als deeltje (gravitonen) in een quantum veldtheorie (net als het foton een deeltje is van het EM veld). Dus ook hier weer een duaal karakter. Van zowel de gravitatiegolven als het graviton zijn ook nog geen foto's gemaakt overigens. Ook hier weer staat de wetenschap open voor andere theoriën. Coherente, consistente en bij de waarnemingen aansluitende theoriën dan.
Zo, nu weer terug naar foto(n)graferen