Lightroom probleem?
- Harry W
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Lightroom probleem?
Hallo,
Ik ben niet helemaal een digibeet, maar een echte expert kan ik mijzelf zeker niet noemen. Wellicht dat het voor een kenner allemaal verklaarbaar is maar ik begrijp er geen snars van. Als ik mijn volle geheugenkaartjes importeer gingen ze eerst naar mijn D schijf (1ste harde schijf van de NAS), maar sinds D vol is gaan de bestanden naar de E schijf (2e harde schijf van de NAS). Zo bijvoorbeeld ook foto's die ik 15 en 16 mei 2016 heb gemaakt. Een paar van die foto's heb ik bewerkt en die heb ik geëxporteerd naar de C schijf. De originele bestanden horen dan mijns inziens gewoon op de D schijf te blijven staan. Vandaag wil ik met de originele bestanden aan de gang in Lightroom, vanaf de D schijf dus, maar daar staan ze niet meer en zie ik beide mappen (15 en 16 mei 2016) op de C schijf staan.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Met vriendelijke groet,
Harry Wolf
Ik ben niet helemaal een digibeet, maar een echte expert kan ik mijzelf zeker niet noemen. Wellicht dat het voor een kenner allemaal verklaarbaar is maar ik begrijp er geen snars van. Als ik mijn volle geheugenkaartjes importeer gingen ze eerst naar mijn D schijf (1ste harde schijf van de NAS), maar sinds D vol is gaan de bestanden naar de E schijf (2e harde schijf van de NAS). Zo bijvoorbeeld ook foto's die ik 15 en 16 mei 2016 heb gemaakt. Een paar van die foto's heb ik bewerkt en die heb ik geëxporteerd naar de C schijf. De originele bestanden horen dan mijns inziens gewoon op de D schijf te blijven staan. Vandaag wil ik met de originele bestanden aan de gang in Lightroom, vanaf de D schijf dus, maar daar staan ze niet meer en zie ik beide mappen (15 en 16 mei 2016) op de C schijf staan.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Met vriendelijke groet,
Harry Wolf
- Harry W
- Clublid
Re: Lightroom probleem?
Helaas nog geen oplossing voor mijn lightroom probleem (zie hierboven) gevonden. Inmiddels wel mijn computer (van 2x1TB naar 3x1TB) en NAS (van 2x1TB naar 1Tb en 3TB) uit laten breiden zodat ik meer ruimte tot mijn beschikking heb. Nu ben ik erg slordig geweest met het archiveren van alle foto's, die ik in de loop van de tijd heb gemaakt. De foto's staan dus verspreid over de computer. Bewerking en archivering doe ik dus in Lightroom en nu wil ik graag alles op fotogebied bij elkaar hebben. Moet dit allemaal handmatig gebeuren of is er een mogelijkheid om dat makkelijker voor elkaar te krijgen?
- ad1952
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je zou Lightroom kunnen laten zoeken op alle schijven naar je foto's. Daarna alles selecteren en door Lightroom laten verplaatsen naar de gewenste nieuwe locatie. Als je de foto's in de verkenner naar een andere locatie verplaatst, kan LR ze niet meer vinden omdat in de catalogus van LR alleen de locatie van alle foto's opgeslagen wordt samen met het bestand van de bewerkingen (*.XMP) en niet de foto zelf.
Of je doet het toch handmatig en laat daarna door LR een nieuwe catalogus maken.
Of je doet het toch handmatig en laat daarna door LR een nieuwe catalogus maken.
Nikon Z6 II, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 12
DJI Mini 4 Pro
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 12
DJI Mini 4 Pro
- Harry W
- Clublid
Dankje ad1952 voor jouw reactie. Ik ga kijken of dit voor mij werkbaar is.
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Het importeren op mijn computer doe ik nog steeds via ViewNX. Daarmee zet ik de bestanden neer op de twee plaatsen waar ik ze wil hebben. Als dat gedaan is, open ik Lightroom om deze foto's in de Lightroom bibliotheek op te nemen, vanuit één van de twee lokaties die ik had gekozen. Vanuit die bibliotheek bewerk ik de foto's voor zover nodig/wenselijk. Ik heb dan één schijf met de originelen, en een schijf waar de bewerkte nefjes op staan. Voor publicatie op -bijvoorbeeld- Flickr exporteer ik de gekozen files naar een directory die alleen bewerkte jpg files bevat.
Alle gekozen schijven, respectivelijk directories, worden met regelmaat gedupliceerd op mijn NAS.
Op deze manier probeer ik bewerkt, onbewerkt en voor-publicatie files gescheiden te houden en dit in tweevoud te bewaren. Ik heb dan nooit problemen met zoekraken binnen Lightroom.
Alle gekozen schijven, respectivelijk directories, worden met regelmaat gedupliceerd op mijn NAS.
Op deze manier probeer ik bewerkt, onbewerkt en voor-publicatie files gescheiden te houden en dit in tweevoud te bewaren. Ik heb dan nooit problemen met zoekraken binnen Lightroom.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Bewerkte NEF-jes bestaan niet...gvdnberg schreef:en een schijf waar de bewerkte nefjes op staan.

Deze NEF bestanden zijn identiek aan jouw originelen, de daadwerkelijke bewerkingen staan in de Lightroom catalogus/database. Het is dus belangrijk om daar ook een back up van te maken op regelmatige basis! Die zou ik ook op twee plaatsen neerzetten dus een mapje naast je 'originelen' en eentje naast jouw 'bewerkte' is wel zo veilig

Fin.
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dat is ook hoe ik het altijd begrepen heb Vincent, in de catalogus staan alle bewerkingen die zijn uitgevoerd op de foto's maar de RAW bestanden zelf blijven ongewijzigd, pas als je het RAW bestand gaat exporteren dan wordt de bewerkingen uitgevoerd in de JPEG conversie. Zo hou je dus altijd je negatieven origineel en onveranderd.
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Ik druk mij waarschijnlijk onvoldoende nauwkeurig uit en ik ga nog een poging doen:djunclesam schreef:Bewerkte NEF-jes bestaan niet...gvdnberg schreef:en een schijf waar de bewerkte nefjes op staan.![]()
Deze NEF bestanden zijn identiek aan jouw originelen, de daadwerkelijke bewerkingen staan in de Lightroom catalogus/database. Het is dus belangrijk om daar ook een back up van te maken op regelmatige basis! Die zou ik ook op twee plaatsen neerzetten dus een mapje naast je 'originelen' en eentje naast jouw 'bewerkte' is wel zo veilig
Als ik mijn foto's van het geheugenkaartje overzet naar mijn computer, doe ik dat via ViewNX direct op 2 plaatsen, 2 fysiek van elkaar gescheiden harddisks. Van die 2 harddisks gebruik ik er één om de foto's in te lezen in Lightroom, de foto's op de andere harddisk blijven geheel buiten Lightroom, dit noemde ik de onbewerkte NEF-files. De foto's die ik inlees in Lightroom noem ik de bewerkte NEF-files, waarbij ik weet dat de bewerkingen buiten het databestand van de foto worden opgeslagen, te weten in de Lightroom catalogus. Op deze manier heb ik alle originelen buiten Lightroom en via Lightroom de originelen+bewerking. De Lightroom catalogus staat op een andere plaats, namelijk de harddisk van mijn computer. Van deze harddisk wordt via Apple Timemachine continue een backup gemaakt op de NAS, waarmee ik de catalogus dus veilig stel. De individuele foto's worden met een lagere frequentie ook gedupliceerd op de NAS. Als ik foto's publiceer, dan maak ik jpg-files die ik in een aparte directory plaats. Ook deze directory wordt met regelmaat gedupliceerd op de NAS.
(Laten we het erop houden dat ik vanochtend nog niet goed wakker was...)
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- Harry W
- Clublid

- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Volgens mij was je klaarwakker, Gertgvdnberg schreef:(...)
(Laten we het erop houden dat ik vanochtend nog niet goed wakker was...)

Ik begreep onmiddellijk wat je bedoelde, omdat ik het bijna net zo doe.
Alleen sla ik tegenwoordig de VNX stap over, omdat Lightroom dat (bijna) net zo goed meteen kan.
Benieuwd wat jouw reden is om toch VNX te gebruiken? Onhandige backup directory name vanuit Lightroom?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Importeren met ViewNX-i doe ik eigenlijk uit gewoonte, het voordeel vind ik dat je tegelijk naar 2 lokaties kunt importeren. Hierdoor kan ik direct een set als originelen wegzetten. Ik zie ook goed wat ik importeer en daarmee kan ik voor de import nog besluiten om slechtere foto's niet te importeren. En het is voor mij prettig om de directories gelijk een door mij gekozen naam te geven, en zelf de lokaties te kiezen waar ik de bestanden opsla.
Mogelijk kan dat ook vanuit Lightroom, maar laten we het dan maar houden op een ingesleten gewoonte. ViewNX-i neemt trouwens ook de camera specifieke instellingen over en dat doet Lightroom niet.
Mogelijk kan dat ook vanuit Lightroom, maar laten we het dan maar houden op een ingesleten gewoonte. ViewNX-i neemt trouwens ook de camera specifieke instellingen over en dat doet Lightroom niet.
Laatst gewijzigd door gvdnberg op do nov 24 2016 11:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Lightroom neemt natuurlijk wel de gebruikte camera-instellingen over, maar wellicht bedoel je de Nikon-specifieke instellingen, zoals ADL, ruisonderdrukking, picture control, AF-finetune correctie?gvdnberg schreef:ViewNX-i neemt trouwens ook de camera instellingen over en dat doet Lightroom niet.
Jur
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Gert, wat jij beschrijft aan importhandelingen en mogelijkheden kan allemaal in Lightroom.gvdnberg schreef:Importeren met ViewNX-i doe ik eigenlijk uit gewoonte, het voordeel vind ik dat je tegelijk naar 2 lokaties kunt importeren. Hierdoor kan ik direct een set als originelen wegzetten. Ik zie ook goed wat ik importeer en daarmee kan ik voor de import nog besluiten om slechtere foto's niet te importeren. En het is voor mij prettig om de directories gelijk een door mij gekozen naam te geven, en zelf de lokaties te kiezen waar ik de bestanden opsla.
Mogelijk kan dat ook vanuit Lightroom, maar laten we het dan maar houden op een ingesleten gewoonte. ViewNX-i neemt trouwens ook de camera instellingen over en dat doet Lightroom niet.
Ter aanvulling; back-up van de Lightroom (LR) catalogus is geen luxe maar m.i. een noodzaak. Je kunt ook instellen dat de LR bewerkingen in een XMP sidecar file worden opgeslagen. Dan heb je dubbele zekerheid en ben je niet meer volledig gebonden aan de LR catalogus. Ook handig als je onafhankelijk van LR het RAW bestand plus de bewerkingen in Photoshop wil openen.