Beginnersvraag. Scherpstellen weinig contrast.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Mirkip
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Beginnersvraag. Scherpstellen weinig contrast.

Bericht door Mirkip » do nov 24 2016 10:15 am

Zullen jullie wel denken: weer zo'n beginnersvraag.

Na er achter te komen dat mijn ene lens wat last heeft van backfocus (zie ander topic, nog bedankt voor jullie hulp).
Ben ik lekker verder gaan fotograferen met mijn andere lens.
50 mm 1.8g

Na nog steeds thuis te komen met onscherpe foto's en natuurlijk wetende dat het aan mijzelf ligt, probeer ik toch om het maximale uit mezelf te halen qua scherpte.
Van de week weer op pad geweest en heb allemaal verschillende (suffe) objecten gefotografeerd.
Bewust gelet op mijn ademhaling, positie, balans, stevig staan etc....
Maar DAMN, bij thuiskomst kan nog meer dan de helft de prullenbak in. Meer dan drie kwart zelfs.

Ik heb deze keer bewust erop gelet dat ik bijvoorbeeld een randje fotografeer, zodat de camera bijvoorbeeld een verschil een tint kan zien.... hahaha nu ik er zelf over nadenk: suffe gedachte misschien.

Maar hoe doen jullie dat? Als je bijvoorbeeld een stel weidepalen op een rij hebt, met daartussen prikkeldraad ofzo. Hoe krijg je dan het eerste paaltje mooi scherp, dat de rest mooi schuin wegloopt.

Ik doe het zo: ik zoek mijn compositie door het oculair.
Ik pak een relatief laag diafragma (groot gat) (f2,5 geloof ik...) zodat het mooi wegloopt in onscherpte.
Mijn scherpstelpunt zette ik in deze situatie vrij ver naar links, omdat het eerste paaltje zich daar bevond. Ik stel scherp op het paaltje en kijk wat de belichtingsmeter doet (en pas aan waar nodig). Eenmaal goed check ik nog een keer de scherpte, omdat ik weet dat dit een valkuil is van mij. En druk dan af.
In deze situatie kon ik mijn iso op 200 houden met een sluiter die niet te traag is. Ik zeg nu even uit mijn hoofd 1/200 (maar dan zou ik de exif terug moeten kijken).

Eenmaal op de computer is de draad in de (ietsje meer) verte scherp en het paaltje hartstikke vaag. Zou het paaltje dan te weinig contrast hebben ofzo? Dat de camera dat niet kan zien?

Zucht...

Ik kan vanavond wel wat voorbeelden met daarbij een printscreen makan van de focus points. Het scherpstelpunt is ook bij nachecken gewoon goed geplaatst. En een stevig hek is niet onder invloed van wind.
Bij mijn onscherpe foto van besjes zou het daar nog van kunnen komen...

Zucht... zucht....

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Beginnersvraag. Scherpstellen weinig contrast.

Bericht door Skippy » do nov 24 2016 11:36 am

Heb je al eens m.b.v. Nikon View NX2 software gekeken of het door de camera gebruikte focuspunt overeenkomt met hetgeen je wilde?
Deze software is hier http://downloadcenter.nikonimglib.com/n ... wNX_2.html te downloaden.

Misschien heb je hier wat aan http://zoom.nl/artikel/cursussen/23381- ... ellen.html
En deze https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... -autofocus
En veel uitgebreider (en in het Engels) https://photographylife.com/dslr-autofo ... -explained

Mirkip
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mirkip » do nov 24 2016 12:43 pm

Ja dat programma heb ik, dat programma bedoelde ik ook in mijn laatste alinea.
Het focus punt kom precies overeen zoals ik het heb ingesteld en ook wilde.

Bedankt voor de links, ik ga ze straks rustig doorlezen!

Mirkip
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mirkip » do nov 24 2016 12:45 pm

Mirkip schreef:Ja dat programma heb ik, dat programma bedoelde ik ook in mijn laatste alinea.
Het focus punt kom precies overeen zoals ik het heb ingesteld en ook wilde.

Bedankt voor de links, ik ga ze straks rustig doorlezen!
Linkje 1: ik heb inderdaad maar 1 scherpstelpunt actief, op af-s.
Manueel scheprstellen (met life view) doe ik dan misschien nog te weinig? (Kwestie van leer de camera kennen wanneer dit te gebruiken...?).

Dan verwacht ik inderdaad dat er een 'gevalletje' aan de hand was, zoals link 2 aangeeft. Had ik inderdaad toch misschien manueel moeten focussen. Weer een leerpuntje erbij ;)

* o oeps, per ongeluk gequote.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 24 2016 1:25 pm

Klinkt naar backfocus.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 24 2016 1:27 pm

Houd er wel rekening mee dat handmatig scherpstellen met live view bewegingsonscherpte kan opleveren als je niet vanaf een statief fotografeert.
Misschien toch wel handig als je even de betreffende foto (inclusief Exif-info) hier plaatst dan valt e.e.a. beter te beoordelen.

Mirkip
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mirkip » do nov 24 2016 2:28 pm

Oh dank je voor de live view tip!

Zou kunnen Marten, maar met de focus test presteert die goed. En omdat er ook wel eens scherpe foto's tussen zitten denk ik dat het eerder een menselijk error (mijn fout dus) is. Alleen misschien omdat ik het teveel vanuit mijn eigen standpunt bekijkt zie ik misschien niet objectief genoeg waar het aan ligt.

In af-c presteertde camera (of waarschijnlijk juist ik als persoon) beter als ik rennende honden fotografeer. Dan 'stillevens' in af-s. Beetje vreemd haha...

Ik ben nu niet thuis en kan daarom niet bij de foto's. Ik zal ze vanavond hier op zetten als ik weer thuis ben. Als het vanavond te hectisch is thuis, zet ik ze er waarschijnlijk pas morgen op. Even kijken hoe het loopt....

Maar sowieso bedankt allen voor het meedenken.

Die Engelse link is inderdaad ook erg interessant. Heb de helft nu gelezen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”