D7*** zonder kantelbaar scherm, waarom?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
D7*** zonder kantelbaar scherm, waarom?
Wat zou de achterliggende gedachte zijn, om juist op een duurder toestel geen kantelbaar scherm aan te brengen?
Een toestel uit de 7000 serie spreekt mij zeer aan, maar het in mijn beleving kwetsbare scherm, al dan niet afgeplakt met protector, weerhoudt mij hiervan.
Nu heb ik een camera uit de D5000 serie, niets mis mee, maar heeft wel zo zijn beperkingen.
Een scherm hoeft voor mij niet eens volledig draaibaar te zijn zoals op mijn huidgie camera, maar de mogelijkheid om het scherm af te kunnen schermen zou ik een plus vinden.
Of ben je min of meer afhankelijk van de info op het scherm? Ik ken de 7000 serie daarvoor niet goed genoeg. Ik zou denken, met een display bovenop de camera en de info in de zoeker kom je tijdens het fotograferen ook al een heel eind.
Een toestel uit de 7000 serie spreekt mij zeer aan, maar het in mijn beleving kwetsbare scherm, al dan niet afgeplakt met protector, weerhoudt mij hiervan.
Nu heb ik een camera uit de D5000 serie, niets mis mee, maar heeft wel zo zijn beperkingen.
Een scherm hoeft voor mij niet eens volledig draaibaar te zijn zoals op mijn huidgie camera, maar de mogelijkheid om het scherm af te kunnen schermen zou ik een plus vinden.
Of ben je min of meer afhankelijk van de info op het scherm? Ik ken de 7000 serie daarvoor niet goed genoeg. Ik zou denken, met een display bovenop de camera en de info in de zoeker kom je tijdens het fotograferen ook al een heel eind.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Re: D7*** zonder kantelbaar scherm, waarom?
In de praktijk valt de kwetsbaarheid van schermpjes heel erg mee. Ik ken niemand die een scherm achterop de camera onherstelbaar beschadigt heeft.
Sterker nog: ik denk dat een kantelscherm kwetsbaarder is en eerder problemen zal geven.
Je hebt het scherm trouwens minde nodig omdat de D7xxx serie een extra venster heeft dat de instellingen toont.
Sterker nog: ik denk dat een kantelscherm kwetsbaarder is en eerder problemen zal geven.
Je hebt het scherm trouwens minde nodig omdat de D7xxx serie een extra venster heeft dat de instellingen toont.
-
- Forumlid
Een klapscherm is juist een min punt voor velen.
Vooral als hij open staat is het iets wat af kan breken en de hogere modellen zijn weer meer gemaakt als werkpaarden waar robuustheid weer hoger komt te staan.
Plus het kantel scherm zal je in de praktijk weinig gebruiken je maakt immers meer foto's via het prisma als via het lcd schermpje.
Vooral als hij open staat is het iets wat af kan breken en de hogere modellen zijn weer meer gemaakt als werkpaarden waar robuustheid weer hoger komt te staan.
Plus het kantel scherm zal je in de praktijk weinig gebruiken je maakt immers meer foto's via het prisma als via het lcd schermpje.
- Johan v. V.
- Clublid
Behalve dan bij macro! Daar mis ik het ook erg bij.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
-
- Clublid
- Contacteer:
Het is mogelijk geen vergelijk, maar mijn Nikon Coolpix met schermpje vertoont opvallend veel krassen na enkele maanden in gebruik. Een Sony compact cameraatje uit een goedkopere klasse was in dat opzicht wat krasbestendiger.
Mogelijk dat ik daardoor mede huiverig ben voor krasjes en aanverwant. Wat betreft de kwetsbaarheid Patrick bij de 5000 serie doel je mogelijk op mechanische problemen en in de elektronica?
Zoals je zelf al zegt heb je het scherm minder nodig vanwege de display bovenop de camera. Juist dan lijkt mij een (deels) kantelbaar scherm praktisch. Dan zal het scherm in mijn optiek vooral gebruikt worden voor de weergave van opnames.
Dank voor je reaktie.
Blijf ik nog wel nieuwsgierig of er achter dit ontwerp/de keuze van een vast scherm een idee zit, behoudens de mechanische kwetsbaarheid.
En ook dank voor de andere reakties, die tussentijds binnenkwamen.
Zelf gebruik ik mijn scherm weinig voor live view opnames, dat het scherm uitgeklapt kan staan heeft voor mij niet heel veel aan meerwaarde betekent.
Inderdaad bij wat specifieke opnames kan het wel zijn nut hebben, dat het scherm kantelbaar is.
Mogelijk dat ik daardoor mede huiverig ben voor krasjes en aanverwant. Wat betreft de kwetsbaarheid Patrick bij de 5000 serie doel je mogelijk op mechanische problemen en in de elektronica?
Zoals je zelf al zegt heb je het scherm minder nodig vanwege de display bovenop de camera. Juist dan lijkt mij een (deels) kantelbaar scherm praktisch. Dan zal het scherm in mijn optiek vooral gebruikt worden voor de weergave van opnames.
Dank voor je reaktie.
Blijf ik nog wel nieuwsgierig of er achter dit ontwerp/de keuze van een vast scherm een idee zit, behoudens de mechanische kwetsbaarheid.
En ook dank voor de andere reakties, die tussentijds binnenkwamen.
Zelf gebruik ik mijn scherm weinig voor live view opnames, dat het scherm uitgeklapt kan staan heeft voor mij niet heel veel aan meerwaarde betekent.
Inderdaad bij wat specifieke opnames kan het wel zijn nut hebben, dat het scherm kantelbaar is.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- ben42
- Moderator
Kantelbaar scherm is niet allen mechanisch kwetsbaar, maar ook electronisch kwetsbaar.
De signalen voor het scherm en ook de stroom voorzieningen moeten wel door het scharnier.
Ben
De signalen voor het scherm en ook de stroom voorzieningen moeten wel door het scharnier.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- Boem
- Clublid
En overigens heeft de d7x00 serie een beduidend betere zoeker dan de d5x00 serie. En overigens overigens heeft de d750 dan weer wel een klapscherm...
-
- Clublid
- Contacteer:
Kijk, dat is dan wel weer opvallend.Boem schreef:En overigens overigens heeft de d750 dan weer wel een klapscherm...
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Jan,
re: of er achter ... idee
Nog twee centen
-concurrentie, het creeping featurism
-een krasvast scherm kost meer geld, beweegbaar of niet
-het scherm van de D5nnn kan men dicht klappen, zodat bescherming geen punt was, met de schermen als de 750 en 500 kan dat niet.
Een ander punt: het feit dat de D500 een klapscherm kreeg, verbaasde velen.
Groeten, Gijs
re: of er achter ... idee
Nog twee centen
-concurrentie, het creeping featurism
-een krasvast scherm kost meer geld, beweegbaar of niet
-het scherm van de D5nnn kan men dicht klappen, zodat bescherming geen punt was, met de schermen als de 750 en 500 kan dat niet.
Een ander punt: het feit dat de D500 een klapscherm kreeg, verbaasde velen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- JerryBig
- Clublid
Heb de D750 en heb beide schermpjes voorzien van een extra Hard Armor protection en geen enkel krasje waarneembaar na een jaartje gebruik. Na een D300 met zo'n plastic kap was ik ook bang voor krassen, maar nu geen enkel probleem en beter zicht dan zo'n plastic kap. En het kantelbare schermpje zou ik niet meer willen missen.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
En velen waren erg blij met een klapscherm op een (semi)professionele camera ! Ik heb nog maar één camera zonder klapscherm en merk hoe vaak ik het nu gebruik als ik die camera pak (en het dan dus mis). Niet alleen voor macro, maar ook voor leuke standpunten zonder dat je meteen in de modder moet duiken of op een ladder klimmen.gijs sandberg schreef:Een ander punt: het feit dat de D500 een klapscherm kreeg, verbaasde velen. Groeten, Gijs
En over de degelijkheid van het klapscherm maak ik me geen zorgen, zeker niet op mijn D500. Wel heb ik er weer een plaatje glas opgeplakt ter bescherming al vraag ik me wel af of dit nog echt nodig is.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Ik heb zelf de Nikon D750, die wel een kantelbaar scherm heeft. Het was voor mij een argument om voor dat model te kiezen.
Voor fotograferen heb ik het nog niet gebruikt, maar ik herinner mij wel situaties waarin dat kantelbare scherm praktisch geweest zou zijn, toen ik het nog niet had. Bij een opname vanuit zeer laag standpunt hoef je dan niet meer letterlijk op de grond te gaan liggen. Ik verwacht dat zo'n situatie zeker nog wel eens zal komen.
Voor fotograferen heb ik het nog niet gebruikt, maar ik herinner mij wel situaties waarin dat kantelbare scherm praktisch geweest zou zijn, toen ik het nog niet had. Bij een opname vanuit zeer laag standpunt hoef je dan niet meer letterlijk op de grond te gaan liggen. Ik verwacht dat zo'n situatie zeker nog wel eens zal komen.
D750 + veel glas
-
- Clublid
- Contacteer:
Leuk om de verschillende standpunten te lezen.
Ik begin langzaam aan te bergrijpen, dat ik mij niet al te druk moet maken over de krasbestendigheid van een scherm. Opent weer perspectieven.
Echte argumenten waarom geen of wel een klapscherm, behoudens uit oogpunt van degelijkheid en concurentie zijn er dus eigenlijk niet Policy zal hier wel het toverwoord zijn.
En toen kwam als klap op de vuurpijl de D7300 met klapscherm. Zou wel erg opvallend zijn, om niet meteen te spreken van een stunt.
Maar wie weet wat de toekomst ons ooit nog eens brengen gaat.
Ik begin langzaam aan te bergrijpen, dat ik mij niet al te druk moet maken over de krasbestendigheid van een scherm. Opent weer perspectieven.
Echte argumenten waarom geen of wel een klapscherm, behoudens uit oogpunt van degelijkheid en concurentie zijn er dus eigenlijk niet Policy zal hier wel het toverwoord zijn.
En toen kwam als klap op de vuurpijl de D7300 met klapscherm. Zou wel erg opvallend zijn, om niet meteen te spreken van een stunt.
Maar wie weet wat de toekomst ons ooit nog eens brengen gaat.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- Ad B
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi,
Naast tal van andere topkwaliteiten, was dat klapbaar schermpje van m'n D750 toch ook een punt om voor dit beest te kiezen.
Na mijn Canontijd, 2,5 jaar systeemcameratijd, voorzien van een kantelbaar scherm.
Daarbij ontdekte ik toch wel de voordelen van zo'n schermpje.
Laag bij de grond fotograferen in de natuur, lagere standpunten innemen bij andere fotografie (ook leuk), of boven de mensenmassa uit fotograferen.
Ik zou 'm (m'n D750) ook niet willen ruilen voor een D800/810, vanwege dat gemakkelijke scherpje.
Ook ik heb er vanaf het begin een hard armor bescherming voor zitten.
De degelijkheid, daar denk ik niet zo aan. Dat moeten de Nikon constructeurs maar doen...
En spijkers ermee inslaan doe ik niet, daar heb ik een Gamma hamertje voor...
Als er nu een D820 komt met een klapschermpje plus nog enkele andere moderniseringen, tja...

Naast tal van andere topkwaliteiten, was dat klapbaar schermpje van m'n D750 toch ook een punt om voor dit beest te kiezen.
Na mijn Canontijd, 2,5 jaar systeemcameratijd, voorzien van een kantelbaar scherm.
Daarbij ontdekte ik toch wel de voordelen van zo'n schermpje.
Laag bij de grond fotograferen in de natuur, lagere standpunten innemen bij andere fotografie (ook leuk), of boven de mensenmassa uit fotograferen.

Ik zou 'm (m'n D750) ook niet willen ruilen voor een D800/810, vanwege dat gemakkelijke scherpje.
Ook ik heb er vanaf het begin een hard armor bescherming voor zitten.
De degelijkheid, daar denk ik niet zo aan. Dat moeten de Nikon constructeurs maar doen...
En spijkers ermee inslaan doe ik niet, daar heb ik een Gamma hamertje voor...

Als er nu een D820 komt met een klapschermpje plus nog enkele andere moderniseringen, tja...

---
-
OnlineNikkormaat
- Clublid
Ik hem in 2015 tijdens de Fotofair op de Nikonstand gevraagd of er een bescherming voor het schermpje zou komen. Dit werd ontkend met de mededeling dat het scherm zo sterk was dat dat onnodig was. Dat klopt. Na 2 jaar gebruik nog steeds nauwelijks waarneembare krassen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.