Details Samyang 20mm f1.8
- Diafragma range: F1.8 - F22
- Optische constructie: 13 lens elementen verdeeld over 12 groepen (waaronder 2 asferische)
- Minimale scherpstelafstand: 20cm
- Filtermaat: 77mm (tevens geschikt voor schroeffilters en normale filterhouders)
- Kijkhoek: 94.8° (35mm) en 70.3° (APS-C)
- Lengte: 85.9mm
- Max. diameter: 83.0mm
- Gewicht: 488g

Het objectief voelt solide en stevig aan en is opgebouwd uit plastic en aluminium. De aansluiting met de body is van aluminium. Standaard worden er een stoffen lens pouch en een zonnekap bijgeleverd. Via de importeur kan de garantie van 2 jaar verlengd worden naar 5 jaar.
Het objectief ontbreekt het aan een stabilisatie (ook niet echt nodig met deze lengte), weather sealing en automatische scherpstelling. Scherpstellen doe je handmatig met een brede fijn af te regelen scherpstelring. De Nikon uitvoering beschikt wederom over een automatisch diafragma. Dit betekent dat je het diafragma middels de camera kunt instellen in plaats van met de diafragma ring op het objectief zelf.
Met een adviesprijs van 549 Euro duikt de Samyang onder de (topper) Nikon AF-S 20mm f/1.8G ED (788 Euro) en de Sigma 20mm f/1.4 DG HSM Art series (899 Euro).
De lens heeft wat last van vignetting bij volle opening. Stop je dit 1 a 2 stops af dan ben je het kwijt. Mijn eerste indruk is erg positief en 20mm is een lekkere maat om in het stedelijk landschap mee rond te lopen.
Bijgaand wat foto's die ik vanmiddag uit het werk gemaakt hebt. Zonder lenscorrectie profiel aangezien deze er nog niet is en ik geen zin had er zelf eentje te maken

1.

2.

3.

4.