Nieuw: Samyang 20mm f1.8 ED AS UMC

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nieuw: Samyang 20mm f1.8 ED AS UMC

Bericht door LJ-Jochem » ma dec 05 2016 10:16 pm

Zelf zoek ik nog een mooi brandpunt tussen de 14 en de 24mm in. Er is voldoende te krijgen, maar... Groothoekzoom of primes? Ga ik het gemak van het zoomen missen? Hoe vaak zou ik tussen de 14 en de 20mm zitten? Ik weet het nog niet :crazy: Het enige dat ik wel weet is dat 20mm me een mooie maat lijkt aangezien ik met mijn 24-70 in het groothoek gedeelte soms net iets te kort kom maar ook weer niet zoveel dat ik continu naar mijn 14mm grijp. Aangezien ik al een objectief van Samyang in mijn bezit heb, en ik daar erg tevreden over ben, was het logisch dat de nieuwe 20mm f1.8 op de shortlist kwam. Ik besloot de importeur te benaderen en gewoon te vragen of dat ik hem niet eens kon testen. En zo geschiede, na wat contact met Transcontinenta kon ik vandaag de pas geïntroduceerde Samyang 20mm f1.8 ophalen voor een weekje bruikleen :D

Details Samyang 20mm f1.8
- Diafragma range: F1.8 - F22
- Optische constructie: 13 lens elementen verdeeld over 12 groepen (waaronder 2 asferische)
- Minimale scherpstelafstand: 20cm
- Filtermaat: 77mm (tevens geschikt voor schroeffilters en normale filterhouders)
- Kijkhoek: 94.8° (35mm) en 70.3° (APS-C)
- Lengte: 85.9mm
- Max. diameter: 83.0mm
- Gewicht: 488g

Afbeelding

Het objectief voelt solide en stevig aan en is opgebouwd uit plastic en aluminium. De aansluiting met de body is van aluminium. Standaard worden er een stoffen lens pouch en een zonnekap bijgeleverd. Via de importeur kan de garantie van 2 jaar verlengd worden naar 5 jaar.

Het objectief ontbreekt het aan een stabilisatie (ook niet echt nodig met deze lengte), weather sealing en automatische scherpstelling. Scherpstellen doe je handmatig met een brede fijn af te regelen scherpstelring. De Nikon uitvoering beschikt wederom over een automatisch diafragma. Dit betekent dat je het diafragma middels de camera kunt instellen in plaats van met de diafragma ring op het objectief zelf.

Met een adviesprijs van 549 Euro duikt de Samyang onder de (topper) Nikon AF-S 20mm f/1.8G ED (788 Euro) en de Sigma 20mm f/1.4 DG HSM Art series (899 Euro).

De lens heeft wat last van vignetting bij volle opening. Stop je dit 1 a 2 stops af dan ben je het kwijt. Mijn eerste indruk is erg positief en 20mm is een lekkere maat om in het stedelijk landschap mee rond te lopen.
Bijgaand wat foto's die ik vanmiddag uit het werk gemaakt hebt. Zonder lenscorrectie profiel aangezien deze er nog niet is en ik geen zin had er zelf eentje te maken :shh: De foto's zijn uiteraard wel bewerkt volgens mijn eigen inzicht.

1.
AfbeeldingGorinchem by Jochem van der Blom, on Flickr

2.

3.

4.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuw: Samyang 20mm f1.8 ED AS UMC

Bericht door Patrick » ma dec 05 2016 11:16 pm

Ziet er prima uit. De prijs van het ding valt me overigens niet echt mee. Maar ook niet echt tegen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » di dec 06 2016 10:05 am

Is het niet handiger een onbewerkte foto te plaatsen?
Nu zie je eerder de nabewerking die o.a. wat halo effect van tonemapping vertoont.

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » di dec 06 2016 10:38 am

Op verzoek ;) De opbouw van de HDR van foto 4. Ik worstel inderdaad nog met wat halo's en zwarte geestevlekken met dit type receptje in Color Effex :oops: Dus dat ligt onder de loep en wordt aan gewerkt :angel:

De volgende foto's zijn dus volledig onbewerkt. Alleen de omzetting van NEF naar JPEG. Er zit zelfs geen verscherping in (die staat namelijk uit bij de export) De HDR die hierboven staat is gemaakt in Lr.

4.1
AfbeeldingGorinchem HDR built-up by Jochem van der Blom, on Flickr

4.2

4.3

4.4

4.5
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » di dec 06 2016 12:16 pm

Wat mij opvalt is dat de lichtse foto nummer 4.5 best donker is nog(donkerder als de uiteindelijk process foto di eje in je openingspost als 4 plaatst), als je dan gaat nabewerken en je uiteindelijk hdr uit alle 5 lichter is als de lichste foto uit de 5 shots denk ik dat je misschien daarmee de halo's kan verklaren.
Ik schiet zelf hdr vanuit 3 foto's -2 0 en +2
De +2 oogt dan overbelicht maar das juist de truuk ervan. Jou lichtse is ook +2 maar oogt donker, dus ik denk dat je extra moet ingrijpen en zorgen dat die nog langer belicht door de exposure al vooraf aan te passen door bv de stand al op +2 te zetten(moet je ter plekke bepalen aangaande de omstandigheden).
Misschien kan je er wat mee?

groet
Bijna leeg hier....

oud0001

Bericht door oud0001 » di dec 06 2016 1:53 pm

Dank je voor de originele platen.

Hoewel te klein om scherpte goed te beoordelen zie ik in de hoeken vertekening en wat vignettering. Verder is er color fringing zowel purple als groen. De fringing is heel goed te zien aan o.a. de maan. Meestal schiet men in groothoek met een zo groot mogelijke dof en dan zit je snel tussen f8 tot maximaal f16 i.v.m. diffractie. f1.8 vind ik persoonlijk dan niet nodig. Het drijft wel de prijs omhoog. Een grote tekortkoming voor een manueel objectief in het groothoek segment, vind ik, het ontbreken van de DOF/hyperfocale streepjes. Dan zit je nog steeds vast aan een dof calculator. Als ik dat allemaal relateer aan de prijs vind ik em persoonlijk te duur en zou ik eerder gaan voor een 20mm Nikkor AIs. Zo iets als deze: http://link.marktplaats.nl/m1115017850

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » di dec 06 2016 2:19 pm

Strangeartefact, bedankt voor je heldere bijdrage :) Ik ga eens kijken of dit tot een oplossing leidt :)
Groet, Jochem

|Flickr | 500px
|

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » di dec 06 2016 11:45 pm

Graag gedaan, laat je nog even horen of het je wat opleverde?
Succes! :)
Bijna leeg hier....

NielsO
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door NielsO » wo dec 07 2016 3:26 pm

Jochem het is zeker een interessante lens. Zit zelf naar de 135mm of nieuwe 85mm XP te kijken van Samyang. Zo'n lens zou ik eerst een tijdje willen proberen voordat ik deze toch echt aanschaf. Dit omdat het geen autofocus heeft en de scherpstelring dan wel erg belangrijk word. De lens moet tegenover een autofocus lens wel heel veel meer bieden. Bijvoorbeeld uitblinken in kwaliteit, scherpte en materiaalkeuze. Denk je dat ik via jou of direct naar de importeur ook een weekje een 135mm of de nieuwe 85mm XP zou kunnen gebruiken in bruikleen?

Als je kijkt naar nabewerking software; kijk dan eens naar Luminar een nieuwe software van Macphun. De software is op dit moment alleen nog beschikbaar voor Mac maar komt zeer binnenkort ook naar Windows. Dit werkt dan weer het makkelijkst samen met Lightroom. Heb je eigenlijk je foto's niet met een te korte sluitertijd genomen? Waardoor ze dus onderbelicht zijn.
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » wo dec 07 2016 9:02 pm

Niels ik Heb ze gewoon benaderd via hun Facebook profiel Samyang Benelux. Rob van Keulen is de productmanager Samyang. Je zou hem gewoon eens kunnen vragen. Wat ik begreep is dat ze het wel meer doen.

Betreft mijn foto's; meestal neem ik ze onderbelicht maar dit keer heb ik geen belichtingscorrectie toegepast en ze in de A-stand genomen. Ik zal morgen in Deventer nog eens een poging wagen.
Groet, Jochem

|Flickr | 500px
|

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”