D80 of D200 ?????

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
erik

D80 of D200 ?????

Bericht door erik » do sep 14 2006 4:32 pm

Goeie dag allen,

Ruim een jaar ben ik de trotse bezitter zoals vele van de Nikon D70.

Ik wil naast mijn vaste baan meer gaan doen met fotografie. Ik zit er over te denken om een cursus te volgen bij de fotoacademie.

Nu wil ik graag een nieuwe camera aanschaffen maar nu is de vraag welke. Mijn budget is niet erg hoog.

Mijn oog is gevallen op de D80 en de D200. Op de site www.dpreview.com heb ik de camera's naast elkaar geplaatst om ze te vergelijken. Nu blijkt dat ze geen eens zoveel van elkaar verschillen.

Wie helpt mij uit dit dilemma.

Kan ik beter een jaartje doorsparen en de D200 kopen of is de D80 een mooi alternatief om dan later in de toekomst als nog een betere camera te kopen?

Bij voorbaat dank,

Erik

hjanssen

Bericht door hjanssen » do sep 14 2006 4:47 pm

Gewoon allebei een keer beetpakken en afdrukken en dan weet je het verschil, je hoeft niet eens het resultaat te zien.....

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » do sep 14 2006 4:54 pm

Ik sta min of meer voor dezelfde keuze... Licht eens een tipje van de sluier op?

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do sep 14 2006 4:55 pm

D200 is een wat gevorderde camera. Je moet alles zelf instellen. Er zit geen wieltje op met feest standen. Ook is hij veel robuuster en zwaader. Mede door de magnesiumlegering. Persoonlijk zou ik nooit een camera pakken zonder magneseumlegering en met feest wieltje...

Wat wil je gaan fotograferen?!

Ciao!

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » do sep 14 2006 4:58 pm

Feestwieltje is best wel handig als er ook wel eens wat minder gevorderden willen fotograferen.... :wink:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » do sep 14 2006 5:00 pm

Hoi,
Ik heb zelf ook onlangs een D200 erbij aangeschaft nadat ik een jaar met de D70s gewerkt heb en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de D200 (was ik al over de D70s trouwens).
Veel mooiere kleuren en ook "the feel" van de body op zich alleen al is de aanschaf van de D200 waard.
Natuurlijk is de D200 wel duurder dan de D80 dus dat is een overweging die alleen u kan maken.
Heb de D70s nu als back-up toestel en neem hem ook mee als ik met de motor op stap ga, dan laat ik de D200 thuis.
Ook tijdens Ship spotting hier aan de Schelde gebruik ik de D200 met de 70-200mm f2.8 VR en de D70s met de 18-70mm, geweldige combinatie.
Heb eerst ook overwogen de D70s te verkopen maar als je kijkt hoeveel je moet laten vallen heb ik dus het decadente besluit genomen om met 2 body's te werken.
Succes met kiezen.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » do sep 14 2006 5:01 pm

Op de D200 zit toch ook een automaat stand? Mij feest genoeg, ik fotografeer het meest op diafragmavoorkeuze stand.

Dirk Wisman

Bericht door Dirk Wisman » do sep 14 2006 5:10 pm

Waarom denk je een d200 of d80 nu nodig te hebben? Wat is de toegevoegde waarde tov de d70?

Als je het alleen voor de extra pixels wilt, lijkt het mij een onverstandige investering. Uiteraard is dit anders indien je voor professioneel drukwerk wilt gaan fotograferen (koop dan echter eentje van 12mio pixels). Voor het betere gooi en smijtwerk is de d200 geschikter dan de d80, in de praktijk heb je dit echter niet vaak nodig.

Wellicht kun je beter een paar mooie lenzen kopen met wat studiomateriaal, een paar flitsers, een externe harde schijf, een goede fotoprinter en extra geheugen voor je computer. Dit vergroot je professionele inzetbaarheid meer dan een nieuw camerabody.

Voor de professionele looks (vinden klanten toch wel geinig) is een extra grip voldoende.

erik

Bericht door erik » do sep 14 2006 7:12 pm

Allen bedankt voor jullie reacties.

In principe maak ik van alles foto's. Portret, architectuur, landschap, stilleven, macro....enz.
Ik ben nog steeds tervreden en ik ga ook zeker de D70 houden.

Ik heb laatst foto's gezien van de D200 en daar zitten toch een hoop meer kleuren in. Tevens spreekt mij de 11 focus area mij erg aan. 10.2 MP is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Denken jullie dat de D200 en de D80 de zelfde foto's zullen afleveren of zal ook hier wel een verschil in zitten?

Groet,

hjanssen

Bericht door hjanssen » do sep 14 2006 9:21 pm

erik schreef: Denken jullie dat de D200 en de D80 de zelfde foto's zullen afleveren of zal ook hier wel een verschil in zitten?

Groet,
Het is meer de camera dan de foto's, die het verschik maakt. Ik denk dat je met de D50 net zulke mooie foto's kan maken.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 15 2006 6:09 am

Ik onderschrijf de mening van Joost Wouters.

De goedkopere camera's hebben andere software instelling dan de D2 serie. Als je een zelfde objectief plaatst op beide camera's en je maakt dezelfde opname, dan kun je dat ook zien. De D200 zit tussen een goedkopere en een D2 in, ook qua software instellingen. In m'n laatste artikel in het clubblad (objectieven e.d) staat nog wat meer.

Het is echter niet de camera die de foto maakt. Ik heb ooit eens een handeltje gehad in de verkoop van Talens kwasten. Model 1600, met afgeslepen varkenshaar, de kwast die Rembrandt ook gebruikte, is nog steeds leverbaar. Wegens gebrek aan belangstelling heb ik die handel opgedoekt. Men wist wel dat het niet de kwast is die een schilderij maakt.

Wat anderen wel eens het feest menu noemen, is voor mij het groene menu, dat ook op je D70 zit. Als je dat gebruikt, ga voor de D80. Dan heb je ook nog de andere menu's, voor bv kinderen (D50), sport, vergezicht, e.d. ALs je die gebruikt ga voor de D80.

Als het goedkoop moet zijn, ga voor de goedkoopste.

Als je alleen kit-objectieven (en andere zooms) hebt met een prijs tot €800, ga voor de D80.

In alle andere gevallen, ga voor een D2, of de wat goedkopere D200.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr sep 15 2006 1:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » vr sep 15 2006 9:34 am

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr sep 15 2006 9:41 am

hjanssen schreef:
erik schreef: Denken jullie dat de D200 en de D80 de zelfde foto's zullen afleveren of zal ook hier wel een verschil in zitten?

Groet,
Het is meer de camera dan de foto's, die het verschik maakt. Ik denk dat je met de D50 net zulke mooie foto's kan maken.
Inderdaad en als je met 2 verschillende body's door elkaar gaat werken lijkt mij ook niet echt handig. Het kost soms al moeite om alleen de D70 de baas te zijn en mooiere kleuren lijkt mij ook gewoon een kwestie van instellingen/smaak/nabewerking...

Maar als ik nu zou moeten kiezen werdt het zeker een D200 prijsverschillen met grijze inport als je het zelf regeld en gewoon NL zijn mij te klein en ik heb ook een aardige investering aan CF kaarten hier rondslingeren...

En anders gewoon je poen in je zak houden en lekker net zo lang met de D70 blijven werken tot hij het begeeft...

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr sep 15 2006 4:26 pm

Onne-Floris Broekema schreef:Vergelijkings materiaal:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm
Met één foutje op die site van KEN in de tabel IMPORTANT DIFFERENCES

D80: metal, weather resistant
D200: Plastic

Dat moet natuurlijk omgekeerd zijn....

Maar wat de keuze betreft: zorg dat je ze in handen krijgt, naast elkaar. Dan weet je wel wat je moet kiezen.
groeten,
M
Laatst gewijzigd door Marten op vr sep 15 2006 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » vr sep 15 2006 4:36 pm

Iedereen maakt foutjes... :wink:

Volgens mij kan je nl. de D200 ook op zwart-wit zetten, bij Ken niet (firmware???:lol: )

In ieder geval heb je nu wel alle gegevens naast elkaar.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”