bennieeee schreef:Het is wel verreweg het lastigste wat ik heb gedaan tot nu toe.
Jouw positie was ook zeker niet de makkelijkste. Net als jouw bewegigsvrijheid. Soms maakt 1 of twee stappen op zij al een wereld van verschil in een foto. Maar als ik naar jouw foto's kijk dan vallen me een paar dingen op.
- jouw onderwerpen zitten vrij dicht tegen de zijkant van het beeld. Juist aan de rechterkant waar ik graag meer ruimte zie omdat de beweging die kant op gaat. Of je moet juist snelheid willen accentueren door de rijder tegen de rechterkant te plaatsen, maar dan zou ik alsnog iets beter croppen.
- schaatsen is sowieso een horizontale sport dus als je verticaal gaat schieten dan 'moet' je wel interessante onder en bovenkant zoeken. Nu heb je aan de onder en bovenkant een hoop loze ruimte die niets toevoegt en waar niets gebeurt. Dat is zonde. Ook dat zou ik eraf croppen.
- croppen is dan ook niet verboden. Juist als jou positie van fotograferen beperkt is en je met een prime werkt kun je het beeld aanzienlijk versterken door goed bij te snijden achteraf. En al jouw beelden lijken hier ongecropt. Resolutie heb je genoeg dus dat is het probleem niet!
Als ik jouw beelden even door Lightroom trek dan houdt je, naar mijn idee/smaak, veel sterkere beelden over. Zelfs als de scherpte niet overal helemaal lekker zit:
En verder is schaatsen fotograferen, zoals veel takken van fotografie, geen rocket science. Wel is ervaring uiteraard een pre omdat je weet wat wel en wat niet werkt, is bewegingsvrijheid rond de baan en door het stadion een groot voordeel, en valt en staat beeld (in mijn optiek) bij een goede en doordachte nabewerking.
Elke keer een stapje beter! Fotograaf met nummer 36 nog vaak langs zien lopen?

Fin.