Definitie Macro fotografie?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Definitie Macro fotografie?

Bericht door MvBoetzelaer » vr sep 15 2006 9:50 pm

Hallo allemaal,
Na het lezen van veel postings blijft er bij toch een vraagje hangen:
Wat is nou het essentiële van Macro fotografie en waarom is het
a. zo bijzonder dat het een eigen naam heeft
b. zo bijzonder dat er een heel arsenaal aan speciale lenzen voor ontwikkeld is en wordt.

Zelf heb ik nog niet zoveel op hele korte afstanden gefotografeerd, dus kan iemand mij uitleggen wat de crux is van goede macro fotografie? Alvast veel dank!

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Digi Nik
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Digi Nik » vr sep 15 2006 10:24 pm

Marnix.

Als eerste vraag ik me af of je deze topic onder de juiste rubriek hebt geplaatst. Persoonlijk zou ik hem onder de objectieven hebben gezet. In mijn ogen heeft het namelijk voornamelijk te maken met de capaciteit van een lens. Mijn antwoord is er ook een van gevoel en ervaring, niet onderbouwd door theorie.
20 jaar terug was ik in het bezit van een macrolens. Nadat mijn spullen waren gestolen is er nooit meer een nieuwe gekomen, omdat macrofotografie slechts zeer beperkt voor kwam. Toch heb ik het altijd gemist. Ook nu ontbreekt een dergelijke lens in mijn assortiment. De Fuji Finepix S7000 die ik als eerste aanschafte heeft twee standen voor macrofotografie: dichtbij en nog dichterbij.
Als ik nu foto's wil maken van bloemen etc. gaat op dat moment mijn voorkeur uit naar die Fuji. Er zal dus ooit nog wel eens een macorlens bijkomen.
De werkafstand en de vergroting die je kunt bereiken met een macrolons zijn onnavolgbaar. Rest de vraag: heb je hem nodig. Je kunt er ook prima portretfoto's mee maken, maar daarvoor koop je hem in principe niet.
Als het maar Nikon is.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » za sep 16 2006 11:13 am

Je vergeet nog één heel belangrijk punt, Macro-lenzen zijn optisch gecorrigeerd voor dichtbij-opnames en normale objectieven niet.
Daardoor krijg je altijd een veel mooier resultaat.

Een andere goedkope oplossing is om een (standaard)lens achterstevoren op andere lens te plaatsen d.m.v. een koppelring welke aan beide kanten is voorzien van (filter)schroefdraad.
Deze omgekeerde lens mag gewoon een MF-objectief zijn aangezien de AF hier toch niet werkt.
Ook deze combinatie geeft prima resultaten.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Hans Deventer

Re: Definitie Macro fotografie?

Bericht door Hans Deventer » za sep 16 2006 9:03 pm

Qua definitie zou ik wllen voorstellen: 1:1 fotografie. Dus een onderwerp zo groot als je beeldmateriaal (24x36 als het film is, of de grootte van je beeldchip) beeldvullen kunnen fotograferen. Zoals al vermeld, vereist dat speciale instellingen cq lenzen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”