groothoek objectief, maar welke!

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
alfa156

groothoek objectief, maar welke!

Bericht door alfa156 » do sep 14 2006 9:34 am

Ik wil aan de onderkant wat groothoek erbij hebben. Nu heb ik een vriend van me geadviseerd een 20mm 2.8D aan te schaffen aangezien hij alleen maar primes wilt hebben. Maar nu heb ik hier gelezen http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm dat dit op de dslr (in mijn geval D70S) niet de beste keuze is. Wat moet ik nu doen, toch deze kopen omdat dit toch een goed objectief is of wellicht naar een thirdparty lens gaan. Eventueel een zoomer.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » do sep 14 2006 2:25 pm

Ik heb de 20 mm en ben er niet zo erg van onder de indruk. Diafragmeren naar f8 geeft goede resultaten, maar bij volle opening vind ik de resultaten bedroevend.
De nieuwe DX-lenzen houden meer rekening met de (on)hebbelijkheden van de sensor in de camera. Chromatische abberatie blijft bij alle (super)groothoeken een probleem. Maar als prime zou de 10,5 mm fisheye kunnen (met gebruik Nikon Capture tevens een 16 mm groothoek). Andere alternatieven zijn de 12-24mm van Nikon of Tokina. De Nikon vertekent wat minder, de Tokina is wat scherper.

groet,

Karel

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » vr sep 15 2006 8:53 pm

Uit ervaring weet ik dat de Tokina een uitstekende lens is voor een zeer redelijke prijs.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

alfa156

Bericht door alfa156 » vr sep 15 2006 10:15 pm

Ik heb vanavond de Tokina 12-24 aangeschaft. Zo te zien een veel belovend objectief alhoewel ik wel wat CA zie. Maar je kan niet alles hebben voor net € 400,00.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”