weer over lenzen o.a.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
cefosa

weer over lenzen o.a.

Bericht door cefosa » zo okt 23 2005 1:47 pm

Hallo liefhebbers,

Wie kan en wil er een mening geven over een af 2.8-35/70mm D. en een
af ED-70/300mm D.

Dit in verband met een aanbieding die ik kreeg, t.w.v. 500 euro samen.

Ook vraag ik mij af, als men digitaal gaat waarom men zou kiezen voor een D70s nieuw als er voor een paar centen meer een 2éhands prof.
body kan kopen.
Dit ivm. de discussie die nog steeds loopt op het forum.

Tot ziens in Houten, Cees

vanson

Bericht door vanson » zo okt 23 2005 2:43 pm

Cees,

over de 35-70mm/f2.8 zal (bijna) iedereen het eens zijn, dat is op digitaal en film een hele goede lens. Je zou minstens een 28-70mm/f2.8 AFS ED moeten aanschaffen om iets te vinden dat nog beter is.

De kwaliteit van de 70-300mm G lenzen zijn precies evenredig aan de prijs: de ED versie is net iets beter dan de gewone versie. Al met al ben je veel beter uit met een 75-300mm/f4-5.6. Het enige kleine nadeel dat ik kan bedenken is dat de 75-300mm iets langzamer scherpstelt dan de G lenzen, al zal het erg grote verschil in kwaliteit dat kleine nadeel geheel opheffen.

500 euro lijkt me net iets te veel voor een 35-70mm/f2.8 en een 70-300mm ED G Nikkor samen.

Een D1X koop je denk ik vanaf 1000 euro (tot 1500 euro?), maar dan mis je natuurlijk de onvolprezen intelligente flitstechniek van de D70(s)...
het is een keuze tussen degelijkheid en functionaliteit lijkt me.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » zo okt 23 2005 8:28 pm

Ik denk dat als je alleen maar oude AF-lenzen hebt je lekker een D70(s) moet aanschaffen.
Heb je echter een hoop MF-lenzen die je wil blijven gebruiken (zonder moeilijke toestanden) dan is een D1x te overwegen.
Hou dan wel rekening met een kortere gebruiksduur van de accu.... :oops:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo okt 23 2005 8:56 pm

Dag Cees, Marco, Ed, Nikonvrienden,

Advies kan ik hier niet geven want ik heb weinig ervaring met AF zooms.
Verder hoop ik een ieder op Houten te zien bij de NCN stand :-)

Tja, over de D70(s) .... ik denk dat ik nog lekker door blijf gaan met mijn FM2 en FM3A.

Zo'n 5 jaar geleden stond ik voor de keuze, F80 of iets anders...
Dat ik een goed statief wilde stond al vast (Gitzo carbon)...maar de F80....nee het werd iets anders de FM2
...
die was iets duurder maar niet te duur (F100 viel buiten het budget),
die had geen autofocus,
die had wel een metal body,
die had geen toeters en bellen, maar was de eenvoud zelve en alles wat je nodig had om te fotograferen.

Ik heb nog steeds lol van die aankoop. Ik ben tevreden met de FM2 en ik hoef geen F100 meer (geen gedoe met batterijen :-) ). Rolletje Velvia 50 ASA erin, fotograferen, laten ontwikkelen, (eventueel laten) inramen en opnieuw genieten van het moment dat je herbeleeft door naar de dia te kijken (okay, dat klinkt wat ijdel :lol: ).

Moraal van dit verhaal: Kijk naar de lol die je hebt over een langere termijn (en dat kan ook met digitaal)...Een kleine extra meerprijs ben je snel vergeten....Iets waarvoor je meer moeite moet doen geeft meer voldoening (en dat kan ook bij digitaal)....En een statief is onmisbaar :lol:

AG

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma okt 24 2005 2:47 pm

Amadeus, ik ben het helemaal met je eens.
Ook ik ben al jaren de gelukkige bezitter van een Nikkormat FTn, Nikkormat FT3, Nikon FA en een Nikon F4s.
Het meeste wordt de FA gebruikt zónder zoomlenzen (ik heb nét een oude Nikkor 3.3~4.5 35-70mm gekocht maar nog niet gebruikt... :oops: ), maar met een mooie range vaste brandpuntobjectieven.
Dit is echt heerlijk fotograferen, en dan iedere keer weer kick van het kiezen van het juiste objectief....
Uiteraard zit onder de FA de MD-15 motordrive en als ik bijvoorbeeld weer eens bij Schiphol tussen al die spotters met plastic AF-Canons + zoomlens sta is het dubbel genieten.
Je hoort overal om je heen het geluid van die ingebouwde winders en dan opeens het zware geluid van de MD-15.... :lol:
Vaak trek ik daar samen met die vaste objectieven toch wel de nodige aandacht mee.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

cefosa

Bericht door cefosa » ma okt 24 2005 7:55 pm

Hallo nikonvrienden,

Geloof me op mijn woord, maar terwijl ik dit typ zingt Elvis op mijn naar een versterker doorgeprikte pc '' fame and fortune '' u allen wel bekend??
Laat dit nu net de essentie zijn van mijn luxe probleem, namelijk wat geld
over hebben (geen usa vakantie dit jaar) over ''fame'' geen commentaar.
Nu ik inmiddels over een f3 met md14 en een f80 met md16 beschikt met
wat lenzen, dacht ik nu blijf ik mede door enkele van jullie vast houden
aan analoog met een paar hele goede aan te schaffen lenzen en dat moet
het dan zijn.
Ware het niet dat ik onlangs van een vriend mocht spelen met zijn d100
inclusief een 2.8/20mm.
Nu blijf alleen de zekerheid nog over dat ik in ieder geval een 180mm
(amadeus)wil hebben. Ik denk dat ik het zeker weet.
groetjes, Cees

vanson

Bericht door vanson » di okt 25 2005 4:01 pm

Cees,

toch wel jammer dat de Amerikaanse wegen het geluid van je ronkende Harley moeten gaan missen dit jaar...

die 180mm/f2.8 is zeker een hele goede aankoop om te overwegen. De manual focus versie, en dan zeker de ED versie, heeft altijd mijn voorkeur gehad boven de AF versie, al zijn ze optisch gelijk. Het is wel een lens waar je wat tijd in moet steken. Net als een oude Sun-opname geeft deze lens niet meteen zijn geheimen en klasse prijs. Ik heb de 180mm/f2.8 ED Ais Nikkor nu al zo'n 6 of 7 jaar, en de eerste opnamen die ik er mee maakte (van mijn neefje in het zwembad) waren echt hopeloos, want niet gewend aan het brandpunt en de prachtige onscherpte (ik mag het woord bokeh niet meer uitspreken, 10 euro boete per keer...)
Pas nadat ik een tiental films met de 180mm had geschoten wist ik pas waar deze lens toe in staat is, en al is het altijd weer een opgave om de lens mee te sjouwen, hij ontbreekt nooit (meer) in mijn tas.

gr.
marco

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”