Kiter schreef:Zeker bij kitesurfen denk ik dat je stabieler bent met een statief, mede omdat het meeste op 200mm geschoten wordt.
Voor kitesurfen kan een monopod handig zijn omdat alles relatief ver weg gebeurt. Juist bij actie dichtbij krijg je veel scheef beeld en mis je soms acties doordat het draaipunt van je camera niet gelijk is aan het draaipunt van je lichaam.
Ik zou daarvoor persoonlijk geen statief gebruiken.
En als ik dat 2-3 uurtjes foto's maak, is de 70-200 best wel zwaar

Zoals ik expliciet noemde, voor sommige personen is een combinatie met een 70-200mm aan de zware kant. Juist dan is een monopod aan te bevelen! Mits men bewust is van, en rekening houdt met de beperkingen daarvan.
(ondanks dat ik laatst bij een eerste divisie wedstrijd was waar de meeste fotograven toch een monopod hadden).
Wat veel fotografen doen is niet automatisch een goede methode

ook niet automatisch een slechte natuurlijk!
Voetbal is een zittende fotografiesport, dan is een monopod nog 'vervelender' omdat je dan niet kunt meelopen/draaien en je nog moeilijker kunt werken als de actie zich zijwaarts (tov de fotograaf) verplaatst.
Maar gebruik je 300mm of 400mm lenzen (of langer), wat veel professionele sportforografen doen dan is gewicht een groot issue. Ik kan de 400mm maar een paar seconden uit de hand schieten. En dat is nog te onstabiel om goed te kunnen werken. Dat moet dus absoluut met een monopod. De 300mm (2.

schiet ik persoonlijk altijd zonder maar dat is een grensgevalletje. Zie daar het nut wel van.
Fin.