Wanneer telezoom gebruiken
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wanneer telezoom gebruiken
Goedendag misschien een stomme vraag maar wanneer gebruik je nu een 70-200 telezoom buiten dat je je onderwerp van ver af dichterbij kunt halen. Wat is de creativiteit van telezoom tov bv een 24-70. Ik zou graag creatieve tips willen die je alleen met een telezoom kunt bereiken en niet met een standaardzoom mvg gerard
Nikon d4s , Nikon d700, Nikon 24-70 2.8, Nikon 70-200 2.8G, Nikon sb 900,
check, check....double check
- Highlander
- Forumbeheerder
Re: Wanneer telezoom gebruiken
Je foto wordt zeg samengedrukt, de onderlinge afstand lijkt kleiner dan met een standaardobjectief.
Bv: als een auto drie meter voor een gevel staat, lijkt het op de foto genomen met een teleobjectief of hij op 1 meter van de gevel staat.
Doordat je met een teleobjectief verder van het onderwerp af staat, heb je ook een kleinere DOF.
Bv: als een auto drie meter voor een gevel staat, lijkt het op de foto genomen met een teleobjectief of hij op 1 meter van de gevel staat.
Doordat je met een teleobjectief verder van het onderwerp af staat, heb je ook een kleinere DOF.
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Je kan met een langer brandpunt de scherptediepte veel kleiner maken omdat het diafragma veel groter is bij langere brandpunten (bij een gelijk F getal) En het voordeel bij bijvoorbeeld portretten is dat je veel minder "troep" in beeld hebt wat zich schuin achter het model of onderwerp bevind. Maak je bijvoorbeeld met een groothoeklens van dichtbij een foto en met een tele lens maak je diezelfde foto met dezelfde kadering dan heb je door de kleinere beeldhoek veel minder troep in beeld. En door de kleinere scherptediepte is de achtergrond ook nog eens veel waziger waardoor je onderwerp ook nog eens veel meer geïsoleerd is van de achtergrond. Niet voor niets dat de 70-200 heel erg veel voor portret werk wordt gebruikt.
- justme
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
persoonlijk vind ik het best wel een vreemde vraag, aangezien je dit , en overig ( redelijk high-end ) equipment al in je bezit hebt.
waar loop je tegenaan dat je deze vraag stelt?
waar loop je tegenaan dat je deze vraag stelt?
- Nikkormaat
- Clublid
Om er meer inzicht in te krijgen kun je het volgende proberen. Zoek vooral buitenshuis een omgeving waarin een flink aantal voorwerpen van dichtbij tot verder weg op (regelmatige) afstand van elkaar staan. Begin bijvoorbeeld net 24 mm en dan 35, 50, 100 enz. Telkens zorg je er voor dat er precies evenveel in beeld is. Je moet dus steeds verder van het onderwerp vandaan gaan. Zoals Highlander al meldt, zie je dat er naar mate je meer tele gebruikt verschil optreed. Bij 24 mm zul je zien dat voorwerpen op de voorgrond overdreven groot worden weergegeven. Bij veel tele lijkt het alsof alle voorwerpen tegen elkaar aangedrukt worden. Maakt de opnames en leg ze naast elkaar en jouw vraag is beantwoord.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- Janvis
- Forumlid
Daarom lijkt iemand zijn/haar hoofd ook zo groot als je van heel dichtbij met een groothoek een portretfoto maakt 

- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dan krijg je zoiets:Nikkormaat schreef:Begin bijvoorbeeld net 24 mm en dan 35, 50, 100 enz. Telkens zorg je er voor dat er precies evenveel in beeld is. Je moet dus steeds verder van het onderwerp vandaan gaan.

Je kunt met een ander brandpunt bij dezelfde uitsnede de afstand en daarmee het perspectief veranderen. Het is dé tool om te spelen met verhoudingen van wat je in beeld wilt.
- Highlander
- Forumbeheerder
acht beelden zeggen meer dan duizend woorden 

- Janvis
- Forumlid
Ik had op internet dit plaatje nog gevonden die ook de vertekeningen erg mooi laat zien tussen de verschillende brandpunten. Deze serie laat ook goed zien waar ik op doelde, bij 18mm heb je rond het model heel veel troep in beeld terwijl bij 175mm de kadering rond het model het zelfde is maar door de veel kleinere beeldhoek heb je de storende rommel er om heen niet in beeld.

- HansdeJong
- Forumlid
Heren,
dank voor de goede (fot-)uitleg.
dank voor de goede (fot-)uitleg.
D5500, D7200, Nikkor 70-200 2.8 VRII; Nikkor 35 f 1.8; Nikkor 50 f 1.4; Tamron 90 Di Macro f2,8; SB5500
-
- Forumlid
- Contacteer:
Allereerst allemaal bedankt voor de reacties, ik denk dat ik mijn vraag iets verkeerd gesteld heb. Ik weet nl allang dat je minder scherpte diepte hebt, minder "rommel" in het beeld dat soort dingen.
Ik wil van ervaringsdeskundigen zo graag tips horen die niet te maken hebben met "een wazige achtergrond" of minder troep in het beeld. Ik zou zo graag de creatieve dingen horen bv een perspectief die veranderd/het lijnenspel ofzo dat je alleen met een telezoom voor elkaar krijgt. Of zijn een creamy achtergrond en het Samen drukken van voor en achtergrond of verder weg staan vh onderwerp de enige redenen om telezoom te gebruiken
Ik wil van ervaringsdeskundigen zo graag tips horen die niet te maken hebben met "een wazige achtergrond" of minder troep in het beeld. Ik zou zo graag de creatieve dingen horen bv een perspectief die veranderd/het lijnenspel ofzo dat je alleen met een telezoom voor elkaar krijgt. Of zijn een creamy achtergrond en het Samen drukken van voor en achtergrond of verder weg staan vh onderwerp de enige redenen om telezoom te gebruiken
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik denk dat ik met mn eigen kennis en vaardigheden de telezoom tot in den treure moet gebruiken om creatieve foto's te krijgen misschien was deze vraag bij nader inzien een beetje kortzichtig ik moet gewoon mn eigen creativiteit zien te ontwikkelen sowieso allemaal bedankt voor het antwoorden gr
- justme
- Forumlid
Doordat ik alleen en uitsluitend met primes werk weet ik uit ervaring wat elke lens, en dus zijn brandpuntsafstand doet bij verschillende focusafstanden. Aangevuld met verschillende diafragma waardes.
Punt bij zooms is dat je een lens hebt met heel veel meer mogelijkheden, en kans bestaat dat je lui wordt en meer gaat zoomen, in plaats van experimenteren met standpunten en afstanden.
Zoomlenzen zijn zeker niet slecht of beter, maar geven in je workflow wel degelijk een (mogelijk doorslaggevend) verschil.
Punt bij zooms is dat je een lens hebt met heel veel meer mogelijkheden, en kans bestaat dat je lui wordt en meer gaat zoomen, in plaats van experimenteren met standpunten en afstanden.
Zoomlenzen zijn zeker niet slecht of beter, maar geven in je workflow wel degelijk een (mogelijk doorslaggevend) verschil.
-
- Forumlid
Daar sluit ik mij graag bij aan.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Punt bij primes is dat de kans bestaat dat je lui wordt en niet met verschillende brandpunten gaat experimenteren 
Ik werk meestal met primes maar moet wel altijd aanrommelen voordat ik het juiste brandpunt/perspectief gevonden heb. Eergisteren dacht ik een no-brainer 85mm portret te maken maar dat was het niet, dus 50mm erop, dat was beter. Misschien wordt 35mm dan nog beter? 35mm erop en ja het is beter, zou dan 24mm nog beter worden? 24mm erop en helaas dat ziet er niet uit, dus toch 35mm.
Dat is voor mij een redelijk typische workflow, het is bijna altijd een verassing welk brandpunt in de roos is.

Ik werk meestal met primes maar moet wel altijd aanrommelen voordat ik het juiste brandpunt/perspectief gevonden heb. Eergisteren dacht ik een no-brainer 85mm portret te maken maar dat was het niet, dus 50mm erop, dat was beter. Misschien wordt 35mm dan nog beter? 35mm erop en ja het is beter, zou dan 24mm nog beter worden? 24mm erop en helaas dat ziet er niet uit, dus toch 35mm.
Dat is voor mij een redelijk typische workflow, het is bijna altijd een verassing welk brandpunt in de roos is.