Vogels [verzamel]

GTJ
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Vogels [verzamel]

Bericht door GTJ » zo apr 02 2017 9:14 pm

Tijdens een vogelshow neem ik aan? Maar niet te min een fraaie plaat!

Nog een kopportret van de Kuifduiker.... Wat een ogen hè?

Afbeelding

Gebruikersnaam
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gebruikersnaam » zo apr 02 2017 9:20 pm

ik had eigenlijk een nieuw onderwerp willen starten maar het is hier terecht gekomen ....iok heb dus iets verkeerd gedaan haha sorry!

evelakes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door evelakes » zo apr 02 2017 9:33 pm

Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;

rovinge
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door rovinge » zo apr 02 2017 9:37 pm

Koppeltje Ringmussen die vanavond mijn tuin aandeden; normaal zie ik die hier alleen 's winters dus even snel iets in stelling gebracht...
Iets te snel achteraf omdat alle platen met ISO3200 werden geschoten, en met de 400mm op 3m afstand geen enkele scherptediepte heb; dus resultaat is niet de allerbeste/scherpste plaat.

BTW, ik zie op vogelatlas dat de Ringmus als zomergast talrijker aan 't worden is dan de (niet-zo-meer) gewone huismus.

Roel

Afbeelding
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook

palindroomreinier
Clublid
Clublid

Bericht door palindroomreinier » ma apr 03 2017 4:45 pm

AfbeeldingDSC_0004 by Reinier Kok, on Flickr
Kuifeend in de landing.
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok

rovinge
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door rovinge » ma apr 03 2017 7:43 pm

De ringmussen waren vanavond weer terug; kon ik mooi even alles rustig opzetten en opnieuw vastleggen.

D810+400mm @ 1/1600s f/2.8 ISO100 met PocketWizard afstandbediening; 62% crop van het orgineel.
Dichterbij kon ik de 400mm niet meer focussen....'Vogelen' onder het genot van (verderop zittend) met een kopje koffie.
Roel

Afbeelding
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Nikkormaat » ma apr 03 2017 8:55 pm

Beste vogelaars. Omdat jullie op dit vlak in mijn ogen experts zijn, stel ik de onderstaande vraag hier en niet in de rubriek telezooms. Ik zit herhaaldelijk met bewondering naar jullie opnames te kijken. Het lijkt mij erg leuk om te proberen ook zulke foto’s te gaan maken. Met mijn D750 en 70-200mm kom ik uiteraard heel veel tele te kort. Nu ben ik mij aan het oriënteren op onder andere de Nikon 200-500mm. Om enig idee te krijgen welk brandpunt ik nodig zou hebben, ben ik met een 8 x 21 kijker naar vogels gaan kijken. De vergrotingsfactor viel mij, behalve op een afstand van 2-3 meter enorm tegen ten opzichte van jullie opnames. Ik kan doorgaans weinig gegevens vinden over het materiaal waarmee jullie de foto’s gemaakt hebben en vraag mij daarom af of ik met mijn FX niet te veel moet gaan croppen om nog een toonbaar resultaat te kunnen krijgen. Kunnen jullie mij hierin adviseren.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

imaginary_nl
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door imaginary_nl » ma apr 03 2017 9:40 pm

Even heel kort door de bocht...
Zorg dat je dicht genoeg in de buurt kunt komen om de vogels niet af te schrikken.
Dat betekent bijvoorbeeld een schuilhut. (Een auto is een opvallend goede schuilhut overigens! )
Vogels horen het toestel al snel, dus op fx zit je al snel op meer dan 300 mm.
Beeldvullend is natuurlijk het mooiste en of geeft de beste kwaliteit.
In de praktijk kom ik met fx soms zelfs met een 600 mm en 1.4x of zelfs 1.7x niet uit... Dat betekent dan dus een mindere kwaliteit foto door de converter en ook door de lucht op die afstand.
Met een 200-500 ben je een stuk mobieler dan met een 600 f4. Dus hoe ga je het gebruiken?

Conclusie: dichterbij of toch maar foto nemen indien het een zeldzaam moment is.
Dx formaat win je wat, maar minder onscherpte in de achtergrond en meer ruis bij slecht licht.

Zoals Rovigne hierboven het doet kan ook: afstandbediening!

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » ma apr 03 2017 10:32 pm

Dank voor jouw advies. Ik was al bang voor die uitkomst. Die 200-500mm is langer dan die 300mm prime. Helaas gaan die langere primes, die jij noemt en langere telezooms mijn budget ruimschoots te boven. Ik vrees dat ik met die 200-500mm en een 1,4x converter waarschijnlijk geen scherpe opnames meer krijg. Het idee om vanuit de auto te fotograferen was bij mij als wandelaar / fietser nog niet opgekomen. Allemaal stof om na te denken of vogelen wel iets voor mij is. Als jullie nog andere ideeën hebben hoor ik het graag.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Benjamin Wassink
Forumlid
Forumlid

Bericht door Benjamin Wassink » ma apr 03 2017 11:13 pm

Benjamin Wassink
Forumlid
Forumlid

Bericht door Benjamin Wassink » di apr 04 2017 12:11 am

Nikkormaat schreef:Nu ben ik mij aan het oriënteren op onder andere de Nikon 200-500mm. Om enig idee te krijgen welk brandpunt ik nodig zou hebben, ben ik met een 8 x 21 kijker naar vogels gaan kijken. De vergrotingsfactor viel mij, behalve op een afstand van 2-3 meter enorm tegen ten opzichte van jullie opnames. Ik kan doorgaans weinig gegevens vinden over het materiaal waarmee jullie de foto’s gemaakt hebben en vraag mij daarom af of ik met mijn FX niet te veel moet gaan croppen om nog een toonbaar resultaat te kunnen krijgen. Kunnen jullie mij hierin adviseren.
Ik denk dat 90% van de foto's hier gecropt zijn. Sommige zelf meer dan 2/3e (70%).
Ikzelf heb altijd alle exif in mijn foto's zitten. Op fickr wordt de info ook mooi weergegeven. Ik fotografeer ook wel eens met de tc-1.4 ll ertussen maar alleen als echt zonnig is en haast niet hoeft te croppen. Je levert wel wat in aan detail daarom probeer ik zwaar croppen te voorkomen met tc. BIF wordt zeer lastig met tc, zonder tc trouwens ook al ivm de trage a-f (niet te vergelijken met een 300mm f4 af-d met tc bvb). Nu is het voor mij ook nog een leerproces en doe ik ook nog vanalles vout maar dat motiveerd mij wel om er weer opuit te gaan en de theorie in de praktijk te testen.

Nu zou ik er ook wel graag een cropbody bij willen hebben maar denk zelf dat het tegen gaat vallen kwa dynamische bereik en iso ruis als je de D750 gewend bent. Ik heb een beetje ervaring met mijn broers D500 vandaar mijn gedachte.
Mijn advies: leen of huur een 200-500mm een weekje om het te proberen.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » di apr 04 2017 8:01 am

Dank voor jouw tip over Flickr. Ik zag bij de boomklever en een meesje dat je 700 mm gebruikt hebt. Is die dan met een 200-500mm en converter gemaakt? Aan huren heb ik ook gedacht. Lenen zit er binnen mijn kennissenkring helaas niet in, want dan had ik die onbescheiden vraag wel gesteld.

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » di apr 04 2017 9:16 pm

@ Nikkormaat

Klein voorbeeldje van de foto uit de camera en gecropt en bewerkt. D800, 500 mm met converter 1,7. Full frame op 850 mm. Let er wel op dat de D800 36 mp heeft, waardoor de kwaliteit nog behoorlijk is na het croppen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTJ op di apr 04 2017 9:28 pm, 6 keer totaal gewijzigd.

RobbyRoos
Forumlid
Forumlid

Bericht door RobbyRoos » di apr 04 2017 9:18 pm

Nikkormaat schreef:Dank voor jouw advies. Ik was al bang voor die uitkomst. Die 200-500mm is langer dan die 300mm prime. Helaas gaan die langere primes, die jij noemt en langere telezooms mijn budget ruimschoots te boven. Ik vrees dat ik met die 200-500mm en een 1,4x converter waarschijnlijk geen scherpe opnames meer krijg. Het idee om vanuit de auto te fotograferen was bij mij als wandelaar / fietser nog niet opgekomen. Allemaal stof om na te denken of vogelen wel iets voor mij is. Als jullie nog andere ideeën hebben hoor ik het graag.
Probeer 's 1 van de vogelhutten bij ons nationaal park de Hoge Veluwe.
Daar zat ik regelmatig met een 300 F2.8 de vogels van aardig dichtbij te fotograferen.
Daar zit je met een 200-500 al gauw te dichtbij...

Afbeelding

Groeten - Robby Roos

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » di apr 04 2017 10:42 pm

Nikkormaat schreef:Dank voor jouw advies. Ik was al bang voor die uitkomst. Die 200-500mm is langer dan die 300mm prime. Helaas gaan die langere primes, die jij noemt en langere telezooms mijn budget ruimschoots te boven. Ik vrees dat ik met die 200-500mm en een 1,4x converter waarschijnlijk geen scherpe opnames meer krijg. Het idee om vanuit de auto te fotograferen was bij mij als wandelaar / fietser nog niet opgekomen. Allemaal stof om na te denken of vogelen wel iets voor mij is. Als jullie nog andere ideeën hebben hoor ik het graag.
Deze heb ik uit de hand gemaakt met de D500; AF-s 200-500 en de TC-14. Foto is iets uitgesneden.
Afbeelding
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”