Hey Vincent, ik heb van de beide foto's van de histogrammen een printscreen gemaakt om ze even te laten zien en dan wil ik mijn gedachte er even bij zetten over de verschillen die ik zie. IK ben benieuwd of ik het dan begrepen heb of dat het toch anders zit dan hoe ik denk dat het zit.
Dit is het histogram van het te lichte schaap
En dit is het histogram van het de tweede versie
Wat ik zie is het volgende, het histogram is wat naar links geschoven wat denk ik komt omdat de hooglichten omlaag zijn gebracht als gevolg van het terug brengen van de belichting. Maar ik zie ook dat in de donkerdere delen aan de linker kant van het histogram het histogram een stuk omhoog is gekomen, kan ik daar uit concluderen dat er daardoor een stuk meer kleurdiepte in de foto is ontstaan wat de toename in kleur en detail verklaart?
Ik vind het histogram nog wel eens lastig te begrijpen, ik weet dat ie zowel links als rechts niet moet clippen omdat je dan volgelopen hooglichten en/of schaduwen krijgt waar niks meer uit te halen valt. Maar soms zie je ook wel eens in het midden van het histogram punten omhoog steken die boven het het histogram uit steken (zoals bij de eerste het geval is met de groene en rode kleur), wat betekend dat dan eigenlijk?