De camera herkent soms de lens niet en gedraagt zich alsof er geen lens op de camera zit door F0 te tonen in het scherm. De gemaakte foto's zijn vervolgens compleet zwart. (vermoeden is dat het diafragma compleet dicht gaat bij het klikken)
De camera met een andere lens lijkt te functioneren, maar dat is niet voor meer dan een uur getest. De lens op een andere camera werkt ook.
Nikon lijkt het probleem niet te kunnen vinden. Het volgende is er al gebeurd.
31-10-2016
Eerste problemen ontstaan. Het hele setje gaat naar Nikon
Nikon D4s
Camera gecontroleerd met de 70-200, maar de klacht hier niet geconstateerd. Voor de zekerheid diverse contacten en massa verbindingen nagezien en gereinigd.
Nikon 70-200mm
Contacten gereinigd, verder geen werkzaamheden verricht.
Dit heeft het tijdelijk opgelost. In de wintermaanden weinig gefotografeerd en toen ik echt weer bezig ging was het probleem terug.
16-03-2017
Eindelijk tijd gehad om het hele setje weg te brengen (en ook ruimte in mijn agenda om de camera even te kunnen missen)
Nikon D4s
Cpu-contacten gereinigd. Camera gecontroleerd.
Nikon 70-200mm
Cpu-contacten gereinigd. Lens gecontroleerd.
30-03-2017
Setje voor de 3e keer terug naar Nikon nog steeds dezelfde problemen
Nikon D4s
Camera gedemonteerd en alle printverbindingen, stekkerverbindingen en massaverbindingen nagezien.
Nikon 70-200mm
Objectief gedemonteerd en alle printverbindingen, stekkerverbindingen en massaverbindingen nagezien.
4 dagen later was het probleem weer terug. Vandaag (18-04-2017) is de camera voor de 4e keer naar Nikon gegaan. Die lijken niet te kunnen achterhalen wat het probleem is omdat het sporadisch optreed.
Heeft iemand hier een idee wat het kan zijn en een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken. (De camera valt sowieso in de garantie, de lens waarschijnlijk ook maar die komt uit belgie en daar zijn ze even aan het kijken hoe ze het willen aanpakken, stel dat dat geen garantie is ben ik verzekerd voor nieuwwaarde mocht Nikon de lens niet kunnen herstellen)