Doe ik het wel goed?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Doe ik het wel goed?

Bericht door Ronald Jan » do mei 18 2017 6:52 pm

Ik heb een paar dingen en die wil ik even aan jullie voorleggen van hoe ik het doe met mijn foto's en het bewaren er van.
Ik heb sinds een maand of twee een abonnement op Ps en Lr en als ik foto's gemaakt heb zet ik ze op de pc en dat doe ik via Br en geef iedere map een naam en een datum , als dat gebeurt is opent Br en kan ik de foto's bekijken en wat niet goed is gooi ik gelijk weg en wat wel goed is open ik in de raw converteer en bewerk ik ze op mijn manier als ik dat gedaan heb sla ik de foto op in een jpg en heb ik in Br ook nog het nef bestand .
De jpg gaan naar snelle toegang en als ik dan klaar ben dan sla ik wat in Br staat op naar een externe schijf .
Nu komt er een vraag , is dit een goede manier om mijn foto's veilig te stellen ik heb op Google ook een back up staan .
Het gaat er niet zo zeer om of het anders kan en dat zal gerust wel maar dat hoor ik dan wel .
Sony a1 Sony 200-600.

Marten
Forumlid
Forumlid

Re: Doe ik het wel goed?

Bericht door Marten » do mei 18 2017 6:57 pm

Beetje chaotisch verhaal, wat mij betreft.

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Nikkormaat » do mei 18 2017 7:27 pm

Wat is Br?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

toines
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door toines » do mei 18 2017 7:32 pm

Nikkormaat schreef:Wat is Br?
Adobe Bridge!
Nikon D600, D300s, D50, D80, F4, F90, F801s, F601, F501, F100, Kiev 60+glaswerk, Mamiya M645 en wat Olympus en Minolta spul.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 18 2017 8:51 pm

Vind je het niet zonde om steeds je bewerkingen kwijt te zijn? Als je alleen een JPG opslaat...

Waarom niet met en via Lr?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do mei 18 2017 8:51 pm

als je je bezorgt maakt om je backup... ? of bedoel je dat niet?
In dat geval, dat kan beter inderdaad. Stel....als morgen je pc crasht.., of je wordt slachtoffer van diefstal van je data ? (fysiek of middels schadelijke software)
wat heb je dan als backup ?

google eens op de 3-2-1 backup regel :wink:

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Ronald Jan » do mei 18 2017 11:49 pm

Br =Bridge ,Jammer dat het wat chaotisch overkomt ,Lr kan ik nog niet mee omgaan , Ja ik maak me bezorgd om de back-up en als de pc crasht staat alles op de externe harde schijf wat ik wil bewaren.
Als ik in jpg opsla en ik sluit Ps af wordt er toch gevraagd of ik de foto wil opslaan en dat is toch het raw bestand?
Sony a1 Sony 200-600.

stefan75
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door stefan75 » ma mei 22 2017 4:59 pm

Het belangrijkste is dat je altijd 3 kopies hebt.
1) dit is je 'werk' kopie dus de foto's op je laptop / externe harde schijf.
2) dit is een (meest recente!) kopie van je laptop / externe harde schijf op bijv. een netwerk server of NAS.
3) deze backup bewaar je op een andere lokatie, dit kan in de cloud zijn maar ook een tweede externe harde schijf die je in je buro la van je werk legt.

Mijn werkwijze is als volgt:
Ik heb alles in Lightroom. TIP: Volg een paar goede tutorials om op weg te komen. Je hebt altijd al je bewerkingen op je foto's en als je later van stijl veranderd kunnen je foto's mee veranderen. Alle foto's staan op 1 harde schijf, in 1 (hoofd)map. Dit is supermakkelijk voor wat betreft backup.
Elke keer als ik foto's op mijn externe harde schijf heb geplaatst, maak ik zo snel mogelijk een complete backup van deze harde schijf op mijn Synology NAS. Kwestie van USB in de NAS steken en 1 knopje indrukken.
Vervolgens maak ik van mijn foto's die op mijn NAS staan wekelijks een backup naar Googole Drive. Volledig automatisch zonder omkijken.
Daarnaast heb ik mijn laptop zo ingesteld dat de folders die Lightroom gebruikt, zoals voor het opslaan van de catalogus etc., automatisch in real-time worden gebackupt naar de NAS (Ongeacht waar ik ben zolang ik maar een actieve internetverbinding heb gaat het synchroniseren door). Ook deze gegevens worden naar Google Drive gebackupt.
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900

imaginary_nl
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door imaginary_nl » ma mei 22 2017 6:57 pm

Bij cryptoware ben je de sjaak wanneer je bijvoorbeeld 1 dag voor de automatische backup wat oploopt.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”