Vreemd patroon bij tegenlicht.

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
stefani

Vreemd patroon bij tegenlicht.

Bericht door stefani » zo dec 09 2007 2:32 pm

Afbeelding

Heeft er iemand een idee waar dit patroon door ontstaat? En hoe het te voorkomen is?

Wat extra informatie over de foto:
Nikon D200 met een NIKKOR 28-70 F2.8 (bij 70 mm)
ISO 250
Diafragma F7.1
Sluitertijd 1/125
Met gebruik van UV filter

De foto is gemaakt met meerdere flitsers, het is een kleine uitsnede uit de volledige 10MP foto omdat het patroon vooral in dit gedeelte herkenbaar is.
Dit patroon heb ik een keer eerder gezien, maar dan met een andere objectief en zonder flitsset. Wel bij sterk tegenlicht.

Ik heb een screenshot van het RAW bestand gemaakt, dus de foto is zonder (contrast oid) bewerking. Dat dit stukje van de foto zo onscherp is komt omdat de scherpte op een heel ander deel in de totale foto ligt.
Laatst gewijzigd door stefani op ma dec 10 2007 10:15 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo dec 09 2007 2:48 pm

Ik heb geen flauw idee wat het is maar het ziet er wel cool uit, beetje Matrix achtig :)

Welke camera etc. ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo dec 09 2007 2:48 pm

Ook goeiemorgen.
Welkom, ik zie dat het je eerste post is.

Er zijn hier een hoop lui die allerlei verstandige dingen over foto's kunnen zeggen. Er zijn er ook een paar die onzin verkopen.

Ik probeerde de EXIF van je foto te bekijken, maar dat lukte niet.
Dus dan moet je zelf wat meer informatie geven:
Welke camera, welk objectief, iso instelling, sluitertijd, diafragma, etc
Misschien dat iemand zo al iets zinnigs kan zeggen, maar meer informatie lijkt me wenselijk.
Ik heb bv geen idee. Ik kan ook niet goed zien of het een crop is of een volledig beeld. Het is nogal onscherp allemaal.
Het lijkt haast wel een foto uit een mobieltje of een foto van een TV-scherm.

Nou ja, evenzogoed welkom dus.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » zo dec 09 2007 3:18 pm

Het is in ieder geval geen foto van een tv, want dan zou je duidelijk enkel pixels en/of horizontale-verticale lijnen zien. Ook niet van een mobieltje, want volgens mij is dit een crop (geen vignetting), en daarvoor is het plaatje veelste groot volgens mij.

Sensor is het ook niet, te zien aan de duidelijk meer gestructureerde vorm van de gemiddelde sensor;

Afbeelding

Het ziet er eerlijk gezegd voor mij uit als een of ander contrast verhogend algoritme dat in sommige situaties duidelijk word.

Ik houd het daarop.

iJoost

Bericht door iJoost » zo dec 09 2007 4:37 pm

Het is de Matrix! Knap hoor, dat jij 'm zichtbaar hebt weten te maken. ;-)

Maar ehm... Waar kijken we precies naar? Tegenlicht zei je. Reflecties misschien? Ergens door heen? Zat er nog een filter tussen?

Ik ben benieuwd waar het vandaan komt... Graag iets meer informatie nog. Misschien kun je een link geven naar de hele onbewerkte afbeelding?

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » zo dec 09 2007 4:46 pm

Welke matrix bedoel je precies, Joost? Ik ben wel nieuwsgierig :D

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo dec 09 2007 4:58 pm

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

iJoost

Bericht door iJoost » zo dec 09 2007 5:10 pm

http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Matrix

Maar a90 maakte de associatie al voor mij, zag ik. ;-)

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » zo dec 09 2007 5:20 pm

God oh god :D Dat ik daar verder niet aan dacht. Stom.

Maar dat was ook wel een heeeeee lame grapje, die mijn wiskunde leraar ook altijd maakt bij Matrix-rekenen. :D

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo dec 09 2007 5:44 pm

Nu weer on-topic graag

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo dec 09 2007 6:46 pm

Via de link van iJoost op DPreview gelezen waar, zoals het er naar uitziet, hetzelfde is geconstateerd, echter, op de D70

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page17.asp
http://a.img-dpreview.com/reviews/Nikon ... C_0155.JPG

iJoost

Bericht door iJoost » zo dec 09 2007 7:25 pm

Moiré blijkbaar. Valt niet veel aan te doen. Interferentie tussen de pixels van de sensor en een patroon in de afbeelding. Gelukkig doet het zich maar zelden voor. Niet voor niets zit er een low pass filter over de sensor heen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo dec 09 2007 7:30 pm

Heb het laatst ook gehad in een aantal opnames van dezelfde muur was het duidelijk te zien.

Opnieuw schieten anders in PS een beetje wegpoetsen of een ander plaat kiezen die het niet heeft.

Bij deze opname is het overigens wel super duidelijk te zien.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

stefani

Bericht door stefani » zo dec 09 2007 7:42 pm

Bedankt voor alle reacties!! Tot nu toe heb ik dit een keer eerder gehad (ook zichtbaar in het bewerkte 16 bit tif bestand), waar het mij in de eerste instantie niet was opgevallen en nu heb ik een serie (zelfde setting) waar het bijna altijd op die plek aanwezig is. Met mijn D70s heb ik het niet eerder gezien. In deze situatie heb ik geen filters (EDIT UV filter vergeten) gebruikt of ergens doorheen geflitst. Het is een foto van een man achter een metaalbewerkingsmachine die ik heb uitgelicht door twee flitsers aan de linkerkant van de machine en twee hoog erachter. Een van die twee flitsers staat net niet in beeld (dus net boven het beeldkader) waardoor je een lichte overstraling krijgt. Waarschijnlijk heeft de chip hier moeite mee?? Ik gebruik vaak tegenlicht en ben erg benieuwd waarom dit verschijnsel juist hier wel optreed en in bijna alle andere foto's niet. Heeft iemand een idee?
Laatst gewijzigd door stefani op ma dec 10 2007 10:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”