Wat doen jullie met je belichte films??

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Frederix

Wat doen jullie met je belichte films??

Bericht door Frederix » zo dec 09 2007 4:01 pm

Ik ben nieuwsgierig naar het volgende, wat doen jullie met belichte films? Uiteraard ontwikkelen, maar laat je de foto's ook op bv 10x15 cm afdrukken? Of laat je de negatieven scannen en op CD zetten? Of laat je de films alleen ontwikkelen? Wellicht ontwikkel je zelf jouw films.

En als je de negatieven thuis hebt, hoe bewaar je ze dan? In een oude schoenendoos? Negatiefbladen van plastic of pergamonpapier. Hout je een overzicht van informatie bij?

Ik zelf laat films alleen ontwikkelen, bewaar de filmstroken in pergamonpapier in ordners.
Ik scan alle negatieven (ook de mislukte) met 200x300 pixels (0,06 mp!). Deze kan ik oproepen per negatiefblad of -strook. Ze worden dan net zo getoond als dat ze in mijn ordners zitten, als een soort contactbladen.
De info leg ik vast in een database. Middels een PHP-scriptje krijg ik beeld en info samen op het scherm.

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » zo dec 09 2007 4:04 pm

Heb alles gedigitaliseerd... maar das eenvoudig omdat ik in een fotozaak werk. De negatieven slingeren eerlijk gezegd door het huis. CD's staan in de kast. heb op de CD's gezet wat wat is, dus al die overzichten vind ik wat ver gaan. Wel leuk als je tijd over hebt.

Frederix

Bericht door Frederix » zo dec 09 2007 4:07 pm

MEMENTO schreef:Heb alles gedigitaliseerd... maar das eenvoudig omdat ik in een fotozaak werk. De negatieven slingeren eerlijk gezegd door het huis. CD's staan in de kast. heb op de CD's gezet wat wat is, dus al die overzichten vind ik wat ver gaan. Wel leuk als je tijd over hebt.
Mijn overzichten zitten in een database, is een kweste van bijhouden. Ik kan met mij scriptje ook zoekbewerkingen uitvoeren. Bepaalde negatieven heb ik in een wip teruggevonden, dat scheelt weer tijd.

Wienand

Bericht door Wienand » zo dec 09 2007 4:28 pm

Ik bewaar zowel de negatieven als de fotos in de mapjes zoals ze van de fotograaf komen. Ik laat ze dus altijd op 10x15 afdrukken. Op de mapjes schrijf ik enigzins waar de fotos over gaan. De mapjes zelfs liggen op stapels verspreid door het huis. Negatieven van vroeger heb ik wel in een map zitten in negatief houders en die ligt ergens op zolder. :oops:

Naar aanleiding van een eerdere discussie met Frederix heb ik toen een film alleen laten ontwikkelen, en door de fotograaf scan van de negatieven op CD laten zetten. Eerlijk gezegd viel de kwaliteit wat tegen, en kwam alles me wat korreliger over dan wanneer ik een foto scan (met dezelfde resolutie). Echter, wanneer de fotos op een website staan, dan ziet het er wel goed uit.

Groeten,
Wienand

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo dec 09 2007 4:34 pm

Ik laat tegenwoordig de films ontwikkelen, afdrukken en op CD zetten. De negatieven bewaar ik bij elkaar, in de mapjes. De CD's berg ik goed op. Oude negatieven zitten in albums, thuis tegenwoordig.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

R.Ouwens

Bericht door R.Ouwens » zo dec 09 2007 4:40 pm

Ik heb een kast vol met negatieven en dia's, heb niets gedigitaliseerd eenvoudigweg omdat dat me veel te veel tijd kost. Allemaal geordend op onderwerp/datum en dus heel makkelijk terug te vinden.
Ik heb ooit overwogen de boel te digitaliseren, maar daar ben ik na een stuk of 30 negatieven meegestopt. Wat een monnikenwerk!
Wanneer ik iets nodig heb uit het archief leg ik 'm op de scanner, eerder niet.
Ik laat mijn negatieven/dia's ook nu niet op cd zetten, allemaal onzin werk. Leuk als je van een film 30 goeie opnames hebt, maar als je er per film zo'n 6 goeie overhoud schiet dat niet op.

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo dec 09 2007 8:10 pm

Wienand schreef:en door de fotograaf scan van de negatieven op CD laten zetten. Eerlijk gezegd viel de kwaliteit wat tegen
heb ik ook 'n keer gedaan in de tijd dat ik nog analoog fotografeerde, maar die kwaliteit sloeg inderdaad nergens op en kan niet tippen aan 'n digitale foto

mijn oude negatieven zitten allemaal in plastic negatief bladen in ordners, maar ik doe er dus niets meer mee omdat ik er digitaal niet uit kan halen wat ik met mijn huidige camera kan; jammer maar helaas, er zaten mooie foto's bij (wel afgedrukt in albums uiteraard) maar verder kan ik er nu niets meer mee

yoyo

Bericht door yoyo » zo dec 09 2007 8:53 pm

Ik heb mijn oude negatieven en niet ingeraamde dia's in plastic negatiefmappen zitten.

Heb wel een hoeveelheid favorieten ingescanned, maar doe er niet zoveel mee. Inscannen is erg tijdrovend en het resultaat valt tegen t.o.v. direct uit de digicam-bestanden. Je moet bestanden hebben die op minimaal 1600dpi zijn gescanned. Bestanden van 4400x2800. Dan heb je het over zo'n 37MB. Niet fijn.

De D2Hs NEF bestanden zijn 7mb (2400x1600) en van een veel betere kwaliteit. En veel makkelijker aan te passen.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » zo dec 09 2007 9:24 pm

Alles zit keurig in speciale bladen in ordners of is ingeraamd en zit in dozen (zijn overigens meest dia's en zw negatieven). De hele collectie dia, zw film en digitaal zit in een acces database van meer dan 10.000 opnamen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door peterpj » ma dec 10 2007 10:39 pm

Ik zou graag mijn negatieven willen inscannen maar een goede (nikon) scanner is duur. Is de kwaliteit dan ook gelijk aan een d80 digi nef foto?
peter
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma dec 10 2007 10:46 pm

peterpj schreef:Ik zou graag mijn negatieven willen inscannen maar een goede (nikon) scanner is duur. Is de kwaliteit dan ook gelijk aan een d80 digi nef foto?
peter
Kwaliteit gelijk? Weet ik niet, maar wacht even af ik heb voor € 250 een Epson V500 flatbed fotoscanner gekocht die ik deze week binnen krijg.

Ik zal dan wat resultaten hier laten zien.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma dec 10 2007 10:47 pm

Weet iemand waar ik nog negatiefopbergbladen kan kopen?

Bij Calumet keken ze me aan of ik gek was :shock:

GdP

Bericht door GdP » ma dec 10 2007 10:51 pm

Mijn negatieven worden opgeborgen in een band met negatiefbladen van pergamonpapier, samen met een index foto.

Wienand

Bericht door Wienand » di dec 11 2007 7:44 am

Skippy schreef:Weet iemand waar ik nog negatiefopbergbladen kan kopen?

Hoi Skippy,

Ik zou het bij de (kantoor)boekhandel proberen. Ik haalde vroeger bij de Bruna van die fotoinsteekhoezen, en daar hadden ze ook opbergzaken voor negatieven.

Groeten,
Wienand

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di dec 11 2007 9:41 am

Skippy schreef:Weet iemand waar ik nog negatiefopbergbladen kan kopen?

Hier kun je nog negatiefbladen kopen (kijk bij cameratoebehoren) http://www.wolt.nl/
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”