Vreemd patroon bij tegenlicht.

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
iJoost

Bericht door iJoost » zo dec 09 2007 9:05 pm

Moiré is interferentie tussen het patroon van de pixels in de sensor en een patroon in de afbeelding. Het zou dus een (subtiel?) patroon in de afbeelding moeten zijn. Aangezien het verschijnsel doorloopt over de man heen zit het patroon in de afbeelding blijkbaar niet in de achtergrond. En als er echt niets tussen de camera en die man was, dan zal dat patroon ergens in het glas van de camera ontstaan zijn. Misschien hele fijne Newton ringen onder dat soort extreme belichtings -omstandigheden. Gebruik je een filter?

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » zo dec 09 2007 9:26 pm

Ik heb dit soms op bakstenen mnuren die uit de verte zijn genomen. Moiré dus.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

evhfoto

Bericht door evhfoto » ma dec 10 2007 9:51 pm

Het lijkt mij de reflectie van de opnamechip, die het flitslicht weerkaatst tegen de achterzijde van het objectief. Met een plaatje karton op de juiste plaats houdt je het flitslicht uit je objectief.

stefani

Bericht door stefani » ma dec 10 2007 10:01 pm

Dat was inderdaad ook mijn eerste reactie. Toch als ik naar de reactie en foto van Coen kijk dan is dat patroon niet op de chip terug te zien.
Moiré is het naar mijn idee ook niet, want dat geeft een heel ander patroon. Ik heb wel een UV filter op het opbectief zitten, maar die kan toch ook niet voor een patroon zorgen? Bij de andere foto waar ik dit verschijnsel zag heb ik een andere lens en filter gebruikt.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma dec 10 2007 10:35 pm

Heel apart en vervelend verschijnsel.
Kan je het niet aan Nikon voorleggen?

hoefnix

Bericht door hoefnix » di jan 08 2008 11:49 pm

Ik zie een doolhof achtig patroon, en een aantal witte vlekken. Welke zie jij? De witte vlekken zien er uit alsof het spiegelingen van een felle lichtbron zijn in je lenzen-stelsel. Een flitser die net buiten beeld staat, maar wel in de richting van de lens kan hier zeker de oorzaak van zijn. De zon op een vergelijkbare positie levert hetzelfde effect op. Het ding verder buiten beeld en zorgen dat ie niet direct in de lens kan schijnen zijn oplossingen.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » wo jan 09 2008 12:02 am

Omdat het een tegenlicht opname is was er toevallig een raam beplakt net plastic in de buurt, daar heeft het namelijk ook wat van weg. Zou de weerspiegeling kunnen zijn.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

ArTe

Bericht door ArTe » wo jan 09 2008 10:39 pm

Ik surfde net over het shutterstock-forum en kwam daar een draadje tegen met de veelzeggende titel "What the Hell???". (onder Cameras/scanners/software)

Daarin een probleemeigenaar met een deels verknalde foto, waarbij het verknalde deel een (weliswaar veel ernstiger) maar toch: vergelijkbare structuur vertoonde met wat hier op jouw foto te zien is.

De discussie daar ging richting gammele (goedkope) SD-kaartjes...

En inderdaad: zou dit verschijnsel niet met omvallende bits op de kaart cq in de transfer naar je computer kunnen liggen? Ik heb namelijk zelf het beeld dat de structuur in jouw foto te gestructureerd is om moiree te zijn, bij moiree verwacht ik meer chaos. Het is hier echt alsof je ofwel een structuur hebt meegefotografeerd ofwel dat er een structuur in dat deel van de foto is "aangebracht"...

My 2 cents,

Arno

Voordat iemand daarover begint: ik weet het, de eigenaar van het Shutterstockdraadje fotografeerde met een nieuwe Canon 40D en dat moet je zowiezo niet doen... :D

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”