Wel merk ik dat ik zeker op vakantie en in de natuur wat zoom mis met de kitlens. Het lukt me dan niet om net dat detail in een gebouw/kerk duidelijk vast te leggen of een leuke close-up te maken van een lachende dochter. Vooralsnog wil ik met 1 objectief onderzoeken waar m’n interesses qua fotograferen liggen en ik heb het gevoel dat ik dit onvoldoende kan met de kitlens. Hierdoor ben ik aan het kijken of een objectief met meer zoom interessant is voor mij.
Zo kwam ik de volgende objectieven tegen;
De Nikon AF-S 18-140mm. In de verschillende reviews voornamelijk positieve geluiden hierover. Nu vraag ik me af of er naast het hebben van meer zoom nog meer voordelen zijn tov de AF-P 18-55mm. Is deze scherper en zo ja, ga ik dat ook daadwerkelijk merken?
De Nikon AF-S 16-85mm. Positieve aan deze lens voor mij is dat deze meer geschikt is voor landschappen door de extra 2mm tov 18mm van de kitlens. Alleen vraag ik me af of de zoom voor mij voldoende is. Als ik op de Nikon site de objectievensimulator gebruik vind ik de extra zoom tov de kitlens beperkt.
De Nikon AF-S 18-105. Veel mensen gebruiken deze als allround lens en zijn er positief over. Budgettair gezien ook een interessante optie om extra zoom te hebben tov de kitlens. Verschillende vergelijkingen gelezen tussen de 18-105 en de 18-140, waarbij vaak de 18-140 wordt geadviseerd. Echter vind ik het verschil qua zoom tussen 105mm en 140mm niet overdreven groot als ik kijk naar de objectievensimulator. Omdat dit objectief zeker tweedehands voor een leuke prijs over te nemen is, denk ik er ook aan om hiervoor te gaan. En het bespaarde geld dan evt bij leggen voor het kopen van een leuke prime (misschien de 35mm 1.

Graag hoor ik hoe jullie hier over denken. Of hebben jullie een ander advies voor mij?