Twee opmerkingen.
In tegenstelling tot mijn laatste bericht reageert ook de 90 mm lens qua VC ook op de ontspanknop en de BBF toets. Heb dit nu wat beter kunnen testen. Hoe groter het zoombereik hoe lastiger het wordt om de camera stil te houden op een bepaald item. Zeker als hier ver op ingezoomd is. Dan maken 300 mm en 90 mm een verschil.
Met geheel uit scherpte doelde ik eigenlijk op het feit, dat het beeld in de zoeker totaal niet scherp is, er dus alleen een wazig vlak te zien is. zal met een 300 mm eerder/nadrukkelijker optreden dan met een 90 mm lens.
Ik bedoel, stel dat ik met de 300 mm heb scherpgesteld op een bloem op 4 meter afstand en daarna richt op een onderwerp kilometers verderop, in mijn geval een berg, dan valt er niets te onderscheiden en lijkt mij de VC functie niet naar behoren te werken wat betreft mijn doelstelling of aanname.
Dan stel ik eerst scherp op de berg en daarna activeer ik de VC. In mijn beleving wordt de scherpstelling na in werking stellen van de VC iets of wat nauwkeuriger.
In mijn voorbeeld richt ik op een bergstation op de top van de berg, de Zugspitze voor de kenners. Dat is in wezen een nietig onderwerp in relatie tot de berg. zie bijgevoegde foto:

Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!