Spulletjes maar weer eens meegenomen naar een wedstrijd. D800 icm Sigma 70-200mm 2.8. Een van de eerste dingen die ik altijd roep is: zoek een rustige achtergrond. Echter viel dit niet mee daar. Ik had niet de luxe om midden in de ring te staan (er was al een fotograaf aanwezig van de organisatie zelf. Ik was mee als groom en toeschouwer, foto's zijn voor eigen gebruik) en dus was het langs de kant staan en hopen op een 'gunstig' parcours... daarmee bedoel ik dus hindernissen die gesprongen worden met de neus van het paard naar mij toe, bij voorkeur met een egale achtergrond. Wat een droom. En nou wakker worden. Zoveel geluk had ik niet
Bij het fotograferen van de paardensport is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de houding van het paard en de ruiter. Geen enkele ruiter wil een foto van zichzelf terugzien waarop duidelijk te zien is dat het paard 'verkeerd' (op de foto dan) loopt. Een ongunstig moment is het moment waarop een paard net zijn mond open doet, of wanneer hij in een bepaalde pas zit waardoor zijn neus te ver naar achteren tegen de borstkas is geplaatst of zijn rug hol is etc. Zeker bij dressuur houd je daar rekening mee, alles moet correct zijn en er zijn bepaalde ideale passen die er gefotografeerd worden waarop er altijd bepaalde benen aan de grond zijn. Bij het springen wil je het liefst zo dicht mogelijk bij het zweefmoment in de buurt zijn; het moment waarop het paard alle vier de benen van de grond heeft en boven de hindernis hangt. Goed verhaal, en nou nog dóen.... manmanman. Uiteindelijk redelijk dichtbij weten te komen met deze foto vind ik.
Jumping Strazeele by
Hannah Verhoeven, on Flickr
Een veelgemaakte fout van mij is het fotograferen op f/2.8 (met de 50mm op f/1.4)... Met het idee van: oeh dan krijg je zo'n lekker wazige achtergrond!! Woehoe! Maar toch niet ideaal, zeker met zoiets als dit. Plus, het maakt de focus op 200mm toch vaak te soft. Ik heb ook de instellingen op AF-S laten staan. Toch beter AF-C kunnen kiezen?
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.