Janvis schreef:Waar ik bij dergelijke foto's (en iso instelling) altijd het meest benieuwd naar ben is het RAW bestand. Ik begrijp dat je die niet gaat vrijgeven maar dan kan je goed vergelijken wat er aan ruis en kleur is bewerkt, ik ben er namelijk van overtuigd dat jij daar vele malen beter in bent dan bijvoorbeeld mij (om mezelf maar even als voorbeeld te nemen).
Wat er niet in zit kun je er niet uithalen... Althans, niet in Lightroom. Dan moet je de hele boel gaan 'belazeren' in photoshop. Daar is ook weinig mis mee, maar dan gaat het over beeld-
BEwerking en niet langer over
NAbewerking. Niet wat ik in principe doe. En eigenlijk bewijs je met jouw reactie precies mijn punt, soms moet je niet gelijk naar nieuwe en duurdere apparatuur kijken maar eerst naar je eigen kennis en kunde om het maximale uit je huidige apparatuur te halen. Als ik in Lightroom van een RAW een goede plaat kan maken dan is het in de basis dus een bruikbaar bestand. Dan moet jij dat er ook uit kunnen halen, en ieder ander dus ook, zo niet, dan 'moet' je zorgen dat je dat kunt.
NEF bestand voor de liefhebbers (wetransfer link):
https://we.tl/9YluIp7vjM
nb. als je goed naar de verschillen kijkt dan zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat ik de ruis zelf erger heb gemaakt in nabewerking. Dat doe ik vaker, soms bewust, soms onbewust, dikwijls voeg ik zelfs ruis toe in een plaat waar deze niet aanwezig is. Ik bewerk op een algehele look, een compleet beeld, niet op perfectie op papier, kleurechtheid, maximale scherpte, minimale ruis, etc.
Janvis schreef:
Ik zou daar geen radiaal masker voor gebruiken denk ik. Gewoon ruisreductie dusdanig ver opschroeven dat het ruisniveau dusdanig is dat je er tevreden mee bent.
Het voordeel van lokaal bewerken (radiaal, brush en dradient) in Lightroom is dat je de 'goede' delen van je foto niet belast met bewerkingen van de slechte delen. Zo kun je in de onscherpe delen van je beeld (in mijn foto niet echt aanwezig maar in foto van TS wel) veel meer ruisreductie toepassen dan in de scherpe delen. Ruis in onscherpte is visueel veel meer aanwezig dan ruis in scherpe delen waar de aanwezige scherpe details vaak de overhand hebben en meer de aandacht trekken. Ruisreductie gaat
altijd ten koste van scherpte, maar dat is geen probleem als het toch al niet scherp is.
Hetzelfde geldt voor naverscherpen. Uiteraard kun je met een mask een hoop oplossen, met een brush of een radiaal filter lokaal nog een beetje extra scherpte toevoegen is een krachtig middel om dat laatste beetje uit je beeld te halen.
Fin.