Wanneer ik de versch. pict. contr. in de camera bekijk, zie ik verschillen bij verscherping en lokaal contrast, logisch. Maar: tussen VL en LS zit geen enkel verschil: verscherping 4, lokaal contrast +1.
Je kunt het natuurlijk naar eigen wensen inrichten, maar in de handleiding staat bij beide een ander verhaaltje mbt het gebruik!
picture controls D500
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: picture controls D500
De basis van de verschillende picture controls is al verschillend; zo heeft Levendig (VI) al veel hogere verzadiging dan bijvoorbeeld Neutraal (NL). Een picture control kun je vervolgens nog fine-tunen naar eigen smaak en inzicht, maar in aanleg zijn die picture controls al verschillend.
Picture controls zijn overigens alleen maar interessant voor het fotograferen in JPEG en bij RAW als je gebruik maakt van een Nikon RAW-converter (Capture NX-D of ViewNX-i). Bij gebruik van niet-Nikon software is de picture control van nul en generlei waarde. Ik gebruik daarom altijd gewoon Neutraal of soms Standaard en maak verder gebruik van de profielen die ik heb gemaakt met ColorCheckerPassport voor Lightroom.
Picture controls zijn overigens alleen maar interessant voor het fotograferen in JPEG en bij RAW als je gebruik maakt van een Nikon RAW-converter (Capture NX-D of ViewNX-i). Bij gebruik van niet-Nikon software is de picture control van nul en generlei waarde. Ik gebruik daarom altijd gewoon Neutraal of soms Standaard en maak verder gebruik van de profielen die ik heb gemaakt met ColorCheckerPassport voor Lightroom.
Laatst gewijzigd door Jur op ma aug 14 2017 6:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zoals ik al schreef: tussen Picture Control VL en LS zit GEEN verschil. Kijk maar eens!
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
@bertsche
Als ik bijvoorbeeld een D810 NEF (ik heb geen D500) open in Capture NX-D zie ik wel degelijk een verschil (maar niet heel erg groot) tussen VI en LS. Visueel is dat al zichtbaar, waarbij in LS o.a. het blauw wat verzadigder oogt en het groen wat minder geel dan bij VI. Die verschuiving is ook vast te stellen wanneer je naar het histogram kijkt.
Toegegeven de verschillen zijn niet heel erg groot, maar er is wel degelijk een verschil; dat de waardes voor verscherping en lokaal contrast gelijk zijn, betekent niet dat de picture controls aan elkaar gelijk zijn.
Landschap LS

Levendig VI

Als ik bijvoorbeeld een D810 NEF (ik heb geen D500) open in Capture NX-D zie ik wel degelijk een verschil (maar niet heel erg groot) tussen VI en LS. Visueel is dat al zichtbaar, waarbij in LS o.a. het blauw wat verzadigder oogt en het groen wat minder geel dan bij VI. Die verschuiving is ook vast te stellen wanneer je naar het histogram kijkt.
Toegegeven de verschillen zijn niet heel erg groot, maar er is wel degelijk een verschil; dat de waardes voor verscherping en lokaal contrast gelijk zijn, betekent niet dat de picture controls aan elkaar gelijk zijn.
Landschap LS

Levendig VI

Jur
-
- Forumlid
Toch raar, open je de instellingen zie je exact hetzelfde: verscherping 4, lokaal contrast +1.
Het zal toch niet zo zijn dat er een niet instelbaar verschilletje is?
Het zal toch niet zo zijn dat er een niet instelbaar verschilletje is?
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Nogmaals: staar je nou niet blind op die getalletjes bij contrast, verscherping, verzadiging, etc; die zijn alleen maar bedoeld voor verder fine-tunen naar eigen smaak. De basisverschillen tussen de picture-controls liggen vast in de firmware. Je kunt dus niet door te sleutelen aan die getalletjes binnen 1 picture control setting van bijvoorbeeld Flat naar Vivid gaan; daarvoor zijn de basisverschillen al te groot.
Jur
-
- Forumlid
Ok, dank!