zoals in het onderwerp staat heb ik een vraag die ik jullie wil voorleggen waarbij ik echt niet weet of het resultaat van de foto's aan mijn techniek ligt of aan de lens die ik gebruik.
Afgelopen zaterdag was ik op de Hoge Veluwe met mijn D7200 en mijn 70-300 Nikon lens en tot grote vreugde kwam ik een hert tegen met een geweldig gewei. De foto's die ik geschoten heb zijn echter zeer slecht en het lijkt wel of geen enkel element in de foto scherp is terwijl mijn focus toch echt precies op het hert lag.
Nu weet ik dat de70-300 van Nikon 'soft' is tussen de 200 en 300mm, maar is dit dan wat er bedoeld wordt?
Het resultaat zou ik niet zozeer omschrijven als soft maar meer als onbruikbaar. Hoewel ik de camera op statief had stond op foto 1 de VR nog aan. Deze is wel uitgezet op foto 2 die ook vanaf statief geschoten is. Alle drie de foto's zijn onbewerkte RAW files, alleen omgezet naar JPG.
Hieronder de voorbeelden
1.
focus ligt op Hert.
instellingen: Aperture priority, F/7.1 - 1/800 - ISO 400 - 300mm (op statief) VR on
Als je al inzoomt op 50% zie je al dat de details lijken op een olieverf schilderij. op 100% nog duidelijker zichtbaar.

2.
focus ligt op Hert.
instellingen: Aperture priority, F/7.1 - 1/640 - ISO 400 - 300mm (op statief) VR off

3.
deze is later op de dag geschoten (AWD) op 165mm en deze is scherp. (uit de hand geschoten)
F/8 - 1/1600 - ISO 400

Heb absoluut nog veel te leren en zal het zeker accepteren als blijkt dat dit user error is ipv lens.
Als het de lens is echter, is dit dan normaal voor deze lens of moet deze een service beurt krijgen?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Jimmy