Ik ben al een tijdje actief met fotograferen en heb het afgelopen jaar besloten om er wat serieuzer mee aan de slag te gaan.
Het is zelfs zo ver gekomen dat ik gestart ben met een versnelde, deeltijd opleiding tot vakfotograaf. Het meest fotografeer ik momenteel live muziek/concerten en dieren. Graag wil ik in de toekomst ook meer doen met het fotograferen van mensen (dus ook in studio's etc.) maar daarvoor wordt ik nu dus onder anderen opgeleid.

Ik ben gestart met een D7000 en heb later ook nog een D700 aangeschaft. Sinds ik de D700 heb, grijp ik eigenlijk nauwelijks meer naar de D7000.
De kwaliteit van de foto's ziet er op de D700 beter en mooier uit, de camera voelt fijner en steviger aan en zeker voor concerten komt hij toch een stuk beter van pas. Omdat ik het vak nu echt wat serieuzer wil gaan oppakken, overweeg ik om mijn D7000 te upgraden naar en een betere fullframe body.
Een nadeel is dat ik niet enorm veel geld ter beschikking heb. Ik ben zeker bereid om mijn spaarrekening ervoor raad te plegen, daar ik het zie als investering, maar de nieuwere modellen gaan qua prijs toch wel net een stapje té ver

Al snel kom je dan uit op de D600/D610 of de D800.
Ik heb al best wat topics gelezen en informatie gezocht maar blijf onzeker over wat de beste keuze zou zijn voor mij als ik de stap ga zetten...
De D600 of D610 zijn goedkoper, lichter en misschien wat vergevingsgezinder, maar de D800 is wel weer wat professionelere en zul je wellicht niet meer vlug willen vervangen...
De D800 klinkt fantastisch en mensen lijken er lovend over, maar de vraag is of je de bijzondere features (zoals de enorm hoge resolutie) écht nodig hebt en of dit de paar honderd euro meer waard is (ik zag dat op marktplaats de D600 minimaal €600 kost (maar volgens mij is de D610 een beter/veiliger plan), de D610 minimaal €800 en de D800 minimaal €1000). Ik ben bij de D800 ook wel een beetje bang dat de resolutie zo hoog is dat het vervelend wordt met nabewerken en geheugen van je laptop. Wel zou ik de nieuwe body dus ook voor professionele doeleinden gaan gebruiken in de toekomst, en de vraag is dan of de D600/D610 genoeg is, of of je dan uiteindelijk toch naar iets 'professionelers' gaat verlangen.. De body die ik aanschaf moet me de komende jaren namelijk toch wel tevreden gaan houden... Ik twijfel gewoon of zo'n D800 too much is en of de D610 (bijvoorbeeld) ook perfecte resultaten gaat behalen...

Wat denken jullie? Zijn er mensen die ze beide hebben (gehad) of een bepaalde voorkeur hebben (en waarom)? Of hebben jullie nog andere tips?
Alvast bedankt!