Bij het wisselen van objectief en het objectief in de tas stoppen is de AF-M schakelaar van de AF afgeschoven. Hierdoor heb ik bij het terugwisselen ongeveer een half uur gefotografeerd zonder dat ik dat merkte dat de AF op Manual stond.
De omstandigheden :
Paar dagen ontspannen uit. Fotografie is altijd een leuke bijzaak. Daarnaast had ik deze keer nog wat anders aan mijn hoofd. Mijn scherpstelpiepje op de camera is bijzonder zwak, daarbij heb ik deze zeer vaak ook uitstaan omdat het toestel in stille modus staat. Het ging in dit geval om een 8-16 mm objectief, verschillen in scherpte zijn nauwelijks te zien, ook het groene bolletje licht op over een zeer grote range.
Overigens heeft het in dit geval geen of nauwelijks invloed gehad op de scherpte van de foto's. Maar toch zat ik er wel van te balen. Niet dat de foto's ook maar enig belang hebben. Maar toch.
Hebben jullie een procedure ('flight check') op de apparatuur die het risico op dit soort gevallen verminderd? Zelf ga ik regelmatig van U1/U2 af en weer terug om weer te resetten, maar dit werkt natuurlijk niet op schakelaars. Een idee is om iedere keer na een lenswissel het objectief op de kortste afstand in te stellen, dan merk je of de AF het doet.
Vragen:
Is dit jullie wel eens overkomen ?
Welke tips hebben jullie om dit te verminderen ?
Vriendelijke groet,
Ben