Bericht
door RichardBremer » ma sep 18 2017 10:46 am
Het licht in de zaal is constant, zolang er geen grote ramen zijn waar natuurlijk licht doorheen komt. De zaal waar mijn vrouw balde kwam haast geen natuurlijk licht naar binnen. Dat betekent dat je prima in M kan werken.
Qua sluitertijden is al het een en ander gezegd. Ikzelf schoot doorgaans op 1/640 en vond dit soms nog iets te traag om de bal te bevriezen. Als jij dit ook ervaart (ligt bijv ook aan de leeftijd en niveau van je dochter en het team) dan is 1/1000 een betere waarde.
Voor de scherpte, f2.8 is prima zodat je iso laag kan blijven, of f4 voor net een wat groter scherptegebied.
Qua iso, dit verschilt per zaal. Kwestie van de interne lichtmeter in de gaten houden terwijl je aan de iso draait, en als deze een goede belichting aangeeft een testfoto maken. Ietsjes overbelichten kan geen kwaad, mits de belichting stabiel is, zodat je in de nabewerking het geheel iets terug kan schroeven en daarmee wat ruis kan voorkomen.
Per punt kies je 1 speler om je op te focussen, degene waarvan je verwacht dat daar de bal gaat komen. Hierdoor kan je de focus alvast vastleggen en hoef je alleen nog op het juiste moment af te drukken (al moeilijk genoeg, vond ik!). Focus op af-c 3D met backbutton focus vond ik zelf hierin het prettigst.
Veel succes!
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...