Zwart op zwart is ook een lastig dingetje, althans, zover min persoonlijke ervaring gaat

Wat betreft de bewerking, ik heb de indruk dat de TS de bedoeling heeft gehad om het pak mooier zwart te laten worden en Ator probeert terecht andere zaken naar voren te halen in zijn uitleg over zijn visie.
Hoe dan ook zit er veel bewerking in en blijft dat een lastig dingetje wat niet zo snel gaat, ja natuurlijk kan je het in Photoshop zo krijgen zoals je wilt hebben, maar dat kost veel tijd en vertegenwoordigt niet de realiteit die de foto behoort te zijn.
Ik zeg niet dat ik het beter kan, de foto opzicht is een goede en mooie foto.
Maar om details beter uit te lichten als het pak en zoals Ator aangeeft de zwarte band, dan moet de basis goed zijn, de rim-licht tip is daar een van denk ik.
Maar ja, nu lever ik een beetje kritiek op iets wat ik maar in het echt moet bewijzen of ik het zelf wel beter kan
Het is natuurlijk een lastig punt om de beste man nogmaals te vragen te poseren.
Wat een mogelijkheid is is om in Photoshop de meneer los te knippen van de achtergrond, zo kan je de voorgrond iets anders bewerken dan de achtergrond en heb je iets meer controle over je uiteindelijke resultaat.
Punt is wel: scherm kalibratie uitvoeren, let op de situatie, doe je de kalibratie met zonlicht omgeving, dan kunnen je kleuren weer anders zijn dan in de avond met de lampen aan.
Een laptop kalibratie is ook weer zo'n lastig dingetje, het beste is een externe monitor voor het bewerken van je foto's.
Een ander punt, even bij de krant de aan lever specificaties opvragen en deze instellen in je document.
Zoals ik het altijd hebt geleerd is de kleurruimte in je camera en op je computer instellen op Adobe RGB 1998.
Deze kleurruimte is groter dan de sRGB, standaard staat je camera op sRGB, een van mijn eerste instellingen op een nieuwe camera is deze omzetten naar Adobe RGB.
Wij werken met onze computers en printers altijd met deze kleurruimte als het om pixels gaat, gaat het over vectoren gebruiken wij meestal een CMYK kleurruimte.
Maar laten we het maar niet over de CMYK kleurruimte hebben, dit verward alles op dit moment alleen maar
In mijn vorige bericht vroeg ik waarom Ator sRGB adviseerde ten opzichten van de Adobe RGB, misschien weet hij uit zijn ervaring dat het wellicht beter voor kranten is om sRGB te gebruiken.