D200 maar ik wil meer...

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Mies030
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

D200 maar ik wil meer...

Bericht door Mies030 » vr nov 17 2017 2:15 pm

Hallo,

Ik heb al jaren een D200 en ik fotografeer voornamelijk met een 35mm 1.4 lens(je). Echter, ik ben er langzaam achter dat de D200 het eea aan tekortkomingen heeft. Je kunt er bijv. geen autofocus correctie op uitvoeren. Ik weet dat dit op de opvolger (D300) bijvoorbeeld wel zit en ik ga er vanuit dat dit soort opties tegenwoordig op elk noemenswaardig Nikon body zit. Anyway, ik zoek dus een opvolger voor mijn D200. Ik ben een simpele amateurfotograaf die het prima vindt een body van bijvoorbeeld Markplaats te halen mits ik natuurlijk wel weet op wel model ik me nu het best kan richten. Ik stel naast hoge reactiesnelheid van het toestel weinig eisen. Mijn vraag is dan ook of iemand een suggestie heeft voor een voor mij vervolg body op mijn D200. Uiteraard zou het prettig zijn als mijn huidige 35mm 1.4 AF Nikkor lens erop kan :)

Een tip waar ik anders dan hier deze "voorlichtingsvraag" neer kan leggen is uiteraard ook welkom :thumbup:

En/of is er ook een site waar ik bijvoorbeeld vergelijkingen kan maken/verschillen kan lezen betreffende alle(?) Nikon bodies zodat ik zelf ook het eea uit kan vogelen mbt de verschillen tussen alle Nikon bodies?

Bvd!

Mvg, Micha

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: D200 maar ik wil meer...

Bericht door Patrick » vr nov 17 2017 2:32 pm

Als je de 35mm op 35mm gebruiken wil, dan kan je kijken naar iets als een D700 of D600 of D610. Anders zou ik kijken naar een D7200 of zo. Generaties moderner dan de D200.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Richard » vr nov 17 2017 2:59 pm

Mies030 schreef:En/of is er ook een site waar ik bijvoorbeeld vergelijkingen kan maken/verschillen kan lezen betreffende alle(?) Nikon bodies zodat ik zelf ook het eea uit kan vogelen mbt de verschillen tussen alle Nikon bodies?
Dat kan bijvoorbeeld op DxOMark: https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side
Met vriendelijke groet,

Richard

Boem
Clublid
Clublid

Bericht door Boem » vr nov 17 2017 4:45 pm

De d200 is een DX camera, toch? Dan zou ik weer een DX camera nemen, tenzij je specifiek bedenkt dat je naar FX wilt gaan, bijvoorbeeld voor kleinere scherptediepte en hogere gevoeligheid. Een tweedehands d7100 of d7200 heeft prima AF, relatief grote zoeker, AF finetuning is mogelijk en de hoge ISO is echt veel beter dan van oudere camera’s.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » vr nov 17 2017 8:06 pm

De 1.4 35 mm is een FX lens, toch? Dan kun je ook overstappen op een FX camera.
Is het een handfocus (Manual Focus) type (AI of AI-S) of is het een AF-type (AF of AF-D of AF-S)? Dat bepaalt mede welke body je kunt kiezen.
Ik zou een 1.4 35, ongeacht het type, overigens nooit wegdoen.
Wat heb je nog meer aan lenzen, wellicht minder gebruikt?
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » za nov 18 2017 8:47 am

Mies030 schreef: Een tip waar ik anders dan hier deze "voorlichtingsvraag" neer kan leggen is uiteraard ook welkom :thumbup:

En/of is er ook een site waar ik bijvoorbeeld vergelijkingen kan maken/verschillen kan lezen betreffende alle(?) Nikon bodies zodat ik zelf ook het eea uit kan vogelen mbt de verschillen tussen alle Nikon bodies?
Beste Micha, naast de adviezen van hierboven, kun je op www.nikon.nl onder producten en dan onder DSLR veel informatie vinden over de Nikon body’s. Je kunt er ook een vergelijking maken tussen twee of drie body’s van je keuze.
Als je naar de tijdschriften winkel gaat kun je in verschillende foto tijdschriften soms achterin een overzicht vinden met een klassificering van de verschillende camera’s, niet beperkt tot alleen Nikon, maar ook ten opzichte van ander merken.
Tot slot is het je eigen keuze voor een nieuwe body, jij weet wat je zoekt en voor welk soort fotografie je een andere camera zoekt.
Ik wens je veel plezier en succes in je keuze voor een opvolger van de D200.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

markdv77
Forumlid
Forumlid

Bericht door markdv77 » za nov 18 2017 11:28 am

Als het inderdaad een 35mm, 1.4 en AF lens is kan het volgens mij alleen de AF-S 35mm/1.4G zijn. Dan zit je qua compatibiliteit met alle Nikon camera's (die als vervanging/upgrade in aanmerking komen) wel goed.
Als je de beeldhoek van een 35mm op een DX camera wil houden moet je niet naar FX gaan, tenzij je er ook weer een andere lens (50mm) bij wil kopen. je wekt te indruk van niet. Kijken we dus alleen verder naar DX camera's.
Dan vallen voor autofocus correctie (AF fine-tune bedoel je, neem ik aan) de 3000 en 5000 serie direct af. De opvolger van de D200, de D300(S) als ook de 7000 serie en D500 kunnen dat wel.
Je noemt "Marktplaats", dat lees ik even als dat je "niet te veel" uit willen geven, dus geen nieuwe, maar het moet natuurlijk ook een niet te minimale upgrade zijn. Dan blijven denk ik een tweedehands D300S, D7100 of D7200 over. Dat moet een behapbaar aantal zijn om zelf even verder te vergelijken.

Robert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Robert » di nov 21 2017 10:31 am

Op de website van Hans Braakhuis vindt je o.a. het Overzicht Nikon D Reflex camera's. Alle Nikon camera's en eigenschappen naast elkaar in Excel.
groeten Robert

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » di nov 21 2017 1:07 pm

Wat is je budget?
Alles is een upgrade wat je ook koopt. Probeer in de drie cijferige modelnummers te blijven. Zo niet dan de D7200 zoals wordt voorgesteld door andere forumleden. Hopelijk weet je iets te vinden van je gading.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”