Djunclesam schreef. Ik lees binnenkort graag een review van jouw ervaringen
Daarom allereerst een beschrijving van de diverse knoppen op Behringer BCR2000
De bovenste rijen draai- en drukknoppen zijn vergelijkbaar met de X-Touch. Het verschil bevindt zich rechts daarvan. De 4 drukknoppen maken het mogelijk om niet 2 niveaus, zoals bij de X-Touch, maar 4 niveaus te programmeren. Daarboven zie je een display die de ingestelde waarde tijdens het draaien aangeeft.
Daaronder bevinden zich een blok van 4 en een rij van 2 druktoetsen, die voor zover ik begrepen heb, bedoeld zijn voor programmeren buiten Midi2LR door musici.
Daaronder is er weer een blok van 4 drukknoppen. In de standaard instelling hebben die een Toggle(omkeer) -functie, maar ze zijn ook als pulsschakelaar in te stellen. Die gebruik ik respectievelijk voor "Volgende en Vorige foto" en het stapsgewijs in- en uitzoomen.
Links van al die drukknoppen bevinden zich 3 rijen met 8 draaiknoppen. Deze hebben niet de extra drukknopfunctie, zoals de knoppen in het X-touch gedeelte. Ze zijn niet in niveaus in te delen, waardoor ze ongeacht het gekozen niveau voortdurend beschikbaar zijn.
Momenteel gebruik ik ze voor wijzigen van de HSL-kleuren. De bovenste rij voor Kleurtoon, de middelste voor Luminantie. De onderste rij zou ik voor verzadiging kunnen gebruiken, maar dat ervaar ik niet als prettig. Probleem in de onderste rij is overigens dat er tijdens het verdraaien van 2 knoppen wel een verandering van waarde in de display getoond wordt, maar Midi2LR de bij die knop horende CC’s niet oppikt. Via een Google-group ben ik er achter gekomen dat die CC’s voor een specifiek doel gereserveerd zijn en ter voorkoming van vastlopen beslist niet in Midi2LR gebruikt mogen worden. Op een vraag over de mogelijkheid tot het hernummeren van die knoppen, heb ik nog geen bruikbare reacties gekregen.
Djunclesam schreef. Ik ben oprecht benieuwd of jij 4 niveaus van al die knoppen gaat onthouden of dat het een frustratie van zoeken, verkeerde knop draaien, etc gaat worden.
Inmiddels heb ik met de Behringer BCR2000 wat foto’s bewerkt en een voorlopige indeling voor de 4 niveaus gemaakt.
Om het onthouden van alle mogelijkheden waarover Djunclesam zijn terechte twijfels had te vereenvoudigen, heb ik een en ander in elkaar geknutseld.
Het idee is simpel en kan ik mij van vroeger herinneren toen kassa’s nog niet waren uitgerust met een uitgebreid toetsenbord.
Ik heb de functies van de 4 niveaus op de 4 zijden van een vierkante buis bevestigd.
Als ik met een van de 4 toetsen rechtsboven van niveau verander, draai ik de vierkante buis, zodat het bij dat niveau horende nummer naast de geprogrammeerde functies zichtbaar is. Zoals je hier ziet, is er voor niveau 2 gekozen. Als ik dat verdraaien consequent doe, kan er weinig verkeerd gaan.
Hieronder wat informatie over gebruikt materiaal en plaatjes van details van mijn knutselwerk.
De meeste tijd is volgens mij gaan zitten in het uitdenken, tekenen en uitmeten van de constructie, maar vooral in het op de buis passend krijgen van de Word-tabel met de diverse functies.
De buis is van aluminium uitwendig 40 x 40 mm. De lengte bepaal je zelf.
De plaat is gemaakt uit een restant van de ijzerhandel. Eveneens van aluminium en 2 mm dik. De maten bepaal je zelf.
Ik heb bewust voor een afgezaagde bout en een inslagmoer aan de binnenzijde van de kunststof dop gekozen, omdat ik de bout niet met zijn schroefdraad in de aluminium plaat wilde laten vreten. Door de afwezigheid van de boutkop kan ik de buis, als ik een ander functieoverzicht wil aanbrengen, makkelijk verwijderen door de zijkanten van de plaat naar buiten te duwen. Bij een eventuele verstelling van de bout hoef ik de dop bovendien niet los te maken. Als ik de borgmoer los draai kan ik de bout met de hand verdraaien zonder een moer aan de binnenkant van de dop te hoeven tegen houden. Doordat de inslagmoer wat uitsteekt heb ik opvulringen moeten gebruiken. Om de buis na veranderen van niveau beter in zijn positie te laten blijven, heb ik een rubber ring tussen de moer en de zijkant van de plaat toegevoegd.
Hieronder het geheel in gebruik.

In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.