(invul)flitsen met D100 en SB800

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
medcon

Bericht door medcon » ma sep 18 2006 3:25 pm

Hallo,

Ik heb een Nikon D100 en een Nikon Flitser Speedlight SB 800.
Als de flitser op de camera aangesloten is dan beschik je over een vaste
belichtingstijd.
Hoe kun je de flitser nu gebruiker als invul flits, bij tegenlichtopnamen
bijvoorbeeld, waarbij je de beschikking hebt over automatische
belichtingstijd en diafragma onafhankelijk van de flitser (dus zonder tijd
en diafr handmatig te hoeven instellen).
En dezelfde vraag voor opnamen waarbij je met bestaand licht wilt
fotograferen gecombineerd met de flitser. Dus lange tijden. Ook weer
automatisch. Bijvoorbeeld in een zaal, waarbij je als je 'gewoon' flitst
alleen de voorgrond uitlicht en het achterin donker wordt, maar door
bestaand licht mee te nemen de rest van de ruimte niet donker wordt.
De twee situaties zijn technisch vergelijkbaar.
Vroeger was dat eenvoudig, je had je x-contact en kon de camera
onafhankelijk van je flitser bedienen.
Bij voorbaat dank voor jullie oplossing.
Alwin Bijvoet

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma sep 18 2006 3:46 pm

Er zijn verschillende mogelijkheden om te flitsen bijv.: gewoon flitsen, slow-sync, eerste gordijn, tweede gordijn, rode ogen etc. dit kan je instellen op je camera lees daarvoor eens de handleiding want ik weet niet precies waar dit bij een D100 zit, op mijn D50 zit er een knopje naast de flitser als ik die indruk zonder mijn SB-600 aangesloten schiet de interne flitser van mijn cam omhoog, maar als ik dat knopje indruk en ingedrukt hou als de SB-600 is aangesloten kan ik op mijn cam tussen deze modi wisselen en wat jij wil is flitsen icm een lange sluitertijd dus bijv.: slow-sync of op het eerste- of tweede gordijn.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » ma sep 18 2006 3:48 pm

de belichtingstijd is niet vast. Als je buiten opnames maakt veranderd de sluitertijd in de reeks dat de flits synchroniseert, dus tot 1/250 sec.
In een zaal kun je de stand synchroniseren op tweede sluitergordijn toepassen. Dan worden er lange sluitertijden toegepast. Alles staat ook in de gebruiksaanwijzing flitser.
:wink:

v.alberts

Bericht door v.alberts » di sep 19 2006 9:32 am

Hoi,

Als je inderdaad slow flash instelt flitst 'ie bij alle sluitertijden. Niet handig overigens als je op een feestje aan het schieten bent: Je belichtingsmeter zorgt (bij de A stand) dat de tijden kelderen tot wel een seconde vanwege de slechte lichtsituatie op een feestje. Dan is ondanks je flits dus alles bewogen...

In je menu kun je ergens de minimale/maximale flitssynchronisatietijd instellen. Bij de D100 kan dit geloof ik van 1/30s. tot 1/180s. (de laatste is de max . synchro-tijd toch?)
Je kunt nu altijd je flitser aanzetten: als er teveel licht is voor 1/180s. zegt de camera 'hi' en moet je diafragmeren of de lichtgevoeligheid aanpassen (asa) en als er te weinig licht is en de camera onder 1/30s. zou duiken lost de flitser het tekort aan licht op en zakt de camera dus niet verder dan 1/30s.

Nogmaals dit werkt alleen als je camera niet op slow of rear ingesteld staat, dit zijn standen gericht op lange sluitertijden en die worden daardoor dan ook weer geactiveerd.

Succes verder!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: (invul)flitsen met D100 en SB800

Bericht door M.Oorthuis » di sep 19 2006 3:26 pm

v.alberts schreef:...
In je menu kun je ergens de minimale/maximale flitssynchronisatietijd instellen...
Kan dit ook bij een D50?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

v.alberts

Bericht door v.alberts » di sep 19 2006 5:15 pm

Hoi martijn (Opgezetfan toch?)

Het lijkt me wel, ergens in het menu kun je kiezen voor flitssynchronisatie en daar staan dan een aantal tijden die je kunt selecteren.
Ik heb zelf niet zo'n ding, maar als je er echt niet uitkomt (wat ik betwijfel want zo groot zijn die menu's niet) dan kan ik wel eens voor je kijken, maar dat duurt dan een weekje want dan moet ik eerst effe naar mijn schoonpa toe.

Gr en succes ermee!

Vincent

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”