scherpstellen bewegende objecten
scherpstellen bewegende objecten
Een paar maanden geleden heb ik een D-80 gekocht en gebruik hierbij nog de oude lenzen van m'n analoge camera, dat moest kunnen, maar wanneer ik foto's maak van bewegende onderwerpen, krijg ik ze vaak niet scherp. Kan dit toch aan de lens liggen? Met mijn analoge reflexcamera had ik hier namelijk geen last van.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De lens is een AF-nikkor 35-80mm, heb ja daar misschien iets aan?Coen van Aken.nl schreef:Carolien, hebben deze oude lenzen een SWM motor, of worden ze door de schroef aangedreven?
Misschien is de focus van de lenzen langzaam?
Maar ja, dat is dan vreemd dat je er last van hebt op de D80 en niet op analoog.
Zou het dus wel aan de lens kunnen liggen?
Ik weet niet of de d80 het ook heeft, maar op mijn d200 had ik er ook last van totdat ik de instelling van de "lock-on" veranderde.
Dit zit in het menu onder de autofocus instellingen. Het beinvloed de snelheid waarmee de autofocus reageert op veranderingen in de onderwerpafstand. Met andere woorden, als je bv bij een voetbalwedstrijd op een speler scherpstelt en er beweegt een andere speler voorlangs, kan door de 'lock-on' functie even gewacht worden voordat er gereageerd wordt op het voorlangs bewegende onderwerp, en houd hij dus de afstand tot het oorspronkelijke onderwerp vast. Dit gebeurt echter ook als je een onderwerp fotograveren wilt dat op je af komt, het duurt dan even voordat de focus gaat meebewegen met je onderwerp, met als gevolg, onscherpe foto's. (natuurlijk allemaal wel met de AF-C op aan)
Zet de lock-on functie op "off" en de AF zal onmiddelijk reageren op veranderingen in afstand.
Succes
Dit zit in het menu onder de autofocus instellingen. Het beinvloed de snelheid waarmee de autofocus reageert op veranderingen in de onderwerpafstand. Met andere woorden, als je bv bij een voetbalwedstrijd op een speler scherpstelt en er beweegt een andere speler voorlangs, kan door de 'lock-on' functie even gewacht worden voordat er gereageerd wordt op het voorlangs bewegende onderwerp, en houd hij dus de afstand tot het oorspronkelijke onderwerp vast. Dit gebeurt echter ook als je een onderwerp fotograveren wilt dat op je af komt, het duurt dan even voordat de focus gaat meebewegen met je onderwerp, met als gevolg, onscherpe foto's. (natuurlijk allemaal wel met de AF-C op aan)
Zet de lock-on functie op "off" en de AF zal onmiddelijk reageren op veranderingen in afstand.
Succes
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Waar zit deze instelling? Ik vind die niet terug.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
heeft de d80 niet. hoe zit het met het autofocus veld? in de zoeker zie je een kader en daar moet je mee focussen. En hou rekening met het feit dat je je camera beweegt terwijl je wellicht een niet al te snelle sluitertijd gebruikt. Je kunt het AF veld ook breed zetten, is wat makkelijker mikken.... Gebruik ook een niet te laag F getal, wordt alleen maar moeilijker.
En als alle techniek goed staat, is de enige optie om te gaan oefenen, langs de snelweg is het makkelijkst, wel opletten dat ze je niet zien, voor je het weet heb je mot
ajuus
emiel
En als alle techniek goed staat, is de enige optie om te gaan oefenen, langs de snelweg is het makkelijkst, wel opletten dat ze je niet zien, voor je het weet heb je mot

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve