Digipod of Manfrotto?

Discussies over statieven
Plaats reactie
ikFotografeer

Digipod of Manfrotto?

Bericht door ikFotografeer » zo dec 16 2007 6:15 pm

Gisteren ben ik op zoek gegaan naar een statief.
Eentje die een beetje stevig is en mijn D70 kan dragen zonder om te vallen.
De stevigheid gaat voor mij vòòr het gewicht van een statief.

Nu ben ik bij Media Markt en Foto Klein geweest en is mijn oog gevallen allereerst op de Manfrotto 055XDB/804RC2

Toen wees een medewerker mij op een statief van het merk Digipod.
Vergeleken met de Manfrotto die ik zojuist genoemd heb heeft deze een balhoofdkop. Van de een gingen wij naar de ander en zo heb ik achtereen deze types bekeken (geordend van goedkoop naar duur):

A 2840 met kop BH55BQ (deze heeft 3 uitschuifmogelijkheden aan de poten en is gemaakt van aluminium)

A3230 met kop BH58BQ (deze heeft 2 uitschuifmogelijkheden aan de poten wat beter is volgens de verkoopmedewerker en is gemaakt van aluminium)

C2830 met kop BH25BQ (deze heeft ook 2 uitschuifmogelijkheden aan de poten en is gemaakt van carbon)

Na al deze informatie begon het mij te duizelen en wist ik helemaal niet meer wat te nemen...

Ik heb wel gemerkt dat ik een kluns ben met een statief van Digipod. De benen staan plots schots & scheef (alle 3 in een andere positie). Dat gebeurt als ik een been heel ver in de "balletstand" (= been naar achteren) zou doen en weer terug. Bij het Manfrotto-statief gebeurt dat in 'klikjes' zodat je weet of je statief weer rechrt staat als je aan alle benen geknoeid hebt. Bij de Digipod weet je dat echt niet omdat de 'klikjes' ontbreken.

Heeft iemand goede ervaring met een bovengenoemd statief van Digipod?
En zijn deze stativen beter/steviger dan de 055XDB/804RC2 van Manfrotto?

Wat voor draagtas hebben jullie gekocht bij je Manfrotto 055XDB?
Helaas komt er standaard geen draagtas mee, terwijl dat bij de Digipod wel zo is.

Er was sale afgelopen weekend bij Foto Klein, maar een echte sale vond ik het niet...

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo dec 16 2007 6:20 pm

Tipje: Ga grondig op zoek naar het juiste statief en neem er de tijd voor, laat je niet verleiden door een aanbieding. Statieven verslijt je bijna niet, als je iets koopt zoek dan iets waar je jarenlang plezier van kunt hebben..

Succes,

Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » zo dec 16 2007 6:27 pm

Ik ken digipod niet, manfrotto wel. Ik heb zelf een 055 en nog wat....
hartstikke goed statief

Marco

Bericht door Marco » zo dec 16 2007 6:32 pm

Je noemt de 804RC2 van Manfrotto.

Ik heb sinds kort een balhoofd van Manfrotto, de 488RC4 en deze is redelijk zwaar uitgevoerd en ik denk een goede keuze voor z'n prijs, wel even vergelijken bij de goedkopere adressen die wel allemaal wel kennen op dit forum.

Ik zou voor Manfrotto kiezen, mooier, beter en duurder is er altijd, maar spaar dat geld uit voor wat leuk glaswerk.

succes.
Marco

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo dec 16 2007 6:45 pm

Ik heb een Manfrotto 055DB met een paroramakop 141RC.
Mijn probleem is dat ik vooraf nooit zo goed kan inschatten waar mijn hobby toe gaat leiden. Ik heb nu een statief dat prima voldoet. Mooi stevig, staat als een huis, betrouwbaar etc. Een beer van een ding.
Maar... ik heb het aleen maar getest met mijn level van spullekes.
Ik weet niet of mijn Manfrotto opgewassen is tegen een D2x met een 70-200VR eraan.
Nou ja, tegen de tijd dat ik daaraan toe ben, komt er ook vast een nieuw statief.
Zo heb ik ook de schuur vol met verschillende stadia van doppensets, ringsleutels, zagen, etc. Steeds eerst de goedkopere versie, die op dat moment passend is, en dan later een betere versie aanschaffen.
Story of my life.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » zo dec 16 2007 7:11 pm

Hoi ikFotografeer,

Ik ben zelf na lang zoeken op de 055XDB/804RC2 combinatie van Manfrotto uitgekomen en ik moet zeggen dat ik daar nog geen moment spijt van heb gehad. :)
Als je een beter statief zoekt dan dit, ga je zeker het dubbele (en meer) moeten betalen.
Wil je goedkoper, tja, dan zal er ook qua kwaliteit een flinke veer gelaten gaan worden.

Groeten en succes met je keuze!

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

ikFotografeer

Bericht door ikFotografeer » zo dec 16 2007 10:45 pm

Fera Albi schreef:Ik ben zelf na lang zoeken op de 055XDB/804RC2 combinatie van Manfrotto uitgekomen en ik moet zeggen dat ik daar nog geen moment spijt van heb gehad. :)
Haha, ik heb niet lang hoeven zoeken voordat ik deze Manfrotto 055XDB/804RC2 tegenkwam. Deze Manfrotto is dus een soort van middelmaat?
Ik schrik wel van het enorme prijsverschil. Bij de Media Markt vragen ze er 209 Euro voor. Terwijl ik 'em bij Kamera Express op de site voor 135 Euro zie staan.

Hans/Fera Albi: heb jij er een draagtas omheen, en zo ja welke/wat voor één?

Jaap: Wat is het verschil tussen jouw 055DB en de 055XDB? Hij klinkt zowat hetzelfde op 1 letter na.

Een panoramakop... Panoramafoto's maken was ook een mogelijkheid bij de Digipods die ik gezien heb.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo dec 16 2007 11:02 pm

Met een balhoofd kan je ook panoramafoto's maken.
Een panoramakop beschrijft vaak het type kop; in dit geval één met drie verschillende instelrichtingen. Horizontaal, verticaal en kantelen (liggend naar staand).
Nikon had vroeger in het assortiment een 'panoramakop'. Deze plaatste je tussen het statief en de camera; de kop kon inklikken in instelbare brandpunten. Je kreeg dan overlappende beelden.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 16 2007 11:30 pm

Jaap Driest schreef:Ik heb een Manfrotto 055DB met een paroramakop 141RC.
Mijn probleem is dat ik vooraf nooit zo goed kan inschatten waar mijn hobby toe gaat leiden. Ik heb nu een statief dat prima voldoet. Mooi stevig, staat als een huis, betrouwbaar etc. Een beer van een ding.
Maar... ik heb het aleen maar getest met mijn level van spullekes.
Ik weet niet of mijn Manfrotto opgewassen is tegen een D2x met een 70-200VR eraan.
Nou ja, tegen de tijd dat ik daaraan toe ben, komt er ook vast een nieuw statief.
Zo heb ik ook de schuur vol met verschillende stadia van doppensets, ringsleutels, zagen, etc. Steeds eerst de goedkopere versie, die op dat moment passend is, en dan later een betere versie aanschaffen.
Story of my life.

Jaap
Hahahaha, komt me bekend voor.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » ma dec 17 2007 9:49 am

ikFotografeer schreef:....Hans/Fera Albi: heb jij er een draagtas omheen, en zo ja welke/wat voor één?
Geen draagtas (nog). Ik gebruik het oogje onder het centrale deel om een draagriem aan te haken. Werkt prima.

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » ma dec 17 2007 10:31 am

ikFotografeer schreef:Haha, ik heb niet lang hoeven zoeken voordat ik deze Manfrotto 055XDB/804RC2 tegenkwam. Deze Manfrotto is dus een soort van middelmaat.
Hans/Fera Albi: heb jij er een draagtas omheen, en zo ja welke/wat voor één?
Jaap: Wat is het verschil tussen jouw 055DB en de 055XDB? Hij klinkt zowat hetzelfde op 1 letter na.
Nee hoor manfrotto is geen middelmaat. Het is gewoon een heel goed statief, er zijn wel net zo goede en veel lichtere te vinden, maar dan ben je veel meer geld kwijt. Ik gebruik al jaren de 055CB met een 329 RC4 en ik vind het een heel goed statief.
Destijds kreeg ik er een Manfrotto tas bij, dat is nu niet meer zo. Maar ook Manfrotto heeft goeie tassen.
Voor de verschillen en alle info even kijken op de site van Manfrotto. Trouwens Hans Braakhuis geeft op zijn site ook een prima advies over statieven.

ikFotografeer

Bericht door ikFotografeer » ma dec 17 2007 9:48 pm

Ik kijk nu op http://www.manfrotto.com. Erg handig alle gegevens bij elk statief.

Heel apart ook dat de verticale middenbuis soort van omgeklapt kan worden bij varianten van de 055XDB.

Hoeveel zou een objectief met een zoombereik t/m 200 mm ongeveer wegen? Ik zie dat de 'maximum load capacity' voor de 055XDB/804RC2 4 kg is. Nu komt mijn D70 met standaard zoomlens en batterij op ruim 1 kilo, dus ik denk dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Een objectief t/m 200 mm zal geen 3 kg wegen...

Inderdaad is een draagriem ook een optie. Had ik niet bij stil gestaan. En roesten doet zo'n aluminium geval niet :-)

RoyD100

Bericht door RoyD100 » zo dec 23 2007 11:01 pm

ikFotografeer schreef:Ik kijk nu op http://www.manfrotto.com. Erg handig alle gegevens bij elk statief.

Heel apart ook dat de verticale middenbuis soort van omgeklapt kan worden bij varianten van de 055XDB.

Hoeveel zou een objectief met een zoombereik t/m 200 mm ongeveer wegen? Ik zie dat de 'maximum load capacity' voor de 055XDB/804RC2 4 kg is. Nu komt mijn D70 met standaard zoomlens en batterij op ruim 1 kilo, dus ik denk dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Een objectief t/m 200 mm zal geen 3 kg wegen...

Inderdaad is een draagriem ook een optie. Had ik niet bij stil gestaan. En roesten doet zo'n aluminium geval niet :-)
Ik heb ook een d70, het statief dat ik gebruik is een manfrotto718SHB en dit een perfecte combinatie... naar mijn mening :oops:

Greetz roy

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”