Softe foto's D200
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik gebruik sinds kort Photoshop Elements 4.0. Bevalt redelijk qua snelheid en goed qua mogelijkheden op mijn computer (Pentium 4 3.0 Ghz, 1 Gb intern). Om de snelheid nog iets op te krikken ga ik binnenkort het interne geheugen uitbreiden van 1 naar 2 Gb. De door jou genoemde 512 Mb lijkt mij voor (batch)beeldbewerking te weinig.
Ik werk met een Mac 1Gb geheugen, ik zet eerst de files op de HD, dat scheelt in een iedergeval in de openingstijd. Ik heb geen idee wat de gemiddelde tijden zijn, maar het duurt altijd te langwalt001m schreef:Als je in NEF fotografeert wat voor een (super)computer heb je dan? Ik heb het natuurlijk wel geprobeerd in NEF maar Capture NX is op mijn pc (Pentium 4, 512MB) niet vooruit te branden met NEF's. Is gewoon onwerkbaar als je veel foto's maakt.
Hoe doen jullie dat dan?

Hoi Walt001m,
Je gedachte om weer over te gaan naar het C .... merk lijkt me niet verstandig.
Nog los van een stuk kapitaalvernietiging( je hebt nl geinvesteerd in een geweldige set), moet je ook weten dat de bedrijfsfilosofie van C... met haar camera's altijd is geweest dat iedere fotograaf altijd een goede foto moet zien, direkt uit de camera (zijn de standaard camerainstellingen ook op gebaseerd.)
Nikon heeft altijd geredeneerd dat ze ervan uit mogen gaan dat de fotograaf weet wat hij moet doen om een goede foto te maken( zeker bij hun proflijn)
Tevens is het gewoon zo dat elk Raw bestand zonder in camera bewerking nu eenmaal softe foto's opleverd.
Verklaring hiervoor kan je ook zoeken in de volgende reden.
Profcamera's worden uiteraard vaak geleverd aan professionals die hun foto's digitaal aanleveren aan stock bureaus als Alamy etc,etc....
Deze zeer bepalende schakel in hun inkomen vereist ongescherpte bestanden.( dat is iets anders als onscherpe foto's
)
Men weigert simpelweg bestanden die bewerkt zijn met usm of andere verscherpingsmethoden.
De afnemer van de foto's doet dat liever zelf.
De markt dicteert dus en de fotografen aktief in deze markt (amateur of prof) dienen daar rekening mee te houden.
En dus is de cirkel weer rond.
Nikon gaat er als vanouds van uit dat hun profcamera's gebruikt worden door mensen die weten hoe ze een goede foto moeten maken.
En dus zal je altijd zelf moeten verscherpen achteraf bij gebruik van NEF.
Dat is gewoon een gegeven.
Van alle proffesionele lanschapsfotografen die ik bewonder lees ik op hun sites de zelfde klacht aangaande hun eerste ervaring met digitaal, na hun langdurige relatie met diafilm.
Eerst schrikken ze zich rot, maar niet lang daarna weten ze met rawconverters geweldige scherpte te bereiken en willen nooit meer terug.
Succes met the struggle.
martin
Je gedachte om weer over te gaan naar het C .... merk lijkt me niet verstandig.
Nog los van een stuk kapitaalvernietiging( je hebt nl geinvesteerd in een geweldige set), moet je ook weten dat de bedrijfsfilosofie van C... met haar camera's altijd is geweest dat iedere fotograaf altijd een goede foto moet zien, direkt uit de camera (zijn de standaard camerainstellingen ook op gebaseerd.)
Nikon heeft altijd geredeneerd dat ze ervan uit mogen gaan dat de fotograaf weet wat hij moet doen om een goede foto te maken( zeker bij hun proflijn)
Tevens is het gewoon zo dat elk Raw bestand zonder in camera bewerking nu eenmaal softe foto's opleverd.
Verklaring hiervoor kan je ook zoeken in de volgende reden.
Profcamera's worden uiteraard vaak geleverd aan professionals die hun foto's digitaal aanleveren aan stock bureaus als Alamy etc,etc....
Deze zeer bepalende schakel in hun inkomen vereist ongescherpte bestanden.( dat is iets anders als onscherpe foto's

Men weigert simpelweg bestanden die bewerkt zijn met usm of andere verscherpingsmethoden.
De afnemer van de foto's doet dat liever zelf.
De markt dicteert dus en de fotografen aktief in deze markt (amateur of prof) dienen daar rekening mee te houden.
En dus is de cirkel weer rond.
Nikon gaat er als vanouds van uit dat hun profcamera's gebruikt worden door mensen die weten hoe ze een goede foto moeten maken.
En dus zal je altijd zelf moeten verscherpen achteraf bij gebruik van NEF.
Dat is gewoon een gegeven.
Van alle proffesionele lanschapsfotografen die ik bewonder lees ik op hun sites de zelfde klacht aangaande hun eerste ervaring met digitaal, na hun langdurige relatie met diafilm.
Eerst schrikken ze zich rot, maar niet lang daarna weten ze met rawconverters geweldige scherpte te bereiken en willen nooit meer terug.
Succes met the struggle.
martin
Athlon 4200+ 64 X2 en 2GB geheugen en raptor 10.000 omw/min HDD En dan met PS CS2 gaat het. Het openen met NX blijft gewoon hinderlijk lang duren.walt001m schreef:Als je in NEF fotografeert wat voor een (super)computer heb je dan? Ik heb het natuurlijk wel geprobeerd in NEF maar Capture NX is op mijn pc (Pentium 4, 512MB) niet vooruit te branden met NEF's. Is gewoon onwerkbaar als je veel foto's maakt.
Hoe doen jullie dat dan?
let ook es op je onderwerp..
ik heb zelf een 50mm 1.4 lensje geprobeerd om mensen op 200 meter te fotograveren..
ik dacht zo.. stelt wel scherp en dan is de foto op ware groote goed genoeg om die mensen op de foto te hebben..
maar nee hoor.. mensen onscherp.. en wat gebouwen die dichterbij waren waren (in jou bewoording) ragscherp
dus probeer es iets te fotograveren dat max 5 meter van je af is en kijk dan met de eerder genoemde tips als je em dan scherp hebt
ik heb zelf een 50mm 1.4 lensje geprobeerd om mensen op 200 meter te fotograveren..
ik dacht zo.. stelt wel scherp en dan is de foto op ware groote goed genoeg om die mensen op de foto te hebben..
maar nee hoor.. mensen onscherp.. en wat gebouwen die dichterbij waren waren (in jou bewoording) ragscherp
dus probeer es iets te fotograveren dat max 5 meter van je af is en kijk dan met de eerder genoemde tips als je em dan scherp hebt
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dag Walt,
Sorry dat ik wat kort door de bocht reageer. Ik doe het niet om jou of iemand anders te kwetsen, maar wil graag een goede discussie op dit forum hebben en houden. Vandaar dat ik nogal eens prikkelend wil reageren.
NX heeft inderdaad een redelijke PC nodig. De processor is echter meestal niet de beperkende factor, maar het werkgeheugen. 512 Mb is eigenlijk te weinig om NX goed te laten werken. Ik heb 2 Gb werkgeheugen en dat gaat redelijk goed. Als je wat correcties toe past als ruisonderdrukking of D-lighting in combinatie met gewone dingen als verscherpen, belichting en kleurbalans aanpassen dan wordt zelfs mijn PC traag.
groet,
Karel
Sorry dat ik wat kort door de bocht reageer. Ik doe het niet om jou of iemand anders te kwetsen, maar wil graag een goede discussie op dit forum hebben en houden. Vandaar dat ik nogal eens prikkelend wil reageren.

NX heeft inderdaad een redelijke PC nodig. De processor is echter meestal niet de beperkende factor, maar het werkgeheugen. 512 Mb is eigenlijk te weinig om NX goed te laten werken. Ik heb 2 Gb werkgeheugen en dat gaat redelijk goed. Als je wat correcties toe past als ruisonderdrukking of D-lighting in combinatie met gewone dingen als verscherpen, belichting en kleurbalans aanpassen dan wordt zelfs mijn PC traag.
groet,
Karel
?Super computer?
Ik heb geen super computer maar ik had wel veel te weinig gehugen om NEF foto's te bewerken. Nu heb ik 3 GB en dat scheelt een heeeeleboel.
-
- Forumlid
Sluitertijdvoorkeuze kan natuurlijk, maar het diafragma dat daaruit resulteert kan ook behoorlijke onscherpte en zachte beelden veroorzaken. (vanaf F8 of kleiner)walt001m schreef:ok, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ben iets meer gerust gesteld nu en ook ga ik voorlopig proberen alleen maar op sluitertijdvoorkeuze (met inachtneming van de zoomafstand etc) te fotograferen en kijken wat de beste resultaten opleverd. Nogmaals bedankt voor de reacties!
Zie Ken Rockwell
http://www.kenrockwell.com/tech/diffraction.htm
Ik kies daarom voor een diafragmavoorkeuze van bv 5,6 en kijk of de resulterende sluitertijd mij bevalt. (nooit langer dan 1/125s.)
Zoniet dan heb ik de ISO knop om bij te stellen. Evt RUIS coorigeer ik tenslotte dan maar in de nabewerking.
- olle_griese
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Vind je de M geen automaatstand dan?emdeklerk schreef:Zit er op zo'n D200 geen M-stand?
Waarom altijd alles op één van de automaatstanden?
Groeten, E.M. de Klerk
In je zoeker zie je precies of je alles goed hebt ingesteld, vind het meer een semiautomaat dan een manuele stand.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
M is Manual of Handmatige instelling.
= ZELF zowel diafragma als sluitertijd instellen.
A (Aperture) Diafragma- of S (Shutter) SluitertijdVOORkeuze zou je nog, heel eventueel, met enige dichterlijke vrijheid kunnen aanmerken als "semi-automatisch", maar toch gelden dit als automaatstanden.
P (Programme) wil zeggen dat camera ZOWEL diafragma als sluitertijd voor je kiest, oftewel volautomatisch.
Wat jij dan bedoelt met "vind je M geen automaatstand dan" is me een levensgroot raadsel.
Probeer eens een F of een F2 in handen te krijgen, en hem in te stellen. Dan begrijp je misschien wat ik bedoel.
Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk
= ZELF zowel diafragma als sluitertijd instellen.
A (Aperture) Diafragma- of S (Shutter) SluitertijdVOORkeuze zou je nog, heel eventueel, met enige dichterlijke vrijheid kunnen aanmerken als "semi-automatisch", maar toch gelden dit als automaatstanden.
P (Programme) wil zeggen dat camera ZOWEL diafragma als sluitertijd voor je kiest, oftewel volautomatisch.
Wat jij dan bedoelt met "vind je M geen automaatstand dan" is me een levensgroot raadsel.
Probeer eens een F of een F2 in handen te krijgen, en hem in te stellen. Dan begrijp je misschien wat ik bedoel.
Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk
- olle_griese
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Natuurlijk weet ik dat je de sluitertijd en diafragma zelf in moet vullen maar in de zoeker zie je gelijk of de combinatie 2 ingestelde waarden juist zijn , tevens zie je of je het onderwerp wat je wilt fotograferen scherp is, dit allemaal al voordat je de foto maakt, dat bedoel ik (cynisch) met semi automaat.emdeklerk schreef:Wat jij dan bedoelt met "vind je M geen automaatstand dan" is me een levensgroot raadsel.
Maar ik dwaal (zoals gebruikelijk

Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Ik bedoelde ook maar aan te geven dat de M-stand voor veel fotografen tegenwoordig een witte plek op de kaart is. Als er voor wat betreft de vermeende tekortkomingen van de D200 wordt gekozen voor een beperkte diafragmareeks en/of een beperkte sluitertijdenreeks, vind ik het jammer dat kennelijk wel vaak aan een van de automaatstanden wordt gedacht.
Wat ik vaker zou doen: camera van de automaat en de segmentmeting af, maar op de semi-spotmeting, licht meten op een gemiddelde toon- of grijswaarde in het beeld, camera instellen, en die belichting aanhouden. Dan kun je heel bewust voorkomen dat de camera te kleine (diffractie) of te grote diafragmawaarden (geringe dieptescherpte) voor je instelt. En als dat te lange sluitertijden oplevert: statief gebruiken. Een grijskaart is ook nooit weg... Kortom: ouderwets fotograferen?
En nog iets: als ik analoog zou fotograferen zou ik denkelijk nooit Auot-ISO gebruiken. Hij zal maar ineens op 400 of 800 springen...
Maar ja, dat is maar de mening van een analoog fossiel...
Bedankt voor je gevatte reactie, nogmaals groet, E.M. de Klerk
Wat ik vaker zou doen: camera van de automaat en de segmentmeting af, maar op de semi-spotmeting, licht meten op een gemiddelde toon- of grijswaarde in het beeld, camera instellen, en die belichting aanhouden. Dan kun je heel bewust voorkomen dat de camera te kleine (diffractie) of te grote diafragmawaarden (geringe dieptescherpte) voor je instelt. En als dat te lange sluitertijden oplevert: statief gebruiken. Een grijskaart is ook nooit weg... Kortom: ouderwets fotograferen?
En nog iets: als ik analoog zou fotograferen zou ik denkelijk nooit Auot-ISO gebruiken. Hij zal maar ineens op 400 of 800 springen...
Maar ja, dat is maar de mening van een analoog fossiel...
Bedankt voor je gevatte reactie, nogmaals groet, E.M. de Klerk