Hoi allemaal,
ik heb een vraag met betrekking tot belichtingstijden in de kou.
Moet ik compenseren voor de temperatuur? Ik weet dat chemische processen langzamer verlopen als de temperatuur lager is (minder energie voorradig in de reaktieomgeving). En daarom bewaar je film ook in de koelkast!
Wat ik me nu afvraag is of ik mijn foto's op film nu dan ook langer moet belichten omdat het proces op de film trager verloopt als ik in de vrieskou een foto neem?
En zo ja, hoe veel keer langer zouden jullie dan belichten?
Dank,
Sander
chemische processen verlopen langzamer bij lagere temp
- ArjanL
- Forumlid
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: ma aug 27 2007 9:19 pm
- Locatie: Barendrecht
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nee, alleen rekening houden met Schwartzschild effect bij lange belichtingstijden.
Films in koelkast bewaren is alleen van belang bij de proffilms. Hier is de kleuremulsie al uitgerijpt en hebben baat bij koele opslag. Consumentenfilms hebben nog geen uitgerijpte emulsie en hoeven niet in de koelkast. Een consumentenfilm zit doorgaans langer in een camera en rijpt aldus.
Films in koelkast bewaren is alleen van belang bij de proffilms. Hier is de kleuremulsie al uitgerijpt en hebben baat bij koele opslag. Consumentenfilms hebben nog geen uitgerijpte emulsie en hoeven niet in de koelkast. Een consumentenfilm zit doorgaans langer in een camera en rijpt aldus.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Ik schiet de laatste tijd met fujichrome velvia 100.
Dit is een professionele dia film.
Ik probeer bij voorkeur 's nachts bij helder weer te schieten.
Als er wolken zijn wordt de lucht wit door het licht van de stad dat de wolken zichtbaar maakt in het donker.
Ik vind dit lelijk.
Laatst heb ik daardoor anderhalve week op mooi weer gewacht terwijl er een driekwart vol rolletje velvia 100 in mijn camera zat.
Is dit heel nadelig (ik zie het niet echt terug).
Is het verstandig om dan het rolletje ondanks dat het nog niet helemal vol gegaan is op een avond toch terug te spoelen en te laten ontwikkelen?
Dit is een professionele dia film.
Ik probeer bij voorkeur 's nachts bij helder weer te schieten.
Als er wolken zijn wordt de lucht wit door het licht van de stad dat de wolken zichtbaar maakt in het donker.
Ik vind dit lelijk.
Laatst heb ik daardoor anderhalve week op mooi weer gewacht terwijl er een driekwart vol rolletje velvia 100 in mijn camera zat.
Is dit heel nadelig (ik zie het niet echt terug).
Is het verstandig om dan het rolletje ondanks dat het nog niet helemal vol gegaan is op een avond toch terug te spoelen en te laten ontwikkelen?
Goede vraag, wat helemaal misschien niet eens zo gek is.
Ik heb wel eens bij -15 in een koelcel gefotografeerd, film was niet het probleem, belichtingsmeter niet aan hoeven passen, mechanisch echter wel!
De sluiter van mijn Hasselblad bleek nog niet geaclimatiseerd, gevolg: sluiter naar de haaien.
De van oorsprong vochtiger lucht buiten de vriescel bevriest meteen in de camera.
Heb ook wel tot -10 met mijn F4 buiten gefotografeerd en voor zover ik (nog) weet waren de opnames prima.
Ik heb wel eens bij -15 in een koelcel gefotografeerd, film was niet het probleem, belichtingsmeter niet aan hoeven passen, mechanisch echter wel!
De sluiter van mijn Hasselblad bleek nog niet geaclimatiseerd, gevolg: sluiter naar de haaien.
De van oorsprong vochtiger lucht buiten de vriescel bevriest meteen in de camera.
Heb ook wel tot -10 met mijn F4 buiten gefotografeerd en voor zover ik (nog) weet waren de opnames prima.
- Javelin
- Clublid
- Berichten: 175
- Lid geworden op: wo mar 21 2007 11:49 am
- Locatie: Weert
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb bij enkele reizen op Groenland tot -40C gefotografeerd.
De belichting vormde geen probleem, wel moet je opletten dat het motortransport geen stukjes uit de perforatie trekt omdat de filmbasis enige soeplesse verliest, een langzame transportinstelling is aan te raden .
Omdat ik bij mijn eerste reis in 2001 ook niet zeker wist of de batterij
van mijn F5 deze temperaturen aankon heb ik als back-up een F3 meegenomen.Daar heb ik de meeste opnames bij de extreme kou mee gemaakt, met handmatig transport. De opnames met mijn F5 heb ik beperkt tot temperaturen tot -10, misschien ben ik iets te voorzichtig geweest maar ik heb in ieder geval geen enkel probleem ondervonden.
De batterijen cq. accus natuurlijk wel in je binnenzak bewaren tussen de opnames door!
De belichting vormde geen probleem, wel moet je opletten dat het motortransport geen stukjes uit de perforatie trekt omdat de filmbasis enige soeplesse verliest, een langzame transportinstelling is aan te raden .
Omdat ik bij mijn eerste reis in 2001 ook niet zeker wist of de batterij
van mijn F5 deze temperaturen aankon heb ik als back-up een F3 meegenomen.Daar heb ik de meeste opnames bij de extreme kou mee gemaakt, met handmatig transport. De opnames met mijn F5 heb ik beperkt tot temperaturen tot -10, misschien ben ik iets te voorzichtig geweest maar ik heb in ieder geval geen enkel probleem ondervonden.
De batterijen cq. accus natuurlijk wel in je binnenzak bewaren tussen de opnames door!
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.