Zoals belooft wat voorbeelden.
Eerste voorbeeld, hier was helemaal geen tijd. Een rondleiding door een gebouw waar we in hoog tempo door het gebouw gingen. Het gebouw was met uitzondering een keer open op open monumenten dag.
Nog een in hetzelfde gebouw, de bewogen mensen vind ik juist wel toevoegen.
Beiden gemaakt met een compact met pano mogelijkheden binnen de camera.
Pano's kunnen ook uit een enkel beeld worden gemaakt :

Is dit nou een Pano ? Dit is een enkel beeld (oeps met een 200 mm lens).
In een museum, mag je niet met een statief en ook daar heb je vaak niet de tijd om zeer zorgvuldig te werken.
Deze is ook weer uit een compact, nu ruim 360.
En ter vergelijking met de foto van JerryBig (veel beter van kwaliteit), 'dezelfde' scene (in mindere kwaliteit

):
Pano's als de bovenstaande, waarbij de horizon niet door het midden loopt vind ik vaak wel spannend, hieronder er een uit het Alhambra, deels zo gemaakt om de toeristen zoveel mogelijk buiten beeld te houden.
Helaas zijn er beperkingen aan de in camera panorama's. Je hebt geen RAW, belichting is dan minimaal tricky en soms zelfs vlekkerig en de beeldhoogte is over het algemeen beperkt. Het onderstaande voorbeeld is wel heeeeeeel erg plat geworden.
Hieronder twee keer dezelfde afbeelding, uit de hand en snel gemaakt (8 mm, stuk of 20 a 24 foto's)
Alle foto's zijn allemaal relatief snel gemaakt. Voor stichen heb ik ICE en nog twee andere programma's gebruikt. (Naam is me even ontschoten). Maar met relatief weinig inspanning wil een panorama foto wel een goed uitpakken. (Natuurlijk gaat het ook heel vaak mis bij mij).
JerryBig en Brutus gaan voor kwaliteit en gebruiken daarom meer pixels, meer tijd en meer aandacht.
Zelf lever ik flink in aan kwaliteit, maar heb daarom nog wel veel plezier met deze foto's maken.
Ben
Overigens als ik snel een 360/180 (of ander) panorama wil maken leg ik een muntje (5 eurocent) op de grond. Dat bepaald dan de plek waar het panorama punt zich boven dient te bevinden. Iets lager dan hoog hoogte, anders kan ik niet naar beneden fotograferen. De foto van de grond maak ik meestal twee keer. Zodat er twee foto's zijn met een andere schaduw.