Bericht
door emdeklerk » wo sep 20 2006 5:29 pm
Ik ben het helemaal met je eens.
Deze internet-goeroes (Rockwell, Rörslett en misschien zijn er nog wel meer, ook in Nederland) zijn zeer aangestoken door het merk-virus.
In ons geval het Nikon-virus. Hoewel Rockwell heel vaak heel nuttige informatie geeft, hoef je bij hem bijvoorbeeld niet aan te kloppen voor exacte informatie.
Dat heeft natuurlijk ook te maken met zijn mening, dat de beste proef of test een praktijktest is, en dan moet je hem niet vermoeien met bijvoorbeeld de vraag hoeveel procent vertekening een bepaald objectief heeft.
Het is vaak hetzelfde verhaal met tests uit bladen, als een blad een paar maal kritisch is geweest over bijvoorbeeld Nikon, dan houdt men het er er vaak op dat dit blad "niet de juiste testmethodes hanteert", of zelfs "niet Nikon-minded is".
Ik verwijs naar het voorbeeld van de vergelijking tussen het Nikon- en het Tokina 12-24 mm DX-objectief. Daar was het Duitse blad Foto-Magazin heel duidelijk in: de Tokina is gewoon beter, simpelweg op basis van gemeten waarden en de uitstekende beoordeling van de mechanische uitvoering. Dus wordt op deze site door sommigen verwezen naar Rockwell, die, naar mijn mening behept met het Nikon-virus, tot een wat wollig oordeel komt.
Het is natuurlijk wel waar, dat het hier om een Nikon-site gaat, maar als iemand op het forum om informatie vraagt, dien je gewoon zo eerlijk mogelijk te zijn.
Ik ben vóór merktrouw, maar tegen afgoderij.
Ook ik ben uitermate kritisch over niet-merkobjectieven, maar je moet niet vergeten dat Nikon zelf ook is begonnen met het leveren van objectieven voor Leica-, Contax- en zelfs Canon-camera's.
Overigens zijn er weinig mensen zo Nikon-minded als ik, maar ik zie heel scherp dat ons merk de laatste tijd nogal wat aansluiting mist...
Groetend, E.M. de Klerk