Nikon 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR is een lekker ding.

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Wolf Zorrito

Nikon 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR is een lekker ding.

Bericht door Wolf Zorrito » ma sep 18 2006 5:44 pm

Dag allemaal,

Ik heb ondertussen hier op t forum geleerd wat primes zijn en wat je er mee kunt doen. Dus Wolf op zoek naar een lekker ding en ja ik zag de Nikon 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR

Maar toen las ik Ken Rockwell en die beweert:
"Not Recommended - see Performance section below. VR is great, but autofocusing was unreliable. "
Nou, http://www.kenrockwell.com/nikon/105vr.htm is dus de bron en ik wil graag jullie ervaringen en menigen want de 105 lijkt me wel iets.

Wolf

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma sep 18 2006 6:24 pm

Mhh, ik deel Ken Rockwells mening wel meer niet. Ik vind de 105 VR een geweldige lens.
Zie ook hier

vanson

Bericht door vanson » di sep 19 2006 8:16 am

Wolf,

het is misschien beter om af te gaan op eigen bevindingen dan op een subjectieve mening op het internet (inclusief dit forum)
Er is vast een winkel bij jou in de buurt waar je de nieuwe 105mm Micro Nikkor kunt proberen. Als je je van tevoren kunt inbeelden wat deze lens wel en niet zou moeten kunnen om te doen aan jouw verwachtingen, dan is een dergelijke test nog beter uit te voeren. En anders is er vast wel iemand op dit forum te vinden die jou even met zijn lens laat spelen.

vr.gr.
Marco

ronikon

Bericht door ronikon » wo sep 20 2006 4:58 pm

Heb inmiddels veel gelezen van Ken Rockwell en ook zelfs wat correspondentie met Ken gehad.
Er is heel veel informatie en veel goede tips op de Rockwell website.
Ken heeft echter zeer sterke meningen, en staat dan niet open voor nuance.
Dat is wat ik destilleer uit correspondentie welke mijn andere hobby betreft en waarin ik ook professioneel ben.
de nuance is daar bij Ken wel heel ver te zoeken en wordt zelfs rebels en blind voor rede.
Ken wil heel graag gelijk hebben en bewijzen dat hij gelijk heeft.
Een werkelijk ervaren iemand is van nature uit genuanceerd.
welke expertise het ook betreft.

de ervaring met Ken maakt dat ik de hele Rockwell foto informatie nu met een korreltje zout neem.

my two cents.

En de Rockwell site blijft heel informatief en fraai.

mvgr

ronikon

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo sep 20 2006 5:07 pm

Die andere hobby is audio neem ik aan? Als muziek en audio liefhebber heb ik met interesse je site bekeken (als die van jou is dan).

Oeps, het wordt wel erg off topic nu :oops:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo sep 20 2006 5:29 pm

Ik ben het helemaal met je eens.
Deze internet-goeroes (Rockwell, Rörslett en misschien zijn er nog wel meer, ook in Nederland) zijn zeer aangestoken door het merk-virus.
In ons geval het Nikon-virus. Hoewel Rockwell heel vaak heel nuttige informatie geeft, hoef je bij hem bijvoorbeeld niet aan te kloppen voor exacte informatie.
Dat heeft natuurlijk ook te maken met zijn mening, dat de beste proef of test een praktijktest is, en dan moet je hem niet vermoeien met bijvoorbeeld de vraag hoeveel procent vertekening een bepaald objectief heeft.
Het is vaak hetzelfde verhaal met tests uit bladen, als een blad een paar maal kritisch is geweest over bijvoorbeeld Nikon, dan houdt men het er er vaak op dat dit blad "niet de juiste testmethodes hanteert", of zelfs "niet Nikon-minded is".
Ik verwijs naar het voorbeeld van de vergelijking tussen het Nikon- en het Tokina 12-24 mm DX-objectief. Daar was het Duitse blad Foto-Magazin heel duidelijk in: de Tokina is gewoon beter, simpelweg op basis van gemeten waarden en de uitstekende beoordeling van de mechanische uitvoering. Dus wordt op deze site door sommigen verwezen naar Rockwell, die, naar mijn mening behept met het Nikon-virus, tot een wat wollig oordeel komt.
Het is natuurlijk wel waar, dat het hier om een Nikon-site gaat, maar als iemand op het forum om informatie vraagt, dien je gewoon zo eerlijk mogelijk te zijn.
Ik ben vóór merktrouw, maar tegen afgoderij.
Ook ik ben uitermate kritisch over niet-merkobjectieven, maar je moet niet vergeten dat Nikon zelf ook is begonnen met het leveren van objectieven voor Leica-, Contax- en zelfs Canon-camera's.
Overigens zijn er weinig mensen zo Nikon-minded als ik, maar ik zie heel scherp dat ons merk de laatste tijd nogal wat aansluiting mist...
Groetend, E.M. de Klerk

ronikon

Bericht door ronikon » wo sep 20 2006 8:49 pm

Dank voor je uitvoerige reply.
ook de highend audiowereld kent z'n goeroes.
wat opvalt aan deze goeroes is dat bepaalde aspecten overbelicht worden ( om maar even een term te gebruiken ) en tot in den extreme worden behandeld.
andere aspecten zijn dan totaal afwezig of worden verzwegen.
veelal apparatuur freaks of zelfs componenten freaks. ( maak gerust vergelijkingen naar de wereld van fotografie )

wat maakt een uitzonderlijke of zelfs prijswinnende foto ?
wat maakt een highend audioset tot een onvergetelijke belevenis ?
er zijn heel veel raakvlakken tussen beiden.

Wat ik met Ken Rockwell eens ben is dat puur (top) techniek geen instant garantie is voor een uitzonderlijke en meeslepende foto.
de techniek onder de knie krijgen is een duidelijk uitgangspunt.
wat heel lastig is, is dat veel mensen door marketing en reclame opgevoed worden, en als de marketing zegt dat 2,8 echt beter is dan 3,0 dan is er een gat getrokken voor potentieele kopers.
Het is dan prettig te weten dat de zeer ervaren NCN clubleden keer op keer melding maken dat vaak de gedateerde objectieven zo'n enorm potentieel hebben.
ook in highend audio zijn er 'de nieuwe kleren van de keizer'...

nou wel weer genoeg zo.. is dit off-topic trouwens?

Zag dat de afD 50mm / f1/4 ook zo'n juweeltje is voor 260 euro nieuwprijs !

Wolf Zorrito

Bericht door Wolf Zorrito » do sep 21 2006 8:55 pm

Dank voor alle antwoorden !

Ik weet nu een beetje hoe ik de verhalen van Ken Rockwell moet lezen. En ja, techniek alleen zorgt niet voor een goede foto. Ik moet de foto eerst me het blote oog zien. Maar als je dan een goed stukje techniek hebt kun je de foto ook maken.

Greetz, Wolf :roll:

G.van Duinen

Nikon 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR

Bericht door G.van Duinen » do sep 21 2006 10:14 pm

Zo als ik begrijp zijn er meer mensen die deze 105mm willen hebben, als we nou meer tegelijk kopen misschien wat voordeliger? zijn we allemaal happy.vr.gr. GvD

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”