Bericht
door ben42 » ma aug 13 2018 7:19 pm
De U1 stand is de User 1 stand, hier kun je allerlei dingen in zetten, maar die moet je wel overnemen vanaf de andere standen. In de S stand gebruik je normaal 1 instelwiel voor de sluitertijd het andere instelwiel wordt de ISO waarde.
Deze S stand en ook andere standen kun je overnemen in de User 1 stand en heb je die S stand overgenomen dan is het diafragma 'automatisch' geworden en kun je in de U1 stand het diafragma niet manueel aanpassen, ik weet niet welke standen je allemaal nog meer kunt overnemen in de U1 (en de U2) stand, dus ik kan hiervandaan niet zien welke stand in de U1 stand is geprogrammeerd.
Met Save user settings kun je de U1 stand invullen.
In het Engels zit deze onder het SETUP MENU (de bout aandraaier), 2e item van boven, Save user settings, daarna kun je kiezen tussen U1 en U2.
Stap1. Stel de camera precies zo in als je voor de User 1 settings ze wilt hebben, dat is van allerlei instellingen, programma voorkeuze (PASM), waar die moet beginnen (kan zijn sluitertijd, diafragma, iso waarde, ADL, AF instellingen etc. etc.). Ik weet niet of je ook de scene toestanden in U1 en U2 iunt overnemen.
Stap2. Sla deze instelling op als U1 en/of U2.
Ga je daarna naar U1 toe dan kun je nog van alles veranderen. B.v. het begin diafragma of iso waarde wijzingen. Ga je daarna van U1 weg en weer naar U1 toe, dan staat alles zoals je dat bij de Save user settings hebt ingesteld.
De User settings zijn heel erg handig om snel naar je 'eigen' begin toestand te gaan.
Op U1 heb ik b.v. ingesteld.
Diafragma voorkeuze, te beginnen op 7.1
Iso waarde op het achterwiel, te beginnen op 100.
ADL uit.
AF op 9 punten in het midden. (Deze wil ik wat user settings nog wel eens veranderen).
Op U2 zet ik dat een kleine wijziging ten opzichte van U1.
Meestal ADL op Extra High.
En de beginstand van het diafragma vaak op 5.6
U2 gebruik ik ook om tijdelijk te beginnen met een andere voorkeurs instelling gebaseerd op U1.
In de praktijk schakel ik heel vaak terug naar U1 of U2. B.v. als ik compenstatie heb aangehad, of bracketing heb aangehad, of de Iso waarde flink heb opgeschroeft, dan ga ik van U1 af en terug naar U1, dan heb ik alles weer in de basis stand en weet precies hoe ik van daaruit moet werken.
Laat even horen of dit voor je werkt.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700