D200 + 18-200 VR autofocusprobleem.

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Ferry72

D200 + 18-200 VR autofocusprobleem.

Bericht door Ferry72 » wo dec 19 2007 11:48 am

Hallo,

Vanaf het begin heb ik een probleem met mijn D200 in combinatie met de 18-200 VR van Nikon.

Ik fotografeer schepen. Je moet je voorstellen dat je op een brug staat waar schepen onder door varen die je vast wilt leggen. Om een schip op die manier goed vast te leggen zijn er eigenlijk maar twee a drie platen naar je zin en meestal zijn dat de platen die je vlak voor de brug neemt zodat het schip er beeldvullend op staat. Nu is het probleem dat als ik begin het schip in beeld te nemen, rond de 90 mm, en uit zoom tot 18mm, de eertse drie, vier foto`s wel afgedrukt worden en dan de laatste twee (de mooiste) niet. De D200 weigert dan af te drukken. Het scherpstelveld staat op "Enkelvoudig", single focus en op het objectief staat de VR aan op "Active". Ik heb het ook eens uitgeprobeerd met continue focus en dan heb ik er geen last van. Ik heb het idee, omdat de camera dan scherp blijft stellen dat m`n platen niet allemaal even scherp zijn op die manier, vandaar liever de singlefocus. Hier voor had ik de D70 en daar ging het wel perfect mee. Het lijkt er dus op dat de camera moeite heeft met scherpstellen richting groothoek. Als ik iets wil fotograferen wat naar mij toe komt is er een error.

Een ander voorbeeld wat ik laatst had is dat ik een schip fotografeerde vanaf een ander schip met de zelfde snelheid en toen weigerde de D200 regelmatig met dezelfde instellingen. De set is pas bij Nikon in Beverwijk getest maar ze konden het probleem niet constateren en ik zit er nog steeds mee.

Is er iemand die dit probleem kent ???
Hier voor heb ik dit probleem met de D70 nooit gehad.

Grt,
Ferry.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo dec 19 2007 11:57 am

Gebrek aan contrast op het punt waar je scherpstelt?
Op blz 59 vd handleiding staan een paar voorbeelden waar de AF problemen op kan leveren. Heb je daar iets aan?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » wo dec 19 2007 2:30 pm

Ik zal het eens bestuderen.
Maar waarom gaat het dan wel op de continu focus? Omdat hij dan een ander scherpstelpunt pakt ofzo en daarom kunnen de platen niet helemaal scherp zijn zeker?
Bedankt voor de reactie alvast.

Ferry

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » wo dec 19 2007 2:47 pm

Ik heb hezelfde probleem gehad toen ik de D200 net had. Na een paar foto's achter elkaar werkt de AF niet meer. Ook nooit een oorzaak gevonden. Maar nu heb ik dat probleem nooit meer. Heb ook de 18-200 niet meer. Misschien zat het probleem toch in de lens.
Maar het kan ook zijn dat de Af niet kan scherpstellen, en dan kan je niet afdrukken in single focus. In continu focus kan je altijd afdrukken.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo dec 19 2007 6:58 pm

Je kunt de camera instellen dat hij afdrukt ook als hij niet schep is. Bij AF-Continu is dat de standaard instelling, bij AF-Single juist niet. Dat is in te stellen in je persoonlijke menu-instellingen a1 en a2 (zie blz 148 vd handleiding)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » wo dec 19 2007 8:10 pm

Hallo Ferry,

In de situatie die jij beschrijft waar je vanaf de brug fotografeert moet je VR op normaal zetten , active is voor als je vanuit een bewegend voertuig fotografeert b.v een auto ,helikopter, of boot.

Als je bewegende onderwerpen fotografeert moet je continu autofocus instellen , je kan in dit geval het beste zelf 1 scherpstelveld selecteren ik kies zelf meestal voor de middelste.
Single focus is voor gevallen waarin zowel jij als je onderwerp stilstaan.
Bij een bewegend onderwerp heb je natuurlijk ook een snellere sluitertijd nodig en hoe dichter het onderwerp bij je kamera komt des te sneller je sluitertijd moet zijn

Groeten Jan.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » vr dec 21 2007 6:21 pm

Hallo allemaal,

Zeer bedankt voor het meedenken en alle antwoorden die ik gehad heb van jullie.

Wil,
Wat voor lens gebruik je nu als ik vragen mag?

Roelof,
Enig idee waarom ik met de D70 nergens geen last van had?
Als ik die instellingen verander zouden m`n foto`s dan stuk voor stuk "niet scherp zijn" denk je?

Grojan,
Ik heb de VR aan en uit geprobeerd, active en normaal maar daar ligt het volgens mij niet aan. Het probleem blijft.

"Als je bewegende onderwerpen fotografeert moet je continu autofocus instellen , je kan in dit geval het beste zelf 1 scherpstelveld selecteren ik kies zelf meestal voor de middelste".

Bedoel je hiermee dat ik de selectieknop AF op "Dynamische AF" moet zetten?
Ik heb de handleiding er op nageslagen en er staat idd. wat jij zegt. Ik ga het eens proberen. Hopelijk is dat de oplossing.

Jullie horen nog van me.
Bedankt allemaal nochmaals en mochten jullie nog andere ideeen hebben dan hoor ik het graag.

Ferry.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » vr dec 21 2007 6:23 pm

Hallo allemaal,

Zeer bedankt voor het meedenken en alle antwoorden die ik gehad heb van jullie.

Wil,

Roelof,
Enig idee waarom ik met de D70 nergens geen last van had?
Als ik die instellingen verander zouden m`n foto`s dan stuk voor stuk "niet scherp zijn" denk je?

Grojan,
Ik heb de VR aan en uit geprobeerd, active en normaal maar daar ligt het volgens mij niet aan. Het probleem blijft.

"Als je bewegende onderwerpen fotografeert moet je continu autofocus instellen , je kan in dit geval het beste zelf 1 scherpstelveld selecteren ik kies zelf meestal voor de middelste".

Bedoel je hiermee dat ik de selectieknop AF op "Dynamische AF" moet zetten?
Ik heb de handleiding er op nageslagen en er staat idd. wat jij zegt. Ik ga het eens proberen. Hopelijk is dat de oplossing.

Jullie horen nog van me.
Bedankt allemaal nochmaals en mochten jullie nog andere ideeen hebben dan hoor ik het graag.

Ferry.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr dec 21 2007 8:32 pm

Ferry , achter op je kamera onder de vierpunts druktoets zit een schakelaar waar je mee in kan stellen hoeveel af punten je wil gebruiken , als je deze met het witte puntje helemaal naar beneden draait gebruik je maar 1 af punt met de vierpunts druktoets kan je bepalen welke van de 11 je wil gebruiken .
In de bovenste stand worden alle af punten gebruikt en dan gebruikt de kamera niet altijd het punt wat jij zou willen .
Succes en laat maar eens wat zien .

Groeten Jan.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » vr dec 21 2007 8:37 pm

Ferry72 schreef:Wil,
Tokina 12-24 f4 DX, Nikon 17-55 f2,8 DX, Nikon 70-200 VR f2.8 op een D200 voor privewerk.

beroepshalve 60 mm micro, 105 mm micro, 18-35 op een D2Xs
(14-24 en 24-70 in aanvraag bij manager) wegens steeds meer aanvragen fotowerk niet medisch welke ik nu vaak met de prive lenzen doe. Geen investering meer in DX, de opvolger zal de D3 worden in 2009.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » za dec 22 2007 7:25 pm

Hoi Jan,

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
Ik heb hem nu in de één na onderste stand staan (dynamische af) met het scherpstelvakje in het midden en continufocus. Ben vanmiddag even op pad geweest en nu moet de camera toch regelmatig even opnieuw scherpstellen. Maar dat kan zijn omdat ik op een blauwe lucht scherp gesteld heb. De momenten zijn vaak zo kort dat het zeer snel moet)
Over het algemeen wel goede scherpe platen.
Volgens mij zijn de resultaten ongeveer hetzelfde met de scherpstelschakelaar in de onderste stand en continufocus.
Enig idee wat het verschil is?

Ferry72

Bericht door Ferry72 » za dec 22 2007 7:36 pm

Hey Wil,

Mooie spullen zijn dat allemaal. Mooi hoor.
Ik zit ook te denken aan een Nikkor 70-200 VR 2.8
Ik fotografeer ook nog met een Mamiya 645 Pro TL met een 55-110 mm 4.5 en een 105-210 mm 4.5 maar dat zal binnenkort wel minder gaan worden omdat het toch steeds meer de digikant op gaat. Ook rollen zijn straks niet meer te krijgen en ontwikkelen en afdrukken wordt ook een probleem.
Ben je tevreden over de 70-200, en de 17-55?

Fer

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » za dec 22 2007 7:51 pm

Hee die Mamiya heb ik ook jaren geleden nog gehad.
Ben heel tevreden met 17-55 en 70-200. Alleen het gewicht van de 70-200 moet ik erg aan wennen. Sluitertijden zijn snel te langzaam om uit de hand te fotograferen. En de VR is geen wondermiddel.

Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » za dec 22 2007 9:19 pm

Ach, je moet leren schieten met de 70-200, maar zodra je doorheb hoe je het best schiet met deze lens, dan gaan die sluitertijden wel weer omlaag. Had ik ook. VR helpt wel wat, en is soms een life-saver, maar ideaal is het niet natuurlijk.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”