Camera eerst uit bij het verwijderen van een 70-200 VR???

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
v.alberts

Camera eerst uit bij het verwijderen van een 70-200 VR???

Bericht door v.alberts » di sep 19 2006 10:13 am

Hallo!

In de lensbespreking van Thom Hogan lees ik bij de nadelen van de .
AF-S VR 70-200 f:2,8 G dat de camera uit gezet dient te worden als je de lens wisselt, omdat er anders vreemde dingen kunnen gebeuren.
Zijn er mensen die dat daadwerkelijk doen, en mij ook kunnen vertellen waarom?

Alvast bedankt!

Hier te lezen dus...
http://www.bythom.com/70200VRlens.htm

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

uit zetten

Bericht door gijs sandberg » di sep 19 2006 10:38 am

Ik kan dat in de gebruiksaanwijzing van die VR lens niet vinden (wel dat je de camera NIET uit moet zetten als de VR actief is).
Maar het algemene advies een camera uit te zetten komt vaker voor, safety first dus.

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

alfa156

Bericht door alfa156 » di sep 19 2006 3:40 pm

Ik heb eens gelezen dat bij aanstaan van de camera tijdens objectiefwisseling de sensor stof kan aantrekken. Zelf heb ik die ervaring niet maar ik doe ook altijd eerst de camera uitzetten alvorens het objectief te wisselen.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » di sep 19 2006 3:59 pm

Welke/wat voor lens dan ook: ik zet alvorens het wisselen altijd de camera uit... Veilig, geen moeite en het is nog altijd: Beter voorkomen dan genezen!

Ciao!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di sep 19 2006 5:39 pm

Toevallig lees ik net in een review van de Fuji S3 (gebaseerd op Nikon F80, heeft ook Nikonvatting) het volgende:
======
Firmware Update
In early March 2005, Fujifilm announced a firmware update (version 2.1.2) that does the following:

Adds the ability to let AF-S and VR lenses be removed with the power to the camera on.
=======
Ik heb de andere items van deze update weggelaten.
Hieruit blijkt dat er wel degelijk iets in kan zitten - in het uitzetten van de camera alvorens het objectief te wisselen.
Slaat verder nergens op, maar als ik de SB-27 flitser op mijn F-90 zet, moet ik echt beide uitzetten, anders slaat de flitser soms op hol... ik denk omdat verkeerde contactjes in de flitsschoen dan worden geactiveerd.
Groeten, E.M. de Klerk

CJ

Bericht door CJ » wo sep 20 2006 9:52 am

Ik heb dit ook een keer gelezen, volgens mij bij Ken Rockwell. Het idee ervan was dacht ik dat het VR mechanisme gelocked moet worden, omdat het anders enigzins 'loshangt' waardoor de lens gaat rammelen als hij beweegt wordt. De camera uitschakelen voordat je de lens verwijderd zorgt voor het vastzetten van het mechanisme, waardoor hij geen herrie kan maken.
Laatst gewijzigd door CJ op wo sep 20 2006 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » wo sep 20 2006 6:09 pm

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo sep 20 2006 6:43 pm

CJ schreef:Ik heb dit ook een keer gelezen, volgens mij bij Ken Rockwell. Het idee ervan was dacht ik dat het VR mechanisme gelocked moet worden, omdat het anders enigzins 'loshangt' waardoor de lens gaat rammelen als hij beweegt wordt. De camera uitschakelen voordat je de lens verwijderd zorgt voor het vastzetten van het mechanisme, waardoor hij geen herrie kan maken.
Als dit waar is, zou het zo gemaakt moeten worden dat als je knop indrukt cq de lens draait automatisch gebreurd. Zoiets had je vroeger bij harde schijven ook, daar moest je eerst de kop parkeren, maar dat is geen artikel dat je steeds vervangt en nu gebuerd het ook autonatisch of is het anders opgelost.

CJ

Bericht door CJ » wo sep 20 2006 7:30 pm

Heb de tekst even opgezocht, hier is 'ie:
Ken Rockwell schreef:Turning ON and OFF: Caging the 18 - 200 VR

The VR system uses vibrating glass elements inside the lens to compensate for external vibration.

When you turn off the camera or take off the lens it's important that those moving elements are locked down. Otherwise they can flop all over and make a lot of rattling when the camera is turned off or after the 18 - 200 VR is taken off the camera.

The camera and lens automatically lock these down when you turn off the camera or VR stops when you take your finger off the shutter.

The VR system may not lock itself properly if you pull the lens off the camera (or pull out the battery) while VR is running. If you do this and your lens makes funny rattles just put the lens back on the camera, turn it on, activate VR with the shutter and give it a second to turn off. Now it's OK to turn off the camera and take off the 18 - 200 VR.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » vr sep 22 2006 12:42 am

In de gebruiksaanwijzing van de 80-400 staat:

Zet de camera niet uit als de VR aan staat
Zet de VR uit als je de lens wisselt
Zet de VR uit als je op een statief werkt.
Gebruik de VR alleen met geschikte camera's

Er staat niets over het uitschakelen van de camera als je de lens verwisselt.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”