Dubbel CF slot in de D3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Dubbel CF slot in de D3

Bericht door a90 » wo dec 19 2007 11:40 pm

Nu ik wat tijd heb om de D3 eens wat verder te testen heb ik eens gekeken naar de dubbele CF opslagmogelijkheid van de D3. Zoals wellicht wel bekend biedt de D3 de mogelijkheid om 2 CF kaartjes in de camera te steken. Er is daarbij nog de mogelijkheid om te kiezen uit 3 verschillende mogelijkheden voor opslag.

De eerste betreft een overloop functie. Hierbij maakt de camera eerst kaartje 1 vol en gaat dan verder met kaartje 2. De tweede is een gesplitste die het mogelijk maakt om de RAW beelden op kaartje 1 te plaatsen en de JPG's op kaartje 2. De derde mogelijkheid is dat alles wat op kaartje 1 wordt opgeslagen ook op kaartje 2 staat, ongeacht of dit nu JPG, of RAW is. Je hebt zo altijd een reservekopie voor als een kaartje achteraf stuk blijkt te zijn.

De volgende zaken ben ik tegen gekomen.

- Als je kiest voor de overloop functie dan geeft de camera niet het totale aantal te maken foto's weer maar eerst de opnamen die gemaakt kunnen worden op kaartje 1 en als die vol is de opnamen die op kaartje 2 kunnen staan.

- De gesplitste mogelijkheid (RAW op kaartje 1 en JPG op kaartje 2) werkt in de praktijk erg goed. Zo heb ik gekozen voor een 8gb kaartje in slot 1 voor de RAW opnamen en een 2gb kaartje voor slot 2 voor de JPG's Werkt perfect

- Als je dit gebruikt dan is de camera wel zo slim is dat ie berekend wat het maximaalste aantal opnames is over de 2 kaartjes heen. Dus als jet JPG kaarjte bijna vol zit dan zal de camera berekenen hoeveel opnames (RAW én JPG) er maximaal gemaakt kunnen worden.

- Het dubbel wegschrijven van de opnames (op beide kaartjes tegelijk) gaat ten koste van de verwerktijd. Die wordt namelijk vrijwel 2 keer zo lang. Er wordt dus niet gelijktijdig geschreven maar na elkaar, eerst het ene kaartje en daarna het volgende.

- Het verschil in snelheid tussen de verschillende typen kaartjes is wel aanwezig maar niet heel spannend. De volgende cijfers heb ik genoteerd met een klein testje. Het testje bestond uit het vasthouden van de ontspanknop totdat de camera de buffer volzat. Het waren er ongeveer 16 met foto's van ongeveer 25MB wat de buffer volgens mij op een 400Mb brengt (vind ik overigens wat klein maar goed)

Sandisk CF 8 GB Extreme III - 16 opnames, klaar met schrijven na 50 sec.
Sandisk CF 8 GB Extreme IV - 16 opnames, klaar met schrijven na 35 sec.
Beide kaartjes tegelijk in de 'RAID' modus kost 80 sec. tijd. (sequentieel dus)

- Bij het formateren van de kaartjes kun je kiezen welke je wilt formateren, kies voor sleuf 1 of 2. Je kunt de sleuf kiezen met de draaischijf.

Voorlopige conclusie: De dubbele uitvoering van het CF slot vind ik een praktische toepassing die ik wel kan waarderen. Het is op verschillende manieren in te stellen om het zo effectief mogelijk te gebruiken. Wat ik persoonlijk een beetje tegen vindt vallen is de beperkte buffer. Na 16 foto's moet de camera al aan de beademing en gaat verder met +- 1 foto per seconde. Uiteraard kun je in JPG SMALL schieten tot de sluiter versleten is maar van die mogelijkheid maak ik nauwelijks gebruik

Wat mij betreft hadden ze de camera wel 50 euro duurder mogen maken en uitrusten met 2gb ram oid. :) Voor sportevenementen kan ik me voorstellen dat ik wel meer dan een serie van 16 foto's na elkaar zou willen hebben. (is overigens niet veel anders dan de D2x).

Wie verzint de volgende D3 test :) Als ik tijd kan vinden en hij is zinvol dan zal ik hem uitvoeren
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » do dec 20 2007 12:02 am

Heel interessante informatie Michael. :)

Alleen erg slecht voor mijn NAS. :mrgreen:

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 20 2007 12:23 am

a90 schreef:Wat ik persoonlijk een beetje tegen vindt vallen is de beperkte buffer. Na 16 foto's moet de camera al aan de beademing en gaat verder met +- 1 foto per seconde.
hmmm...
Dan blijven we gewoon bij de D2Hs. Scheelt weer wat pecunia. :D
Daar is de buffer geloof ik • JPEG: 50 frames • NEF: 40 frames. Ik ben er nog niet tegenaan gelopen... :mrgreen:

Weet iemand wanneer de D3H uitkomt? :wink:

Op zich red je het wel met 8 tot 12 opnames. Alleen het wegschrijven naar de CF kaart is denk ik te lang... Dus die 2gb die je noemt zou idd een uitkomst kunnen zijn.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”