Eerste ervaringen met Capture NX 1.3

Discussies over fotobewerking en archivering
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo dec 19 2007 9:55 pm

De verschillende opties zijn afhankelijk van welke camera je het NEF bestand inlaadt. Bij een D300 en D3 krijg je een hele lijst, en verder diepgaand de mogelijkheden van "Picture Control". Echter niet bij NEF-bestanden van oudere camera modellen. Daar krijg je de opties die voorheen ook golden van die camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do dec 20 2007 10:41 am

Léon Obers schreef:De verschillende opties zijn afhankelijk van welke camera je het NEF bestand inlaadt. Bij een D300 en D3 krijg je een hele lijst, en verder diepgaand de mogelijkheden van "Picture Control". Echter niet bij NEF-bestanden van oudere camera modellen. Daar krijg je de opties die voorheen ook golden van die camera.
Léon,

Jouw statement over de Beeldinstellingen van NX 1.3 is niet juist.

Bij NEF's van de D3 en de D300 staat bij Beeldinstelling een lijst ter beschikking met de opties Ongewijzigd, Standaard, Neutraal, Levendig, Monochroom, D2XMODE1, D2XMODE2 en D2XMODE3. Aan deze lijst kunnen nog persoonlijke instellingen worden toegevoegd via de Picture Control faciliteit.

Bij NEF's van "oudere" camera's (zoals mijn D2x) kun je onder Beeldinstelling eerst kiezen tussen Beeldinstelling niet gebruiken en Beeldinstelling. In eerste instantie zal Beeldinstelling niet gebruiken zijn geselecteerd. Bij deze stand worden de opties Verscherpen, Tooncompendatie, Kleurstand en Verzadiging weergegeven, zoals die in vroegere versies van NX onder Camerainstellingen beschikbaar waren (overeenkomend met de beginwaarden die in de camera waren ingesteld).

Indien echter onder Beeldinstelling de optie Beeldinstelling wordt geselecteerd, kunnen alle nieuwe beeldinstellingen (zoals voor de D3 en D300) ook worden gebruikt voor NEF's van die oudere camera's! Met andere woorden: voor camera's van voor het D3/D300 tijdperk kunnen zowel de oude - als de nieuwe beeldinstelling opties gebruikt worden. De D300 en D3 kunnen echter uitsluitend gebruik maken van de nieuwe picture control mogelijkheden.

Groet, :)
Jur

CorH

Bericht door CorH » do dec 20 2007 11:50 am

Ik zie dat de .tif nog steeds word aangemaakt bij de optie: open with of hebben jullie een oplossing?

Werkt traag maar geeft wel aardige resultaten met .jpeg en .nef van de d70s

Nosomoho

Langzaam en onscherp?

Bericht door Nosomoho » wo jan 02 2008 11:34 am

Hallo allemaal,

Ik zit met 2 vragen:

1 Bij mij duurt het ongeveer 20 sec. voordat een 18 mb D300 RAW file is ingeladen in CNX ( het gele driehoekje weg is ) is dat niet extreem lang? :?:

Vista pc met 2 GB Ram en 7600 GT videokaart. :!:

2 Als ik een D300 Raw file de belichting aanpas al is het maar met 0,01 meteen daarna is de foto wazig geworden en is al de scherpte en detail weg, is dit een foutje in programma of heb ik alleen dat? :?:

Verder heb ik natuurlijk met alle beschikbare software geexperimenteerd, maar de resultaten van CNX zijn toch echt het beste. Was lightroom maar net zo goed met Nikon D300 RAW files als CNX dan wist ik het wel. :D

Groet en alvast bedankt voor de reacties.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jan 02 2008 12:05 pm

Nosomoho,

Welkom op dit forum!
Ik werk zelf nog onder Windows XP met 2 Gb en kan dus niet oordelen over de prestaties van NX onder Vista, maar bij mij duurt het ongeveer 6-7 sec voordat een NEF is ingeladen, echter zonder dat het gele driehoekje verdwijnt. Het is bekend dat Vista nog meer een beroep doet op het interne geheugen en dat daarom 2 Gb als een minimum moet worden beschouwd.

Met betrekking tot je tweede vraag; dit lijkt inderdaad een bug in NX 1.3 te zijn en is op andere fora ook al gemeld. Ik had het zelf in eerste instantie nog niet ontdekt, omdat mij eerste actie altijd is de scherpte op "0" te zetten en de verscherping als laatste edit aan te brengen.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”