Momenteel ben ik in het bezit van een Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD. Op zich ben ik niet geheel ontevreden over dit objectief, maar ik merk dat hij er naar mijn idee vrij vaak naast zit met autofocussen en de foto's soms soft zijn. Ik gebruik de lens meestal voor concerten of reportages waarbij ik het liefst toch gebruik maak van autofocus omdat ik het manueel niet bij kan houden of niet goed genoeg kan zien. Op zich kan het natuurlijk gebeuren dat hij er bij een concert (in het donker dus) wel eens naast zit, maar dit gebeurt vaker dan me lief is. Ook in gewone lichte situaties merk ik dat het onderwerp waarop wordt scherpgesteld te vaak niet hetgene is dat het meest scherp is op de foto...
Het zou kunnen dat er een backfocus probleem is (de scherpte zit vaak achter het onderwerp), maar je zou denken dat het probleem dan altijd opvallend aanwezig zou moeten zijn. Er zijn namelijk ook foto's waarbij er weinig aan de hand lijkt. Ik heb dit probleem ook niet met andere lenzen, vandaar dat het bij deze opvalt... (Mijn oude 80-200mm f2.8 schuifzoom zit bij concerten bijvoorbeeld altijd raak, terwijl de 24-70 afgelopen dinsdag bijvoorbeeld in een reeksje waar ik vanaf het zelfde punt met opzet 4x opnieuw heb scherpgesteld maar 1x raak zat (bij de rest zat de scherpte op iets in de achtergrond of alles semi wazig)).
Nu zou het kunnen dat ik de lens moet laten kalibreren met mijn camera (D800, trouwens), maar ik heb op het internet ook al een aantal keer langs zien komen dat de third party lenzen gewoon minder goed zijn met autofocus accuracy dan de originele Nikon objectieven... Ik zit dus een beetje te twijfelen of het niet gewoon een slimmere optie is om de Tamron te vervangen door de 24-70mm van Nikon, omdat mensen daar lovend over lijken te zijn op het gebied van de AF en scherpte. Het zou dan wel om een tweedehands non-VR gaan, want die nieuwste gaat me qua budget te boven.
Nogmaals; hij zit er dus zeker niet altijd naast, maar ik vind dat ik van een toch wel professioneel objectief toch wel mag verwachten dat er meer foto's gewoon naar behoren zijn dan dat momenteel het geval is. Al mijn andere lenzen presteren beter en dit zijn niet persé betere/duurdere objectieven.
Ik vraag me dus voornamelijk af: ben ik beter af als ik mijn huidige Tamron laat checken of is de Nikon sowieso een betere optie?
Hopelijk kan iemand helpen! Ik kom er zelf niet meer helemaal wijs uit