Ik heb een vraag over mijn D7100 icm mijn Sigma 17-50 f/2.8. Ik merk dat als in bij matige lichtomstandigheden en snelle bewegende kinderen ik veel foto's niet scherp krijg. Ik houd er niet van om met mijn flitser telkens aan de slag te moeten en overweg zelfs om de volledige set te verkopen en een andere lichtsterke kleinere camera terug te kopen omdat ik te vaak niet tevreden ben met het resultaat.
De dingen waar ik tegenaan loop zijn:
- Door matige lichtomstandigheden (binnen in de woonkamer, tegen avondschemer aan) heb ik ISO 1600 / 3200 nodig om genoeg licht te pakken. Dit levert echter best zichtbare ruis op. Met Lightroom kan ik dat wel enigszins rechttrekken maar out-of-the-camera vind ik de hoeveelheid ruis toch wel erg storend.
- Ik schiet vaak op f/2.8 zodat ik het meeste licht binnen krijg.
- Kinderen lopen rond door het huis dus ik heb een snelle sluitertijd nodig, alleen doordat ik op f/2.8 wil schieten heb ik de D7100 in Aperture mode staan. Ik houd alleen erg veel beweging in de foto's.
Komen deze zaken door mijn Sigma lens? De D7100 staat te boek als een erg goede camera met goede ISO prestaties (al vind ik alles boven ISO 1600 niet acceptabel meer). Is er een oplossing voor dit? Zit ik tegen de max aan van mijn camera of is de lens de boosdoener. Ik weet dat de D7100 erg gevoelig is voor beweging dus ik probeer zo veel mogelijk alles stil te houden en ook met VR aan uiteraard.
Ik zou het erg jammer vinden als ik mijn camera moet inruilen, want dan zou ik direct ivm de draagbaarheid gaan voor iets lichters en ik vermoed dat het probleem waarschijnlijk bij mij ligt