Ik heb op dit moment de Z 6 met de 24-70 F4 , de 14-30 F4 en de adapter waarop ik hoofdzakelijk de 70-200 F2.8 heb gebruikt. (laatste update geïnstalleerd)
Mijn ervaringen tot nu toe;
Gebruik. De kleine afmetingen, vooral van de lenzen maakt de Z 6 zeer geschikt om op reis mee te nemen, zeker in vergelijk met een D 850 en een aantal lenzen.
Ik heb nu een kleine rugzak (De Manfrotto Street CSC backpack) waar in makkelijk 2 bodies en 4-5 lenzen passen.
Bediening van knoppen en menu komt bekend over en leert snel, vooral de I knop werkt nu handig t.o.v. de zelfde knop op de D750/850.
Op de twee FN knoppen heb ik spotmeting en sluiten diafragma gezet.
Zeer onhandig is het ontbreken van het schakelaartje waarmee je het scherpstel punt vast zet, door de kleine body raak je menig keer onbewust de verstel knop aan zodat het scherpstelpunt weer ergens in een hoek zit.
Verder kan ik niet wennen aan het gebruik van het controle beeld, bij de D750/850 kijk ik door de zoeker en kantel zo nu en dan de camera om naar het controle beeld/histogram te kijken.
Bij de Z 6 lukt mij dat niet, instelling zoeker automatisch, controle beeld aan, vind ik vrij onbruikbaar omdat je wel het controle beeld in de zoeker ziet maar niet meer je onderwerp totdat er een bepaalde tijd verstreken is of dat je een knop aanraakt. (dit geldt ook voor alleen zoeker instelling)
Bij instelling controle beeld monitor zou je verwachten dat dit wel zou gaan maar helaas als je door de zoeker kijkt komt er geen controle beeld op de monitor ( zowel bij instelling auto en alleen zoeker)
Beeldkwaliteit. Zeker zo goed als D750, zowel contrast omvang als ruis, verder nooit last gehad van banding ook niet in diepe schaduwen.
De lichtmeting is tov de D750/850 opgeschoven naar de hoge lichten, de ruimte voor overbelichting is zeker 1 stop kleiner.
Autofocus. Single point uitstekend, snel en accuraat zonder front/back focus problemen. Blijft de vraag waarom er toch een autofocus fijn afstelling op zit ?
Tot nu toe gebruik is enkelpunt af en beeldveld af klein, wat ik erg mis is groep 4 af zoals op D850/750.
Continu snelheid. Zowel continu L , H en H+ gebruikt voor o.a. skiën en paardspringen. Wat opvalt is dat dit toch heel anders is dan bij de D750/850 en wel het zoekerbeeld. Bij de D zie je het life beeld, iedere keer even kort onderbroken, maar volgen van het onderwerp is goed te doen.
Bij de Z werkt dat anders, je ziet niet het life beeld maar steeds de opname die net gemaakt is.
Dit geeft vooral bij L en H een zeer onrustig beeld, het lijkt wel een zeer oude film, wat volgen van bv een skiër moeilijk maakt. Misschien wen ik er nog wel aan maar zie dit toch als een nadeel t.o.v. een optische zoeker.
Zoeker. Dit is voor mij het grote verschil met een D750/850, LCD t.o.v optische zoeker.
Toen de Z uitkwam werd er gezegd dat dit een van de beste zoekers was en had ik het idee dat het een volwaardige vervanger van de optische zoeker is.
Natuurlijk heeft een LCD voordelen t.o.v. een optische zoeker maar ik zie toch ook veel nadelen.
Ten eerste, de zoeker “smeert” als je de camera beweegt, misschien niet zo erg maar het valt wel direct op. (schijnt iets te maken te hebben met de refresh rate die bij de Z laag is)
Zoals hierboven aangegeven bij hogere beeldsnelheden krijg je een flikkerend, zeer onrustig beeld wat volgen van een bewegend onderwerp moeilijk maakt.
Maar mijn grootste bezwaar is de eigenschap dat een LCD hooguit een contrast van 7-8 stops kan weergeven. Enige weken geleden was ik in Griekenland voor landschap (veel zon) en liep hier gelijk tegen dit verschijnsel aan. Terwijl het oog (en dus optische zoeker) het gehele beeld zag (zowel hoge lichten als schaduwen) liet de LCD volledig in de steek, of de schaduwen slaan volledig op zwart, of de hoge lichten clippen volledig.
Terwijl de sensor een contrast van 10-12 stops kan weergeven lukt dit totaal niet met de LCD zoeker. De 3 plaatjes laten ongeveer zien wat ik bedoel. (zijn uiteraard slechts om een idee te geven wat je ziet)
Wat ook opvalt is dat de LCD de kleuren niet correct weergeeft, misschien is dat te ijken maar blijft lastig
.

Conclusie. Na 6 maanden ben ik toch wel positief over de Z 6, het is zeker nog niet een perfecte camera maar de afmetingen van camera en lenzen, het gebruik gemak en de kwaliteit maken het voor mij een (nog niet helemaal) perfecte camera.
Zeker niet dat ik nu mijn D850 wegdoe maar op termijn en nog vele aanpassingen en verbeteringen verder zie ik dat in de toekomst wel gebeuren.
Wordt vervolgt.
RVK