Instellingen Nikon d5300 onweer.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Stanxdxd
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Instellingen Nikon d5300 onweer.

Bericht door Stanxdxd » wo jun 05 2019 8:21 am

Ik wil graag onweer fotograferen maar welke instellingen moet ik daarvoor gebruiken, ik heb al het een en ander geprobeerd maar het hele beeld werd gewoon wit. Graag tips voor overdag en snachts.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Instellingen Nikon d5300 onweer.

Bericht door DannySan » wo jun 05 2019 7:29 pm

Hoi Stanxdxd,

onweer is een mooie vorm van fotografie; maar ook een uitdagende :-)
Je hebt er voor nodig:
Een camera
Een statief
Iets om je camera op afstand te bedienen (app, draadloze afstandsbediening of bedrade afstandsbediening)

Begin volledige M-stand, ook je lens.
Zet je camera op 'n veilige plek, en focus handmatig (check via je LCD scherm) op een object in de verre verte (boom, lantaarnpaal o.id.).
ISO op 100
Diafragma om te beginnen op f/5,6

Daarna is het een kwestie van je sluitertijd proberen, het is afhankelijk van de intensiteit van de bliksem.
Zijn er heel veel bliksemschichten dan kun je tussen de 1 en 5 seconden instellen.
Dus instellen op deze tijd, dan 'afdrukken' en hopen dat binnen deze tijd er bliksem langs komt.
Zodra je wat vastlegt, checken hoe je belichting is (voorgrond/achtergrond licht) en dan aanpassen.

Is er erg weinig bliksemactiviteit dan kun je ook je sluiter 30 seconden open doen, maar dan heb je meer kans op extra licht. Aanpassingen doe je dan met je diafragma (verder dicht = donkerder) en sluitertijd (korter).

Even spelen en proberen, kán hele mooie resultaten opleveren, succes!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”