Binnenkort lacht mij uit de rugzak de D200 toe.
80% van de door mij te fotograveren onderwerpen zullen bestaan uit blad-lever en hauwmossen. Ilepiele-plantjes dus, vaak op donkere plaatsen.
Mijn onderwerpen vliegen, huppen noch lopen weg, alle tijd dus.
1:1 is zeker belangrijk en scherptediepte.
Laag bij de gronds werk met kleine manfrotto statiefjes.
Van de AF-S 105/2.8 VR macro krijg ik natte mondhoeken, maar op de 60 / 2.8 macro, word ik ook gemakkelijk verliefd.
Het prijsverschil is aanmerkelijk, maar niet overkomelijk. Ik reken erop dat ik er een jaartje of 10 -15 mee voort kan. En mogelijk pas mijn oude 55 mm macro ook wel op de D 200, daar ben ik nog niet goed uit .
Dat laatste zou wel leuk zijn i.v.m. ringen en balg.
Blijft over, gebruikersgemak en kwaliteit. En gezien mijn onderwerpen, hoeveel scherptediepte verschil zit er met gelijkwaardige instellingen tussen een 105 en 60 mm.
Ik kijk uit naar jullie expertise en raad.
Alvast bedankt.
Welke van de 2 (?) macrolenzen past mij het best ????
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Verschil in scherptediepte is nihil! De scherptediepte is namelijk niet afhankelijk van het brandpunt, maar van de afbeeldingsmaatstaf. Of je nu een levermosje 1:1 opneemt met een 60mm, een 105mm of een 200mm macrolens maakt voor de scherptediepte helemaal niets uit.
Je kunt je oude 55mm macro gewoon op de D200 gebruiken! Daarvoor hoef je geen nieuwe lens aan te schaffen. Wil je het gemak van een wat modernere lens dan zou ik voor de 60 mm kiezen. Zoals je zegt, niks loopt weg, en de scherpte en het contrast van de 60mm macro zijn beter dan van de 105 en 200mm. Aan de VR op het nieuwe 105mm objectief heb je niets, gezien jouw toepassingen. Ringen en balgen passen ook volgens mij, maar dan moet je even Hans Braakhuis raadplegen.
groet,
Karel
Je kunt je oude 55mm macro gewoon op de D200 gebruiken! Daarvoor hoef je geen nieuwe lens aan te schaffen. Wil je het gemak van een wat modernere lens dan zou ik voor de 60 mm kiezen. Zoals je zegt, niks loopt weg, en de scherpte en het contrast van de 60mm macro zijn beter dan van de 105 en 200mm. Aan de VR op het nieuwe 105mm objectief heb je niets, gezien jouw toepassingen. Ringen en balgen passen ook volgens mij, maar dan moet je even Hans Braakhuis raadplegen.
groet,
Karel
wat wel belangrijk kan zijn bij macro-opnames is de zogenaamde werkafstand. Soms heb je even geen zin om met je knieën in het mos te zitten, of heb je net de dag ervoor een koelkast moeten verhuizen en werkt je rug even niet mee...Karel Giesen schreef:Verschil in scherptediepte is nihil! De scherptediepte is namelijk niet afhankelijk van het brandpunt, maar van de afbeeldingsmaatstaf. Of je nu een levermosje 1:1 opneemt met een 60mm, een 105mm of een 200mm macrolens maakt voor de scherptediepte helemaal niets uit.
Het spreekt voor zich dat een 200mm meer 'werkafstand' biedt dan een 55mm, maar bij welke afstand jij je lekker voelt moet zul je zelf moeten uitvinden.
Hans heeft inderdaad een vrij compleet verhaal op zijn site staan over macro en de technische toepassing hiervan.Karel Giesen schreef:Je kunt je oude 55mm macro gewoon op de D200 gebruiken! Daarvoor hoef je geen nieuwe lens aan te schaffen. Wil je het gemak van een wat modernere lens dan zou ik voor de 60 mm kiezen. Zoals je zegt, niks loopt weg, en de scherpte en het contrast van de 60mm macro zijn beter dan van de 105 en 200mm. Aan de VR op het nieuwe 105mm objectief heb je niets, gezien jouw toepassingen. Ringen en balgen passen ook volgens mij, maar dan moet je even Hans Braakhuis raadplegen.
Op de D200 kun je alle Ai en Ais Nikkors kwijt met behoud van lichtmeting. Het eerste dat ik doe als ik een AF Micro Nikkor gebruik is de AF van de camera uitzetten, lens op M, en met de hand scherpstellen. Dus ik zou niet willen zeggen dat een moderne(re) AF Micro Nikkor meer gemak biedt (al zijn alle AF Micro Nikkors 1:1 zonder tussenringen)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Als zuinige Nederlander zou ik het bij de 55 houden. Als die AF is, mis je niks. Is dat ding manueel, dan kun je er met de D200 goed mee werken. En veel macro werk is toch manueel.
De huidige 60 is de beste (optische kwaliteit) van de nu 3 leverbare objectieven. De 105 wordt veel verkocht vanwege de grotere werkafstand.
De huidige 60 is de beste (optische kwaliteit) van de nu 3 leverbare objectieven. De 105 wordt veel verkocht vanwege de grotere werkafstand.
-
- Forumlid
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
wat dacht je van deze? staat sinds vanmiddag op marktplaats.
Gezien de waarde van 1.4 is hij i.c.m. een tussenring nog teeds onder de 2.8
link
Gezien de waarde van 1.4 is hij i.c.m. een tussenring nog teeds onder de 2.8
link
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Heb onlangs weer de MF 105/F4 uit de kast gehaald en op de D200 gezet.
Is absoluut bruikbaar en misschien wel voor niet veel te koop.
Is wel manuel focus, maar uit de praktijk weet ik wel dat AF bij dichtbij- en macrofotografie niet of nauwelijks werkt.
Zal eerdaags wat voorbeelden op mijn homepage zetten.
Is absoluut bruikbaar en misschien wel voor niet veel te koop.
Is wel manuel focus, maar uit de praktijk weet ik wel dat AF bij dichtbij- en macrofotografie niet of nauwelijks werkt.
Zal eerdaags wat voorbeelden op mijn homepage zetten.